Británia prežíva biele peklo

Británia sa cez tento tradične najnáročnejší predvianočný víkend v roku zastavila, to sa týka tak letísk ako aj cestnej a železničnej dopravy. Frustrovaní sú všetci, od cestujúcich cez média až po politikov, a opäť sa pri opise chaosu a neschopnosti vysporiadať sa so zimou, objavuje prirovnanie Británie ku krajinám tretieho sveta.

20.12.2010 17:14
Londýn počasie sneh Foto: ,
V sobotu zažil Londýn výdatné sneženie.
debata (9)

Supersobota sa nekonala. Posledný víkend pred Vianocami je v Británii tradične najnáročnejší z hľadiska cestovania aj nákupov, no tentoraz všetky plány zhatil sneh. Alebo neschopnosť sa s ním vysporiadať?

Varovania prichádzali už od polovice minulého týždňa, problémom mal byť najmä ľad, a to predovšetkým na juhovýchode Anglicka. A skutočne, auto, ktoré som nechal štvrtok popoludní na letisku v Stanstede, bolo v piatok v noci pokryté glazúrou, keď teplota klesla až na –9 stupňov.

Zvyšok Británie však trápil sneh a mráz a to tak, že stovky motoristov museli na diaľnici M6 stráviť noc z piatka na sobotu kvôli skríženému kamiónu.

Skutočné dopravné peklo však nastalo až v sobotu, keď sa k uzavretým letiskám zo severu krajiny pridali aj Heathrow, Gatwick a Luton.

Heathrow zrušilo prakticky všetky prílety aj odlety a v jeho piatich termináloch uviazlo viac ako 330-tisíc cestujúcich. Pasažieri sa sťažovali na nedostatočnú alebo vôbec žiadnu komunikáciu s letiskami a leteckými spoločnosťami. Mnohých letecké spoločnosti ubezpečili, že ich lietadlo odletí, no na letisku zistili, že nikam nepoletia. Ak sa vôbec na letisko dostali, pretože na príjazdových cestách na Heathrow sa začali veľmi rýchlo tvoriť zápchy a polícia ich musela uzavrieť.

Výsledkom boli beznádejne plné hotely a tak státisíce ľudí museli stráviť víkendové noci na dlažbe v letiskových halách, s termofóliami ako ochranou pred chladom. Tie sa však neušli všetkým. Rovnaké scény sa odohrávali aj na ďalších letiskách. Dopravnú situáciu komplikoval stav na železniciach, kde mnohé spoločnosti vrátane Eurostaru nabehli na núdzový režim.

Doprava na juhovýchode skolabovala úplne, polícia totiž na viac ako sedem hodín uzavrela veľkú časť južného diaľničného obchvatu Londýna (M25) v oboch smeroch. Dôvod? Kamión prevážajúci skvapalnený plyn (LPG) skončil v priekope mimo cesty. M25 má aj bez snehu povesť najväčšieho parkoviska na svete a je pre mnohých jedinou cestou smerom na letiská Heathrow a Gatwick.

Mnoho motoristov bolo nútených nechať autá opustené na okraji ciest.

K bizarnej situácii došlo v sobotu na ceste A13. Jej tri pruhy vedúce z Londýna zablokovali dve skrížené osobné autá, ktorých zadný náhon a široké letné pneumatiky nezvládli stúpanie na nadjazd mimoúrovňovej križovatky.

Kto je vinný

Použiť slovo „frustrácia“ na vyjadrenie všeobecnej nálady je neadekvátne málo. Ľudí, média aj politikov hnevá tak samotná situácia ako aj to, čo pokladajú za neschopnosť úradov aj súkromných spoločností minimalizovať následky nepriaznivého počasia.

Na Heathrow alebo na Gatwicku nenapadlo viac ako 20 cm snehu, a hoci v nedeľu už prakticky nesnežilo, Heathrow zostalo v nedeľu uzavreté pre drvivú väčšinu letov a v pondelok ráno bola v prevádzke iba jedna runway. V nedeľu odletelo iba sedem lietadiel.

