Závan reformy

KOMENTÁR: Voľnosť učiteľom, pestrosť žiakom. Aj tak sa dá vyjadriť jeden z hlavných motívov školskej reformy. Nápad jednoduchý a geniálny. Stačilo len zoškrtať množstvo nepotrebného učiva a povoliť školám viac voliteľných predmetov. Reforma sa začala písať...

09.09.2008 09:11
Učiteľka v škole Foto:
Ilustračné foto
debata

Prvý krok aj vyšiel pomerne dobre. Nebolo naň totiž treba veľa peňazí. Tie sú už však potrebné na to, čím sa minister školstva rád chválil. Tvorivé myslenie, väčšia paleta predmetov podľa záujmu žiakov. Lenže bez peňazí to akosi nejde. Laboratóriá či učebne treba vybaviť technikou. Nakúpiť knihy. A zaplatiť učiteľov, ktorí budú oduševnene tráviť čas hoci aj s malou, päťčlennou skupinkou detí. Mnohé školy tak ostali pred dilemou: Pýtať viac peňazí od rodičov? Alebo nové predmety jednoducho neučiť? Nech sa už riaditelia škôl rozhodli tak či onak, ani jedna z možností azda nebola v reformnom pláne ministra Mikolaja.

Zdá sa, že ďalší zo sľubov ostane v rezorte školstva nenaplnený. Aspoň zatiaľ. Všetko sa pritom končí pri peniazoch. Od magickej hranice 5 percent z HDP (toľko malo ísť podľa záväzkov na školstvo) je ministerstvo na hony vzdialené. Nejde pritom len o nové, voliteľné predmety. Problémy boli aj s učebnicami. A učiteľom sa stále nepáčia ich platy, hoci ich ministerstvo chlácholí asi 8-percentným zvýšením.

Minister triafa veľmi blízko čierneho, ak hovorí, že nemalo zmysel čakať so spustením reformy. „Iba“ odkladať by bolo naozaj nezmyselné. Musí sa najmä dopracovať. Terajší stav totiž vyvoláva dojem, že úradníci zvládli iba tú časť, kde sa znižovali stavy, škrtalo sa. Počet žiakov v triedach, množstvo nadbytočného učiva… Obsahové zmeny však od začiatku pokrivkávali (napríklad tvorba vzdelávacích programov či odborné vzdelávanie na stredných školách).

Reformný tím okolo Mikolaja sa ani zďaleka nemôže uspokojiť s výsledkami, ktoré ich dielo postupne prináša. Skôr naopak. Čím viac sa „naštartuje“, tým reformnejší vietor azda v blízkej budúcnosti do škôl zaveje.

debata chyba