Brusel: Autá staršie ako šesť rokov čaká technická kontrola raz ročne

Technická kontrola každý rok. To čaká majiteľov áut starších ako šesť rokov na základe rozhodnutia Európskej komisie. Častejšie, ale aj oveľa prísnejšie kontroly presadila komisia s argumentom, že za vysoký počet nehôd môže práve zlý technický stav áut.

14.07.2012 19:14
Autobazár Foto:
Priemerný vek áut sa v únii pohybuje na úrovni 8 rokov a na Slovensku dokonca až 11 rokov.
debata (141)

„Keď jazdíte v aute, ktoré nie je technicky spôsobilé na premávku po ceste, ohrozujete seba a všetkých vašich spolucestujúcich – vašich rodinných príslušníkov, priateľov, obchodných partnerov. Navyše ohrozujete všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky okolo vás. Jednoducho nechceme, aby tieto autá, ktoré môžu zabíjať, premávali po našich cestách,“ uviedol eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.

Keďže priemerný vek áut sa v únii pohybuje na úrovni 8 rokov a na Slovensku dokonca až 11 rokov, ak materiál prejde, opatrenie sa dotkne väčšiny vodičov. Z 1,79 milióna osobných áut registrovaných u nás by šlo asi o 1,19 milióna vozidiel. Analytici aj preto varujú, že z povinných ročných prehliadok sa môže stať len výhodný biznis.

Nové opatrenie má znížiť počet obetí na európskych cestách, ktoré prídu o život pre zlý technických stav áut, o 1 200. V sú­časnosti je ich počet okolo 36-tisíc ročne.

Prísnejšie pravidlá majú platiť aj pre motocykle a motorizované trojkolky. V celej únii by sa po novom mali kontrolovať aj skútre. Osobitné pravidlá dostanú aj vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov, ako sú taxíky či sanitky.

Slovenské ministerstvo dopravy zatiaľ hovorí, že s obsahom materiálu pripraveného Európskou komisiou sa celkom nestotožňuje a chce o ňom ešte rokovať. Najprv si však počká na jeho kompletné znenie. ,,Z nášho pohľadu je postačujúca súčasná lehota pre technické kontroly osobných vozidiel," uviedol hovorca rezortu Martin Kóňa.

Dôvod na častejšie kontroly novších áut nevidí ani dopravný analytik František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa neho je dvojročný interval, ktorý platí v súčasnosti, dostačujúci. ,,Pri nových automobiloch sú dnes už pri výrobe také prísne normy, že to nie je potrebné," vraví. Opačným prípadom sú však napríklad autobusy, kde Slovensko pred časom po sérii nehôd zákony sprísňovalo a po ôsmich rokoch musia chodiť na kontrolu každý polrok. „Pri takýchto vozidlách určených na hromadnú prepravu je to však oprávnené, pretože sa k nám často dovážajú staré a vyradené autobusy zo zahraničia. Tie sú potom nasadzované v plnom obsadení, pričom v prípade nehody sú následky katastrofálne,“ vysvetľuje Kocúr.

Podobný názor má aj súdny znalec v odbore bezpečnosti v doprave Patrik Vlček, podľa ktorého by sa malo diskutovať najmä o šesťročnej hranici, ktorú považuje za nízku. „Pri starších autách by to mohlo byť prínosom, časový horizont by som však posunul aspoň na osem alebo desať rokov, aby sa z toho nestal len nástroj na obohacovanie sa na vodičoch,“ hovorí.

O prehnane nízkej hranici hovoria aj samotní kontrolóri. „Po nejakých ôsmich rokoch by to mohlo mať opodstatnenie, no dovtedy autá zväčša nemajú výraznejšie nedostatky,“ hovorí technik Peter Dotek z Bytče, ktorý vysvetľuje, že pri autách, ktoré pravidelne chodia do servisu, sú technické kontroly už dnes skôr rutinou. Súhlasí aj Svetozár Slamka z Krupiny. „Až neskôr začínajú byť problémy s čapmi, brzdami, pneumatikami či nejakými súčasťami podvozku,“ vymenúva.

Ceny za technickú kontrolu sa v súčasnosti na Slovensku rôznia – pohybujú sa od 25 eur až po dvojnásobok. Opatrenie Bruselu, ktorý zároveň žiada prísnejšie kontroly, by ich mohlo ešte podstatne zvýšiť. K tomu došlo tento rok v susednom Česku. Z dôvodu zlaďovania s vyhláškou únie totiž tamojšie ministerstvo dopravy prijalo novú vyhlášku, keďže pôvodná nezahŕňala všetkých 160 položiek, ktoré Brusel prikazuje kontrolovať. Po zavedení nových kontrol priepustnosti tónovaných skiel či ťažného zariadenia tu potvrdenia zdraželi aj o niekoľko stoviek českých korún.

Na STK budú dozerať kamery

Prísnejšie pravidlá pri STK zaregistrujú okrem vodičov onedlho aj samotní technici. Ministerstvo dopravy totiž vlani v rámci novely zákona o pozemných komunikáciách prijalo opatrenie, podľa ktorého majú všetky technické a emisné kontroly zaznamenávať kamery. Pristúpilo k nemu po odhalení, že niektorí technici vydávali potvrdenia aj pre autá, ktoré testami neprešli. Záznamové kamery budú povinné od júla 2013, pričom rezort od februára už prvé zariadenia testuje. Po nastavení technických parametrov by totiž snímky mali byť zaradené do jednotného informačného systému, ktorý by ich mal vyhodnotiť. Rezort vďaka skúšobnej prevádzke stanoví technické pokyny pre kamery, ktoré si stanice vykonávajúce kontroly budú musieť do roka samy zaobstarať, na čo štát neprispeje. Prípadné pokuty pri obchádzaní kontrol by mali siahať až do výšky 16 500 eur.

© Autorské práva vyhradené

141 debata chyba