Začína sa výstavba najťažšieho úseku D1

Mimoriadne náročný diaľničný úsek s 27 mostmi, Dubná Skala – Turany, začne už tento mesiac stavať žilinský Váhostav. Diaľnica bude mať takmer 17 kilometrov a odľahčí dopravu najmä vo Vrútkach a v Sučanoch, ktorými denne prechádzajú ťažké nákladné autá.

26.10.2011 20:00 , aktualizované: 27.10.2011 12:00
cesta, diaľnica, stavba Foto:
Štvorprúdová cesta pred Martinom má byť postavená o tri roky.
debata

„Táto cesta je značne komplikovaná najmä pre ten počet mostných objektov a neviem presne, či sa niekde na Slovensku nachádza podobný úsek. Ale pre spomínané mestá to bude veľká úľava od áut,“ tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Podpísanie zmluvy na výstavbu úseku D1 pred Martinom

Štvorprúdová cesta pred Martinom má byť postavená už o tri roky, teda prvé autá ňou prejdú v roku 2014. Diaľnica, ktorá svojím kúskom prispeje k spojeniu hlavného mesta s Košicami, vyjde štát na takmer 138 miliónov eur. Minister dopravy, Váhostav a diaľničná spoločnosť ubezpečujú, že cena je konečná.

„Meniť cenu sa dá len v prípade objektívnych skutočností, napríklad pri nájdení archeologických vykopávok. Terajšia cena však už má 10-percentnú rezervu práve na takéto veci,“ vysvetlila Viktória Chomová, investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na západe sa úsek Dubná Skala – Turany napojí na tunel Višňové a na východe na budúcu diaľnicu Turany – Hubová. V obidvoch prípadoch zatiaľ nie je jasné, kedy sa s výstavbou začne, pretože Národná diaľničná spoločnosť ešte nevyhlásila verejné súťaže na úseky. „Nadväzujúce úseky majú svoju súvislosť. Pred pár dňami sme sa mali s eurokomisárom Janezom Potočnikom rozprávať o úseku Turany – Hubová, ale pre momentálnu politickú situáciu stretnutie odložil,“ priznáva minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Diaľnica Turany – Hubová je sporný úsek, pretože zamýšľaný spôsob výstavby podľa ochranárov ohrozuje životné prostredie. Podľa nich by preto mala Európska komisia zvážiť postavenie šesťkilometrového tunela Korbeľka. Tunel však podľa ministra dopravy ohrozuje blízky zdroj pitnej vody Teplička. Na tunel Višňové pripravujú podľa Figeľa diaľničiari súťažné podklady a verejná súťaž by sa mohla začať budúci mesiac. „Dohoda je dokonca taká, že materiál, ktorý sa vydoluje vo Višňovom, sa použije na násypy v Dubnej Skale,“ pokračuje Palčák.

Začiatkom novembra podpíše diaľničná spoločnosť zmluvu o výstavbe úseku Fričovce – Svinia s konzorciom firiem Doprastav a Strabag. Jedenásťkilometrová diaľnica na východe vyjde štát na 113 miliónov eur. Doprastav so Strabagom uspeli s druhým najlepším rozpočtom. Najlacnejšie chcel diaľnicu postaviť v konzorciu Hant BA DS, za 99 miliónov eur. Diaľničiari ho však z tendra vylúčili pre ruské referencie, načo podal Hant BA DS námietku. Pred týždňom však konzorcium námietku stiahlo a chce sa zamerať na výhodnejšie ponuky. „V tendri na druhý úsek Jánovce – Jablonov však ďalej pokračujeme,“ povedal šéf Hant BA DS Miroslav Pavelka. V súťaži na levočskú diaľnicu prišiel Hant BA DS takisto s najnižším rozpočtom, 120 miliónov eur.

Pred predčasnými voľ bami, v januári 2012, sa otvoria ešte obálky na posledný úsek D1, Hubová – Ivachnová. Odhadovaný stavebný náklad na 15–kilometrovú diaľnicu je 507 miliónov eur. V tendroch sa pokračuje napriek kritike zo strany opozície.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba