Kampaň robia stranám blízke firmy

03.06.2006 00:00

Volebnú kampaň robia stranám väčšinou spriaznené firmy, niektoré z nich dokonca získali štátne zákazky.

Vyplýva to zo správ o nákladoch na kampaň, ktoré strany nedávno zverejnili. Nie všetky v nich uviedli mená agentúr, s ktorými spolupracujú. Spresnili ich až na požiadanie Pravdy.

Pre SDKÚ pracuje aj Slovenská mediálna agentúra, ktorá v roku 2004 za viac ako 1,5 milióna korún dostala od úradu vlády objednávku priamym zadaním. Išlo o propagáciu EÚ vo vlakoch Železničnej spoločnosti, s ktorou agentúra v minulosti tiež spolupracovala. Aj tentoraz má agentúra zabezpečiť vylepovanie plagátov SDKÚ na železniciach. Pre železnice pracuje brat premiéra Mikuláša Dzurindu Miroslav.

SMK v správe nespresnila, kto im robí kampaň. Šéf volebného tímu László Gyurovszky však ešte vo februári uviedol, že to bude rovnaká agentúra ako v minulých voľbách. Vtedy to pre SMK robila spoločnosť I-Step. Tá v tomto volebnom období dostala objednávku na reklamu ministerstva pôdohospodárstva, ktoré vedie Zsolt Simon z SMK. Išlo o miliónovú zakázku.

Kampaň Slobodného fóra má na starosti agentúra, ktorá v minulosti tiež získala zákazku od štátu. Ide o Mayer/McCann-Erickson, ktorý v rokoch 2003–2004 robil pre ministerstvo obrany vysvetľovaciu kampaň o NATO za 24 miliónov korún. Rezort v roku 2003 riadil Ivan Šimko, jeho blízkym spolupracovníkom bol manžel Zuzany Martinákovej. Agentúra robila reklamu aj profesionalizácii ozbrojených síl. Slobodné fórum najprv odmietalo prezradiť, ktorú agentúru si vybralo. „Zrejme si to neželá,“ odkázal hovorca strany Róbert Kotian. Až o deň neskôr uviedol, o koho ide. Podľa Kotiana agentúra pre SF zabezpečuje všetky subdodávateľské služby.

Smer dáva robiť kampaň agentúre Uptown production, ktorej konateľ Igor Kováč bol koncom 90. rokov v spoločnej eseročke s podpredsedníčkou strany Monikou Beňovou. Tá odstúpila z druhého miesta kandidátky Smeru. Minulé voľby kampaň Smeru robil Beňovej manžel Fedor Flašík, ktorý vlastnil agentúru Donar. Šéf kampane Marek Maďarič povedal, že agentúra Uptown má na starosti aj výber ďalších subdodávateľov, napríklad prenájom áut.

Pre HZDS zasa pracuje Slovenská internetová a televízna spoločnosť, ktorá patrí Mečiarovmu mediálnemu poradcovi Branislavovi Královi. Bilbordy pre SNS zabezpečujú dve firmy zo Žiliny, kde je líder Ján Slota primátorom.

Podľa Zuzany Wienkovej z Aliancie Fair-play by strany mali zverejniť mená spoločností, ale najmä skutočné náklady na svoju reklamu. Cez reklamné agentúry je totiž podľa nej možnosť časť výdavkov zatajiť. „Za honorár agentúre strana môže skryť iné výdavky,“ uviedla. Ak sa napríklad strana s blízkou agentúrou dohodne, môže cez ňu objednávať drahé služby. Tie pritom môžu stáť oveľa viac, ako je vykázaný honorár agentúre. Takto strana môže minúť v kampani oveľa viac, ako oficiálne prizná.

Koľko strany skutočne minú, zrejme nikto nezistí. Do správ o peniazoch totiž môžu uviesť čokoľvek, a nič sa im za to nestane. Údaje nikto nekontroluje, čo mnohé strany aj využili. Svedčia o tom nepresnosti vo finančných podkladoch.

Napríklad SDĽ, ktorá mala už od začiatku mája inzerciu v tlači, vo svojej správe tvrdí, že na túto položku nedala ani korunu. „V čase, keď sa správy písali, to tak bolo, neboli ešte celkom uzavreté kontrakty,“ tvrdí Martin Jurášek z SDĽ. Strana tiež nespomína žiadne náklady na politickú reklamu, aj keď Jurášek priznáva, že v tom čase už nejaká bola. „V regionálnom rádiu, stálo to osemtisíc, to tam ani nebudem písať,“ dodal Jurášek, ktorý si až neskôr spomenul, že tých osemtisíc hradil kandidát SDĽ z tohto regiónu z vlastných peňazí.

Nejasná je aj správa KDH, ktoré má v kolónke volebných plagátov uvedenú nulu, pritom bilbordov má vyše štyristo. Podľa šéfa kampane Pavla Abrhana tieto peniaze zahrnuli medzi ostatné náklady. Z tých sa však nedá vyčítať, koľko presne na čo minuli.

„My v tejto chvíli správy nekontrolujeme, len ich máme povinnosť zverejniť,“ povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Rezort síce môže udeliť pokutu strane, ktorá odovzdá neúplnú správu, tie však kontroluje len formálne. Či sú zverejnené náklady na kampaň pravdivé, nepreveruje.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku