Zrušenie zmluvy na súkromnú diaľnicu bude štát stáť 81 mil. eur

Slovensko v rámci vysporiadania vzťahov s koncesionárskou spoločnosťou Slovenské diaľnice zaplatí tieto prostriedky za vykonanie prípravných prác, za konzerváciu staveniska, za poradcov, za technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie

27.09.2010 10:50 , aktualizované: 13:25
Diaľnica pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata (47)

Štát zaplatí tieto prostriedky za vykonanie prípravných prác, za konzerváciu staveniska, za poradcov, za technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky, či za majetkové vysporiadanie. Ako uviedol na pondelňajšej tlačovej besede minister dopravy Ján Figeľ, finančné prostriedky bude ministerstvo požadovať na najbližšej schôdzi vládneho kabinetu navýšením rozpočtových prostriedkov.

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice sú aj firmy Doprastav, a.s. a Váhostav – SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

Vážny: Minister nepovedal, ako, čo a kedy chce stavať

Podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho bolo vystúpenie ministra Figeľa „opäť o ničom, znova nepovedal ako, čo a kedy chce stavať“. Hľadať východisko zo situácie chce Vážny aj na seminári Budúcnosť Slovenka v diaľniciach, na ktorom by sa mali stretnúť odborníci na výstavbu diaľnic. Seminár by sa mal konať v utorok.

47 debata chyba