Štát škrtne na železnici ďalších šesť tratí

Na šiestich železničných tratiach prestanú od decembra jazdiť vlaky. Podľa rezortu dopravy sú málo obsadené a súbežne premávajú autobusy.

24.06.2012 13:03 , aktualizované: 25.06.2012 08:00
debata (30)

novom grafikone platnom od polovice decembra preto zrušia vlaky premávajúce medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, Prievidzou a Nitrianskym Pravnom, Jesenským a Turňou nad Bodvou a Lipanmi a Plavčom.

Z cestovného poriadku vypadne aj väčšina rýchlikov medzi Prešovom a Košicami, čo skomplikuje najmä cestovanie z Bratislavy do Prešova. Starostovia protestujú, pretože dotovať treba aj autobusy a obávajú sa aj odlevu turistov.

Obsadenosť vlakov na tratiach, ktoré sa majú zrušiť
Trať Obsadenosť
Prievidza – Nitrianske Pravno 24,84 %
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica 23,74 %
Spišské Podhradie – Spišské Vlachy 13,34 %
Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany 24 %
Plaveč – Lipany 11,55 %

Zdroj: VÚD

„Dlhodobo preukazujú extrémne nízke výkony a už teraz tam existuje autobusová alternatíva. Zvlášť vypuklým prípadom je trať Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava, kde dnes je priemerný denný výkon v osobnej doprave 85 cestujúcich a prevádzkové náklady dosiahli v roku 2011 takmer 800-tisíc eur,“ tvrdí Jiří Kubáček, riaditeľ sekcie železničnej dopravy na ministerstve. Autobusom cestuje na tejto trase podľa Kubáčka priemerne až 460 ľudí.

Okrem šiestich úplne zrušených tratí sa na mnohých ďalších obmedzí počet denne premávajúcich vlakov. Napríklad z Prešova do Košíc sa už po novom ľudia rýchlikom takmer nedostanú. Železnice totiž neplánujú vypraviť zo staníc rýchliky Gemeran, Poľana, Domica a Bodva.

„Bežne cestujem z Bratislavy do Kysaku rýchlikom, ktorý má príchod o 19.31. Potom prestúpim v Kysaku na rýchlik do Prešova. Po novom budem musieť na prestup čakať viac ako hodinu,“ sťažuje sa Peter z Prešova, ktorý v hlavnom meste študuje na vysokej škole. Podľa Petra bude mať aj v opačnom smere problém, ak bude chcieť ísť ranným InterCity vlakom do Bratislavy. „Do Kysaku by som pricestoval o 5.35 a už o päť minút mi odchádza IC. Teraz mám na prestup desať minút,“ vysvetľuje študent.

S plánovaným obmedzením rýchlikov nesúhlasí ani Prešovský kraj, ktorý si síce uvedomuje, že spoje sú stratové, ale presne taký istý problém rieši župa aj s autobusovými spojmi a linky napriek tomu neškrtajú. „Nesúhlasíme s návrhom grafikonu. Požiadali sme zástupcov Železničnej spoločnosti Slovenska, aby spojenie ostalo zachované. Je to nevyhnutné pre život obyvateľov v tomto regióne,“ uvádza Veronika Fitzeková, hovorkyňa prešovského župana.

Veľké zmeny pri cestovaní pocítia aj obyvatelia Starej Ľubovne, ktorí smerujú do Popradu. Kým v súčasnosti sa do cieľovej stanice dostali jedenástimi vlakmi, po novom budú mať len štyri. Železničiari v návrhu grafikonu ponechali do Popradu ranný spoj o šiestej a deviatej hodine, poobede pôjde vlak o štvrtej a šiestej hodine. Naspäť z Popradu sa Staroľubovňania dostanú už iba o pol šiestej ráno alebo poobede o 13.35, 15.35 či 18.35. Rezort dopravy vysvetľuje obmedzenie tým, že medzi mestami premáva často autobusová linka, a tak vlak nebol dostatočne využívaný.

Nasledujúca trať medzi Plavčom a Lipanmi by mala byť odstavená takmer úplne, pretože vlaky sú tu obsadené len na 11 percent. „Železnica je tu v kvázisúbehu s cestnou komunikáciou, v náročnom horskom teréne meandruje a ani výkony paralelnej autobusovej dopravy tu nie sú vysoké. Zostáva tu však zachovaný jeden pár vlakov týždenne pre dopravu študentov z a do Prešova,“ načrtol Kubáček.

Zmeny v grafikone pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer) aj na základe objednávky samospráv a zohľadnilo v ňom taktovú dopravu a súbeh s dotovanými autobusmi. Podľa Kubáčka totiž vlaková doprava zaťažuje štátnu kasu dvakrát toľko ako autobusová.

Dopravný analytik a bývalý poslanec SDKÚ Ondrej Matej má však iný názor. „Prioritou by mal byť vlak, pretože táto doprava je ekologicky výhodnejšia a nové železničné trate, ktoré sú zatiaľ v dobrom technickom stave, už nikdy nepostavíme. Čiže súbežné autobusové spoje by sa mali zrušiť,“ myslí si Matej. Zároveň dodáva, že lobizmus autobusových dopravcov prevyšuje tých železničných.

Nový grafikon by mal platiť od polovice decembra 2012. Ak však ľudia s plánovanými zmenami nesúhlasia, môžu ich na príslušnej župe pripomienkovať ešte do 8. júla.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba