Železnice v lete nezvládajú nápor cestujúcich

Štátne železnice počas tohto leta už druhý raz nezvládli nárazový nápor cestujúcich. Prvý raz nechali ľudí tlačiť sa vo vlakoch začiatkom júla počas cenovej akcie a vo štvrtok sa podobná situácia zopakovala pred festivalom Pohoda. Z východu išiel vlak navyše a vozne boli vraj posilnené, na 30-tisíc účastníkov festivalu, z ktorých časť sa vybrala vlakom, to však nestačilo. Jeden rýchlik má spravidla vyše 500 miest na sedenie.

08.07.2011 20:20 , aktualizované: 10.07.2011 15:00
štrajk železničiarov Foto:
Železnice nedokážu dostatočne zareagovať na nárazový záujem cestujúcich.
debata (1)

Cestujúci v rýchlikoch v smere na Trenčín stáli natlačení v uličkách, nedali sa kúpiť miestenkové lístky, dokonca sprievodca lístky ani nekontroloval. Nemal sa totiž ako k ľudom pretlačiť.

„Sprievodca sám bezmocne priznal, že cestujeme ako dobytok,“ opisuje Mária Klukošová, ktorá cestovala z Ružomberka do hlavného mesta. „Do Trenčína som stála v uličke vozňa, klimatizácia nefungovala a vzduchom sa tiahol závan alkoholu,“ opisuje cestujúca.

Zopakoval sa tak scenár zo začiatku júla, keď železnice prišli s akciovou cenou lístka 5,99 eura. ,,Ide o nárazové akcie, kde je ťažké presne odhadnúť záujem, nakoľko sa lístky nepredávajú vždy s miestenkami. Potom môže štandard cestovania klesnúť," reaguje hovorca Železničnej spoločnosti Slovenska Alexander Buzinkay. Účastníci Pohody zaplnili vlaky aj napriek tomu, že organizátor vo štvrtok vypravil jeden vlak z východu, špeciálne pre nich.

„Objednali sme vlak so šiestimi vozňami, kde sa zmestí 448 ľudí,“ potvrdila Katarína Tomášeková, produkčná festivalu. Podľa nej sa riadili minuloročným záujmom. „Navyše, keď sa vypredali lístky v jednom vozni, vypravili sme ďalší,“ pokračuje Tomášeková.

To, že situáciu železnice nezvládli, naznačil manažér festivalu Pohoda. „Nie je v našej zodpovednosti, aby sme objednávali vlaky. Je to len naša dobrá vôľa, chceme vyjsť v ústrety návštevníkom. Viem si predstaviť, ako nepohodlne sa im muselo vo štvrtok cestovať,“ myslí si Mário Gešvantner. Okrem dvoch vlakov zabezpečil organizátor aj prepravu autobusmi z 18 miest.

Železnice však tvrdia, že na nápor sa pripravili a vlaky posilnili. Podľa Buzinkaya vypravili „pohoďácky“ rýchlik aj tri rýchliky posilnené o ďalšie vozne a rovnako sa má situácia riešiť aj v nedeľu. „Podľa vývoja predaja miesteniek sme nevideli dôvod na ďalšie posily, tobôž na mimoriadne spoje. Opísaná situácia mohla nastať aj pre rozhodnutie cestovať v poslednej chvíli,“ uvažuje Buzinkay. Tiež podotkol, že mimoriadne vlaky sú obchodným rizikom a ak by na posilách vlakov prerobili, náklady by im štát neuznal a nepreplatil.

Spokojnosť cestujúcich vlakom sa nezlepší ani v najbližších mesiacoch. Železnice sa totiž pripravujú zdvihnúť ceny cestovného. Šéf rezortu dopravy odôvodňuje drahšie cestovanie tým, že železnice sa pripravujú na modernizáciu a ľudia budú cestovať komfortnejšie. „Máme tri nové súpravy, ktoré uvedieme do prevádzky v septembri. Premávať budú medzi Humenným a Prešovom,“ povedal v piatok minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Ružomberčanka Mária Klukošová však zdražovanie považuje za absurdné, keďže sa na železniciach napriek sľubom politikov kvalita cestovania už roky nezmenila.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba