Sudca na ceste spôsobil tragédiu

Obiehal kombajn a spôsobil tragickú nehodu. Podľa informácií Pravdy sudca Najvyššieho súdu Viliam Dohňanský môže za čelnú zrážku, pri ktorej zomrel 43-ročný muž. Prokurátor Jozef Čentéš vysvetlil, že pri nehodách ide z hľadiska trestného práva o nedbanlivosť. Sudca by tak o funkciu nemal prísť.

24.05.2018 10:45 , aktualizované: 18:22
dopravná nehoda Foto: ,
BMW sudcu Viliama Dohňanského, ktoré sa pri predbiehaní v protismere zrazilo s Octaviou.
debata (97)

Tragédia sa stala v stredu večer medzi Hontianskymi Trsťanmi a Hontianskymi Moravcami. „Vodič BMW pravdepodobne predbiehal pracovný stroj. Manéver však nestihol dokončiť a v protismernej časti vozovky sa zrazil so Škodou Octavia. Jej vodič zrážku neprežil,“ opísala nehodu hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Renáta Čuháková.

Alkohol v dychu 65-ročného vodiča BMW, sudcu Dohňanského, policajti nezistili. U nebohého šoféra Octavie bude prípadná prítomnosť alkoholu v krvi zisťovaná pri pitve. Vyšetrovateľ odboru kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru Levice začal v tejto veci trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.

Najvyšší súd nevedel potvrdiť, že vodičom BMW bol práve Dohňanský. „K tejto otázke sa momentálne nevieme vyjadriť vzhľadom na to, že v tejto chvíli nedisponujeme vo veci dopravnej nehody žiadnymi informáciami,“ informovala hovorkyňa Najvyššieho súdu Alexandra Važanová.
Zdroj z prostredia polície však denníku Pravda potvrdil, že za volantom BMW sedel tento sudca.

Autonehody sa podľa prokurátora Generálnej prokuratúry Jozefa Čentéša považujú za nedbanlivostné trestné činy. Pochybenia sudcov však špeciálne upravuje zákon o sudcoch a prísediacich. „Prezident na návrh súdnej rady sudcu odvolá, ak bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Ak ide o nedbanlivostný trestný čin a jeho páchateľ by bol odsúdený len na podmienečný trest, tak funkcia mu nezaniká,“ doplnil Čentéš.

„Ďalšia smrť po čelnej zrážke. Toto je fakt neuveriteľné, čo sa tu deje od minulého týždňa. Minimálne štvrtý prípad, keď kvôli predbiehaniu zahynul nevinný vodič,“ napísala v stredu polícia na svoj facebook. O život takto prišli traja ľudia od konca minulého týždňa. Podobná nehoda sa stala v sobotu medzi Žilinou a Čadcou, pri ktorej zomrela spolujazdkyňa z auta, do ktorého čelne narazilo vozidlo.

Minulý piatok medzi Trenčínom a Novým Mestom nad Váhom na nebezpečné predbiehanie 20-ročného Matúša z Krajného (okres Myjava) doplatil životom jeho 21-ročný spolujazdec a tiež 38-ročný Martin z Trenčína, ktorý sedel v oprotiidúcom vozidle.

Nebezpečné predchádzanie – najväčšia hrozba

Dopravný analytik Ján Bazovský hovorí, že nebezpečné predchádzanie je najčastejšia príčina ohrozenia a zároveň najväčšia hrozba, ktorá na ceste existuje. „Mnohí vodiči nevedia odhadnúť vzdialenosť potrebnú pre bezpečné predchádzanie. Treba mať rozhľad na dostatočnú vzdialenosť a rátať s rýchlosťou svojho, predbiehaného aj protiidúceho vozidla. Niektorí ľudia neskutočne hazardujú so svojím životom. Obiehajú na takých miestach, kde nemôžu mať prehľad, a keby išlo oproti nejaké vozidlo, neexistuje, že by sa vedeli kolízii vyhnúť. Je to totálna nezodpovednosť,“ zdôraznil Bazovský.

Jedna vec je podľa neho neskúsenosť, ale druhá arogantnosť. „Tí na silnejších autách majú výhodu, pretože ich akcelerácia je predsa len vyššia a sú aj stabilnejšie. Následky takejto čelnej zrážky ale znášajú tí „nevinní“. Šofér v drahom a výkonnom aute si svoje nebezpečné predchádzanie uvedomuje od začiatku. Predpokladá, že k nejakej kolízii dôjsť môže a viac-menej je na ňu pripravený. Tí v protismere ale väčšinou ani nestihnú zareagovať, aj tým, že majú uvoľnené svaly sú zraniteľnejší,“ uzatvoril Bazovský.

Agentúrnu správu sme vymenili za autorský článok z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

97 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda #Najvyšší súd