Mikolaj vystrašil školy pre Maďarov

25.10.2007 06:00
Ján Mikolaj
Minister školstva Ján Mikolaj chce prehodnotiť príspevok, ktorý štát posiela na žiaka. Autor:

Národnostné školy nemajú istotu, či dostanú toľko peňazí ako doteraz. Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) chce prehodnotiť príspevok, ktorý štát posiela na žiaka. Ten je v súčasnosti o osem percent vyšší ako v slovenských školách. Podľa Mikolaja treba zvážiť, či majú nárok na zvýhodnenie tie školy, ktoré vyučujú v slovenčine len jeden predmet - slovenský jazyk.

Úpravu normatívov navrhuje Mikolaj v Koncepcii výchovy a vzdelávania národnostných menšín. V nej prišiel aj s ďalšími zmenami, ktoré sa dotknú najmä škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Šéf Zväzu maďarských pedagógov László Pék tvrdí, že niektoré pripomínajú éru mečiarizmu.

Mikolaj hovorí, že chce rovnaké podmienky pre všetky typy škôl. „A národnostné majú zvýšený normatív o osem percent,“ dodáva. Takúto výhodu majú podľa Mikolaja preto, lebo vyučujú aj v slovenskom jazyku. „Ak uvidíme, že učia po slovensky len v jednom predmete, tak ten bonus už nie je taký nárokovateľný,“ uvádza Mikolaj.

Krátenie príspevku by sa tak mohlo týkať najmä škôl pre maďarskú menšinu. V školách pre Ukrajincov a Nemcov je totiž vyučovanie v slovenčine, iba je rozšírené o ukrajinčinu a nemčinu. V školách s vyučovacím jazykom maďarským majú, naopak, len jeden slovenský predmet – slovenský jazyk a literatúru, zvyšok je po maďarsky.

Mikolaj podľa exministra školstva Lászlóa Szigetiho (SMK) zavádza, ak tvrdí, že národnostné školy dostávajú vyšší príspevok pre slovenčinu. Podľa Szigetiho je to preto, že učia navyše materinský jazyk. „Ak je napríklad v jednom ročníku priemerne 26 hodín týždenne, tak škola s vyučovacím jazykom maďarským má 28 hodín, lebo učí maďarský jazyk a literatúru. Musí zaplatiť o jedného učiteľa navyše,“ hovorí Szigeti.

Riaditeľ slovenskej školy, ktorá je na zmiešanom území v Hurbanove, Ernest Vereš sa necíti znevýhodnený oproti susednej škole s vyučovacím jazykom maďarským. „Nemám im čo závidieť, peniaze chýbajú aj nám, aj im,“ poznamenáva. Či je osempercentné zvýšenie balíka pre národnostné školstvo nadsadené, alebo nie, Vereš nevie posúdiť.

Mikolaj prišiel v koncepcii, ktorá by sa mala stať súčasťou nového školského zákona, aj s ďalšími návrhmi. Národnostné školy budú môcť používať len učebnice a učebné texty schválené ministerstvom. Mikolaj totiž nesúhlasí s tým, že používajú knihy z Maďarska. „Majú predsa iný obsah aj učebný plán. Sme za to, aby sa prekladali učebnice, ktoré používajú slovenské školy,“ spresňuje.

Zástupca riaditeľa Základnej školy s vyučovacím jazykom maďarským Arpád Nagy si myslí, že štátom predpísané učebnice sú krokom späť. Podľa Nagya sa často stáva, že maďarské preklady slovenských kníh ani nie sú k dispozícii. „Učím napríklad biológiu a už niekoľko rokov čakám na preklad učebnice pre 9. ročník, ktorá vyšla v slovenčine v roku 2003, doteraz v maďarčine nie je,“ konštatuje.

Predseda zväzu Pék sa zase obáva návratu mečiarovskej éry, keď vtedajšia ministerka školstva z SNS Eva Slavkovská nútila národnostné školy prejsť na slovenské vyučovanie. Mikolaj totiž chce, aby školy zabezpečovali výučbu viacerých predmetov v slovenčine.

„Nie všetci žiaci na to majú, maďarčina je ich materinský jazyk a pre nich je jednoduchšie pochopiť v ňom učivo,“ zdôrazňuje Pék. Mikolaj však tvrdí, že nikoho nútiť nebude, rodičom len chce dať na výber, aby sa deti mohli viac vzdelávať v slovenčine.

Podľa Péka sa v koncepcii nájdu aj dobré veci, napríklad zlepšenie technického zabezpečenia v národnostných školách. Zmeny ešte musí schváliť Rada vlády pre menšiny, až potom ich môže Mikolaj zapracovať do školského zákona, ktorý by mal byť hotový do konca roka.

Mikolaj však môže naraziť na vicepremiéra pre menšiny Dušana Čaploviča (Smer), ktorý mu už teraz odkázal, že sa mu koncepcia z dielne rezortu školstva nepozdáva. „Budem trvať na tom, aby sa v národnostnom školstve zachoval status quo,“ hovorí Čaplovič.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

debata