Biskup Baláž ostro kritizoval interrupcie

Banskobystrický katolícky biskup Rudolf Baláž opäť ostro kritizoval umelé potraty a nedávne rozhodnutie Ústavného súdu, ktorý legálnosť interrupcií potvrdil. Biskup v pastierskom liste veriacim pri príležitosti vianočných sviatkov označil umelé prerušovanie tehotenstva za neľudské barbarstvo. "Hľadíme na malé dieťa v jasliach a aj neveriaci (...) dokážu povedať, že novonarodené dieťa je zázrak. A predsa vo svojej slobode sme schopní aj na takýto zázrak života siahnuť," uviedol.

25.12.2007 08:38 , aktualizované: 12:15
kňaz, biskup Foto:
Koncelebrácia slávnostnej archijerejskej svätej liturgie.
debata

List poskytol hovorca Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Jozef Kováčik.

Baláž spomenul, že tento rok sa pripomínalo 50. výročie legalizácie interrupcií na Slovensku. „Ide o neospravedlni­teľný zločin proti životu, o hlas krvi, ktorá hlasno volá zo zeme k Bohu,“ podotkol biskup.

Katolícka cirkev patrí k tradičným odporcom potratov. Zástancovia legálnosti interrupcií naopak argumentujú, že rozhodovanie o zákroku je výlučným právom ženy a cirkev obviňujú z potláčania práv žien.

O interrupciách nedávno rozhodoval Ústavný súd, ktorý potvrdil legálnosť potratov na žiadosť ženy do 12. týždňa tehotenstva. Slovensko, v ktorom sa viac ako dve tretiny obyvateľov hlásia ku katolíckej cirkvi, tak zostalo medzi krajinami s liberálnejšou reguláciou interrupcií. „Krajina (mala) možnosť rozhodnutím Ústavného súdu zastaviť, alebo aspoň výrazne obmedziť toto neľudské barbarstvo (…). Žiaľ, nestalo sa tak,“ napísal Baláž, ktorý ústavný verdikt už raz verejne skritizoval.

Podstúpenie umelého potratu je podľa biskupa zlom aj pre matku, nielen dieťa. Zodpovednosť za umelé potraty však podľa Baláža nesú aj otcovia, ktorí nechali ženu bez pomoci, a tiež lekári a zákonodarcovia. „Mlčali, keď sa bolo treba zastať bezbranného života,“ poznamenal.

Politici by mali o interrupčnom zákone diskutovať v parlamente v priebehu budúceho roka. Ústavný súd totiž pri rozhodovaní zrušil časť vyhlášky, ktorá upravovala možnosť podstúpiť interrupciu v prípade genetických porúch plodu do 24. týždňa tehotenstva. Novelu zákona sa chystá predložiť ministerstvo zdravotníctva, ale aj opozičné KDH, ktoré chce navrhnúť sprísnenie procedúry pri žiadosti o umelé prerušenie tehotenstva.

Katolícki biskupi tiež nedávno kritizovali dokument, v ktorom ministerstvo zdravotníctva podporilo uľahčenie dostupnosti interrupcií alebo povolenie tabletiek pre umelé prerušenie tehotenstva.

Evanjelici: Neupierajte iným to, čo nebolo upreté nám

Evanjelickí biskupi vyzývajú, aby sme neupierali iným to, čo nebolo upreté ani nám. Reagujú tak, v pastierskom liste zboru biskupov, ktorý sa dnes číta v evanjelických chrámoch po celom Slovensku, na rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý sa týka právnej úpravy o umelom ukončení tehotenstva.

„Pán Ježiš prišiel, aby sme "život mali a hojne mali“ (J 10, 10), preto je našou povinnosťou chrániť ľudský život, veď „život je Boží dar, daný nám do vena“ (ES 700),“ pripomínajú biskupi – generálny biskup Miloš Klátik, biskup Západného dištriktu Milan Krivda a zástupca biskupa Východného dištriktu Jozef Havrila.
 Úroveň ochrany života je podľa Zboru biskupov Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku odrazom hodnoty, akú životu prisudzujeme. V pastierskom liste pripomínajú, že ako kresťanov ich rozhodnutie ústavného súdu nepotešilo, priali by si iné. „Priali by sme si aj inú než len veľmi rámcovú vetu v Ústave SR, podľa ktorej "ľudský život je hodný ochrany už pred narodením“. Nie sme zákonodarcovia, ale ako ľudia máme možnosť rozhodnúť sa pre život tam, kde sa takáto voľba ponúkne," píšu evanjelickí biskupi veriacim. To, že platné právo pripúšťa možnosť umelého ukončenia tehotenstva, podľa nich neznamená, že považuje takúto možnosť za správnu. Znamená to len toľko, že štát nebude umelé ukončenie tehotenstva postihovať. „Tým viac sa do popredia dostáva význam slobodného rozhodnutia, ktorého ťarchu z nás nesníme žiadny zákonodarca alebo pozemský sudca. A to sa týka rovnako žien aj mužov,“ píšu biskupi.

Evanjelickí biskupi tiež pripomínajú, že dnes svätíme najkrajší cirkevný sviatok – Vianoce. Nie je významný neopodstatnene. „Správa z Lukášovho evanjelia nám to potvrdzuje: „… lebo narodil sa vám dnes v meste Dávidovom Spasiteľ, ktorý je Kristus Pán.“ V tomto anjelskom oznámení je vyjadrená veľkosť a význam Vianoc. V ňom je pravé evanjelium – radostná zvesť," zdôrazňuje zbor biskupov. O vonkajšiu krásu tohto sviatku sa podľa nich pričinili ľudia. Pekne ozdobené stromčeky, ligotavé sviečky, bohaté darčeky – „žiaľ, v mnohých rodinách tvorí Vianoce len to,“ konštatujú. „V evanjeliovej správe sotva vidieť takúto krásu, veď malé bezbranné dieťa sa ocitlo na okraji mesta v biednej maštaľke ako bezdomovec,“ upozorňujú v liste. Kristus – Záchranca prišiel podľa biskupov k nám a stal sa tak pre nás vzácnym Božím darom. Človek sa teší len z takého daru, za ktorým cítiť lásku darcu. „Kresťanské Vianoce to spĺňajú, ako to vyplýva zo slov evanjelia: "Tak Boh miloval svet, že svojho jednorodeného Syna dal, aby nezahynul, ale večný život mal každý, kto verí v Neho.“ (J 3, 16) Božia záchrana je teda nablízku. Ježiš pre nás nie je bezbranné dieťa, ale ten, ktorému bola daná moc zachrániť nás od smrti večnej a moci diabolskej. Hľadajme Ho preto ako Záchrancu, veď v evanjeliách máme zasľúbené: „Kto hľadá, nájde,“ zdôrazňujú biskupi. Zároveň pripomínajú, že k Nemu môžu prichádzať aj tí, ktorým pri vianočnom stole bude chýbať niekto blízky. Od Ježiša tak dostanú dar pokoja a uistenie o spáse, vzkriesení a večnom živote tam, kde už smrť nemá žiadnu moc. K Nemu môžu prichádzať všetci, ktorí prežívajú bolesti, sklamanie, problémy, choroby – u Neho je vyslobodenie.

debata chyba