V lietadle zahynulo 42 ľudí, jeden prežil

42 osôb zahynulo a jediný človek prežil štvrtkovú večernú haváriu slovenského vojenského lietadla An-24, ktorým sa do vlasti vracali vojaci z misie v Kosove.

19.01.2006 21:50 , aktualizované: 20.01.2006 22:50
debata

Lietadlo sa zrútilo 19.38 vo štvrtok neďaleko severomaďarskej obce Hejce na 700 metrov vysoký vrch Borsos, len niekoľko desiatok kilometrov od cieľového letiska v Košiciach.

Zo 43 pasažierov bolo 28 vojakov, osem členov posádky a sedem členov pomocného personálu ministerstva obrany. Záchranári našli 42 mŕtvych tiel. Jeden muž nehodu prežil. Medzi obeťami sú vysokí dôstojníci aj vrchný vojenský kaplán. Medzi obeťami sú aj tri ženy. Identifikácia spálených tiel bola veľmi ťažká.

Po štarte z prištinského letiska letel stroj podľa plánu, až krátko pred slovenskými hranicami sa od určenej trasy odklonil. Maďarskí letoví dispečeri stratili radarový kontakt so strojom krátko po 19.30. Lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupného, zasneženého terénu s lesným porastom. Pri páde stroj postrhával koruny bukov a doslova vykosil pás lesa. Z lietadla, ktoré po páde zachvátil požiar, ostala len časť kabíny, zadná časť trupu a obhorené trosky roztrúsené v okruhu 200 metrov. Obete nešťastia boli v okruhu približne 100 metrov.

Na miesto nehody vyštartoval o 19.50 vrtuľník Leteckej pátracej záchrannej služby z letiska Sliač a pol hodinu neskôr štyri sanitné vozidlá Strediska zdravotnej záchrannej služby v Košiciach. Maďarské orgány vyslali na záchranné a zabezpečovacie práce záchranárov, vojakov a dobrovoľníkov.

Príčiny nehody nie sú zatiaľ známe. Posádka údajne patrila k najskúsenejším. Piloti nehlásili kontrolnej veži pred pádom žiadne problémy. Podľa výpovede posádky druhého lietadla, ktoré nasledovalo prvý AN-24 asi po pätnástich minútach, bola jasná viditeľnosť a dohľad asi na 30 kilometrov.

Veliteľ slovenských vzdušných síl Juraj Baránek zatiaľ nevylúčil ani technickú poruchu, zlyhanie ľudského faktoru ani nepriaznivý vplyv počasia. Povedal, že havarované lietadlo bolo tesne pred ďalšou generálnou opravou a obaja jeho piloti patrili k najlepším slovenským letcom. Lietadlo pochádzalo z roku 1969, malo za sebou päť generálnych opráv a jeho životnosť bolo do mája tohto roku. Lietadlá rovnakého typu už zo svojho arzenálu vylúčila česká armáda.

Hoci maďarský minister obrany Ferenc Juhász povedal, že lietadlo sa pred haváriou odklonilo od trasy letu, podľa Baránka problém ale nebol v odklone, ale hlavne v tom, že lietadlo začalo priskoro klesať.

Premiér Mikuláš Dzurinda nechce špekulovať o možnosti, že havarované lietadlo typu An-24 je príliš zastaralé.

„Tieto lietadla z bývalého Sovietskeho zväzu ešte stále lietajú v niektorých členských krajinách NATO,“ povedal Dzurinda.

Slovenská armáda mala v piatok v pláne previezť pozostatky vojakov z Maďarska do vlasti.

Jediný muž, Martin Farkaš, ktorý prežil nehodu, leží s opuchom mozgu v umelom spánku na anesteziologickom oddelení košickej Fakultnej nemocnice L. Pasteura. Muž podľa lekárov prežil len zázrakom. Prispel k tomu vraj jeho nízky vek a dobrá fyzická kondícia. Jeho zdravotný stav je podľa lekárov stabilizovaný.

Po prijatí prvotných informácii o leteckej nehode boli informovaní hlavní funkcionári Ministerstva obrany SR, Generálneho štábu Ozbrojených síl a náčelník pohotovostnej časti operačného centra Generálneho štábu. Na ministerstve obrany zvolali krízový štáb, ktorého zasadania sa zúčastnili predseda vlády, ministri obrany, vnútra, zahraničných vecí, zdravotníctva, dopravy, štátny tajomník rezortu obrany a náčelník generálneho štábu. Náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Ľubomír Bulík zriadil vyšetrovaciu komisiu. 

Všetky prostriedky objektívnej dokumentácie o lete sú uchované, zapečatené, pripravené na analýzu a rozbor komisie. Záchranári na mieste havárie našli aj čiernu skrinku.

Slovenské vzdušné sily disponovali doposiaľ dvoma lietadlami typu AN-24 a dvoma typu AN-26. Škodu na havarovanom stroji odhadli predbežne na 110 miliónov korún.

Vláda SR vyhlásila 24-hodinový štátny smútok. Bude platiť od pondelka 12:00 do utorka 12:00. Vláda chce tiež odškodniť príbuzných pozostalých.

Akým lietadlom vojaci leteli
Lietadlo AN-24 bolo zo samostatnej dopravnej letky v Kuchyni. Ide o dopravné lietadlo s horným umiestnením krídiel navrhnuté ako civilné lietadlo, ale bolo zavedené aj do výzbroje mnohých armád. Pôvodne bolo vyvinuté ako náhrada za lietadlá Li-2 a IL-14 v roku 1960. Projekt lietadla pochádza zo Sovietskeho zväzu (teraz Ukrajiny) z mesta Kyjev, kde vzniklo na plátnach dizajnérskej dielne Antonov. V členských krajinách NATO je tento typ lietadla známy aj pod označením Coke, píše sa na internetovej stránke ministerstva obrany.

Zoznam obetí////Michal Agent, Igor Angelovič, Ján Balog, Ľuboš Balucha, Ľuboš Belák, Jozef Bigas, Peter Cogan, Vlastimil Čepičan, Pavol Čigaš, Marián Fábry, Alexander Gaál, Bronislava Gregorovičová, Daniel Gumenický, Martin Haber, Ján Hejduk, Marián Illéš, Štefan Ivan, Adriana Joppová, Tomáš Kardoš, Ondrej Keszi, Marek Kičinko, Peter Komora, Peter Kotvan, Peter Krištan, Norbert Kumančík, Róbert Letko, Karol Malatin, Ľuboš Martinček, Miroslav Novák, Rastislav Novák, Dominik Ocelka, Ľudovít Orlický, Peter Orlovský, Dušan Paľúch, Jana Peštová, Igor Scigeľ, Róbert Soľava, Vladimír Sopúch, Michal Štang, Róbert Tulipán, Tomáš Žipaj, Juraj Žubor

debata chyba