Župy zvýšia motorovú daň, zdražie cestovanie

V budúcom roku si cestujúci na diaľkových autobusových linkách pravdepodobne priplatia. Župani v siedmich z ôsmich krajov totiž po nedávno skončených komunálnych voľbách pripustili, že plánujú od januára zvyšovať takzvanú daň z motorových vozidiel.

04.12.2010 09:17
Autobus, autobusová stanica Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Ide o bývalú cestnú daň, ktorá by mala narásť približne o desať percent. Kraje chcú takýmto krokom nahnať peniaze do zoštíhlených župných rozpočtov a naprávať najmä povodňami zničené cesty.

„Pri diaľkových linkách budeme upravovať cestovné mierne nahor. O približne jedno až dve percentá. Nie je to však spôsobené len samotným zvýšením dane z motorových vozidiel,“ povedal Jozef Lacký, generálny riaditeľ SAD Humenné. Dôvodom je podľa autobusárov aj zvýšenie dane z pridanej hodnoty. Ceny nafty už tiež vystúpili na úroveň z úvodu tohto roka a dopravcom zvýšilo náklady aj zavedenie mýta.

Ako chcú kraje zvýšiť daň z motorových vozidiel
Banskobystrický + 5 %
Bratislavský + 5 až 15 %
Košický + 10 %
Nitriansky + 10 až 13 %
Prešovský + 10 %
Trenčiansky neplánuje zvýšiť
Trnavský + 10 %
Žilinský + 10 %

ZDROJ: samosprávne kraje

„Cestovné budeme pravdepodobne dvíhať aj na našich diaľkových linkách,“ pripustil Ľubomír Gerši, generálny riaditeľ Eurobusu Košice. Niektorí ďalší dopravcovia ešte zvažujú, čo urobiť a aké náklady im prinesie vyššia daň. ,,Možno to nebudeme riešiť zdražovaním cestovného. Počkáme, ako zareaguje konkurencia," zauvažoval Viliam Turan, majiteľ autobusovej spoločnosti Turancar.

Prímestskú dopravu v krajoch by vyššia motorová daň zasiahnuť nemala. Tieto autobusy totiž financujú župy z vlastných rozpočtov, regionálne spoje sú tak od poplatku oslobodené.

Rast dane zatiaľ nie je v krajoch definitívne odklepnutý. Najprv ho musia schváliť poslanci na zasadnutiach zastupiteľstiev. V hre sú tak ešte viaceré alternatívy. Napríklad v Nitrianskom kraji sa o nich bude rozhodovať už tento pondelok, v Bratislavskom či Trnavskom až v polovici decembra.

Štyri župy pritom plánujú zvýšiť motorovú daň o približne desať percent. V Bratislave sa uvažuje o piatich až 15 percentách a v Nitre zase o 10 až 13 percentách. Miernejší, len päťpercentný nárast dane chystajú Banskobystričania a ako jediní sa zvyšovaniu dane vyhnú dopravcovia, ktorí sú z Trenčianske­ho kraja.

Motorovú daň platia raz ročne všetci majitelia nákladných áut nad 3,5 tony. Ale aj vodiči, ktorí využívajú svoje osobné autá na podnikateľské účely. „Zvýšenie dane z motorových vozidiel minimalizuje konkurencieschop­nosť slovenských dopravcov. Už dnes je daň dvojnásobne väčšia ako v okolitých krajinách,“ uviedol Pavol Jančovič, prezident Združenia autodopravcov Česmad. So županmi podľa jeho slov rokujú už približne štyri mesiace a snažia sa ich presvedčiť, aby k takémuto kroku nepristupovali.

„Takéto zvýšenie sa môže premietnuť aj do cien potravín a tovarov,“ dodala Viola Kromerová zo Slovenského živnostenského zväzu. Zároveň sa môže stať, že dopravcovia sa budú preregistrovávať z jedného kraja do druhého, podľa toho, kde je daň nižšia. Do istej miery sa to deje už aj v súčasnosti. Na rok by mohla situácia vyústiť aj do zapisovania slovenských dopravcov napríklad v Poľsku, Česku či Maďarsku. Už teraz sa tak uvažuje aj nad zjednotením sadzieb tejto dane vo všetkých slovenských krajoch.

Župani však rozhodnutie o raste motorovej dane obhajujú dierami v rozpočtoch. „Ale najmä chceme riešiť zlý stav ciest druhej a tretej triedy, ktorý je spôsobený obchádzaním mýta nákladnými autami. Tie cesty preťažujú a znehodnocujú,“ vysvetlila Zuzana Muchová, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja. Cesty sú tiež zničené aj po tohtoročných povodniach.

7 debata chyba