Na stránke letiska Heathrow, ktoré prevádzkuje spoločnosť BAA, je tlačová správa z 29.novembra, v ktorej sa vedenie dušuje, že tento rok investovalo do zimnej výbavy 500-tisíc libier. K dispozícii majú 60 špecializovaných vozidiel, 50 členov personálu a 500 tisíc litrov odmrazovacej tekutiny.

Na porovnanie, malé letisko Gatwick nasadilo do čistenia 47 vozidiel. Gatwick však už nepatrí pod BAA…

Spoločnosť sa bráni tvrdením, že bezpečnosť cestujúcich je prvoradá, kritici rovnako ako aj cestujúci poukazujú na to, že iné krajiny sa so snehom a porovnateľnými podmienkami vedia vysporiadať výrazne lepšie. Veľmi často sa objavovalo slovné spojenie, ktoré Briti neradi počujú – že sú krajinou tretieho sveta.

Guľovačka na cestách

Podobná slovná vojna vypukla v otázke starostlivosti o cesty. Po nečakanej kalamite začiatkom decembra odstúpil škótsky minister dopravy Stewart Stevenson, či ho budú nasledovať aj menšie ryby v iných častiach krajiny zostáva otázne.

Úrady ubezpečovali motoristov, aj vládu, že majú dostatočné zásoby soli aj techniky, na cestách to ale nebolo vidno.

Nekonečné zápchy a množstvo nehôd spustili verejnú debatu na tému „zimné pneumatiky“. Kým Goodyear predal v Británii počas celej minulej zimy len asi 350 zimných pneumatík, tento rok do začiatku decembra to bol päťnásobok. Kwikfit, celonárodná sieť pneuservisov, predala vlani 2000 zimných gúm, tento rok to odhadujú na 50 tisíc.

Do osvetovej kampane sa tentoraz konečne zapojili aj motoristickí novinári… len aby narazili na ministra dopravy Phillipa Hammonda. Ten vyhlásil, že zimné pneumatiky sú pre britské podmienky nevhodné, pretože sa „na bežnom povrchu ciest rýchlo opotrebujú a vážne ho poškodzujú“. Hammond sa nevyhol kritike za to, že nepozná, tak ako väčšina britských motoristov a mechanikov, rozdiel medzi obyčajnými zimnými pneumatikami a špecializovanými pneumatikami s hrotmi.

Asi najväčšou absurditou je, že poisťovne žiadajú od vodičov až o 25 percent vyššie sadzby ak MAJÚ na aute zimné pneumatiky, pretože podľa nich ide o neštandardnú úpravu mimo špecifikácií výrobcu. Motoristické organizácie na situáciu upozornili vedenia poisťovní a motoristom radia, aby v takom prípade kontaktovali priamo vedenie poisťovne, ktoré by malo zjednať nápravu. V Británii sa poistky dojednávajú takmer výlučne cez internet alebo telefonicky, pričom v druhom prípade sedia telefonisti veľmi často v teplých krajoch mimo Británie.

Snežná ekonomika

Na jednej strane letiská a aj správa ciest argumentujú, že sa im investície do techniky a ľudí neoplatia. Toto je však už druhá snehová kalamita v priebehu mesiaca a ďalší sneh a prudké mrazy sú na ceste. Doslova.

Stoja tam zapadnuté ako odhadom 4 milióny balíkov, ktoré sa do Vianoc nedostanú k adresátom. Trpia firmy, ktorým do práce neprišli zamestnanci aj reštaurácie, do ktorých nikto nepríde.

Objavil sa aj argument, že zavedenie povinných zimných pneumatík by pomohlo trápiacej sa ekonomike novými pracovnými miestami v maloobchode, doprave aj vo výrobe, koniec koncov, spoločnosť Continental vyrába vo Wolverhamptone zmes pre zimné pneumatiky. A v Británii je 31 miliónov áut…

Predvianočná supersobota je dňom nákupov, parkoviská mnohých centier však zívali prázdnotou a maloobchod už začína rátať straty. Tie pôjdu do miliónov. Celá ekonomika však príde o miliardy, poisťovňa RSA odhaduje, že následky počasia stoja krajinu každý deň miliardu libier.

Sneh a mráz majú vydržať až do polovice januára.

9 debata chyba