Železnice majú zvýšiť komfort na hlavných tratiach, obetovať lokálne

Ministerstvo dopravy pripravuje rozsiahlu prestavbu konceptu dopravnej obsluhy územia Slovenska železničnou osobnou dopravou.

26.06.2012 17:20
vlak, rýchlik, vlaková stanica, koľajnice Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Vychádza pritom z analýzy štúdie grafického zobrazenia existujúcich prepravných prúdov prímestskej dotovanej autobusovej dopravy a železničnej osobnej dopravy, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline.

Základom nového systému by sa mali stať železničné trate, ktoré ležia v smere významného prúdu cestujúcich a svojou polohou k sídlam na trati i rýchlosťou dopravy sú akceptovateľnou alternatívou k teraz dominantnej cestnej doprave.

„Na týchto tratiach predpokladáme ponúknuť čo najkomfortnejšiu železničnú dopravu. V prvom kroku, aspoň čo do rýchlosti a frekvencie spojov, predpokladáme zvyšovať i kultúru cestovania. Predpokladáme, že sa podarí dosiahnuť s vyššími územnými celkami dohodu o tom, že na týchto miestach bude železnica nosným dopravným systémom a autobusová doprava tu bude mať nanajvýš charakter rozptylovej dopravy,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

A naopak tam, kde celkový prúd cestujúcich nie je dostatočný, alebo železnica má v porovnaní s cestnou dopravou výrazne horšie parametre, ministerstvo uvažuje o úplnom rezignovaní na železničnú dopravnú obsluhu. Všetky výkony tam preberú autobusy.

Systém bude podľa rezortu dopravy nastavený tak, že sa budú rešpektovať možnosti štátu v objednávaní železničnej osobnej dopravy, ako i v súčasnosti obvyklý objem vozidlových kilometrov, realizovaných autobusovou dopravou.

"Nový systém bude zabezpečovať nie doterajšiu vzájomnú konkurenciu, lež vzájomnú koordináciu medzi jednotlivými dopravnými módmi. Prejaví sa to predovšetkým v previazanosti cestovných poriadkov vlakov a autobusov navzájom. Pripúšťame, že v nadväznosti na nové usporiadanie železničnej dopravnej obsluhy dôjde k určitým presunom aj autobusových výkonov, " pokračoval Kóňa.

Konečným dôsledkom by malo byť buď zníženie nákladov pri zachovaní súčasnej dopravnej obsluhy alebo zvýšenie úrovne dopravnej obsluhy pri zachovaní súčasných nákladov.

Obmedzené zdroje finančných prostriedkov, uviedlo ďalej ministerstvo dopravy, presne vymedzujú maximálny objem vlakových kilometrov, ktoré možno použiť na zabezpečenie obslužnosti územia Slovenska železničnou miestnou osobnou dopravou. Tento objem železničných výkonov musí byť použitý čo najhospodárnejšie. Železničná osobná doprava ako výkonný, ale súčasne i veľmi drahý prepravný systém sa preto musí sústrediť na obsluhu mohutných dopravných prúdov, ktoré jediné sú schopné zamestnať ju s dostatočnou mierou efektívnosti.

Tento dopravný prúd potom musí železnica obsluhovať v taktovom režime, ktorý je prehľadný pre cestujúcich a garantuje prestupné väzby v rámci celého systému železničnej osobnej dopravy. Podľa rezortu však nie je možné uchovať v nadchádzajúcom úspornom období doterajší veľmi nehospodárny režim vlakovej dopravy na málo využívaných tratiach. Najmä ak navyše súperia pri obsluhe svojho teritória s prímestskou autobusovou dopravou, oveľa efektívnejšou pri dennom prúde do 500 cestujúcich v jednom smere.

„Ak totiž nezačne byť čo najskôr slovenská železničná osobná doprava prevádzkovaná s najvyššou možnou hospodárnosťou a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. urýchlene nezosúladí svoje náklady s disponibilnými zdrojmi štátu, hrozia osobným vlakom pod neúprosným tlakom neprekročiteľných finančných limitov v blízkej budúcnosti podstatne väčšie reštrikcie, než je zastavenie miestnej osobnej dopravy na niekoľkých tratiach s najnižšími dennými výkonmi,“ uzavrel Kóňa.

7 debata chyba