Vojaci s AN-24 už nespadnú, nelietajú

Vitajte na palube našej leteckej spoločnosti. To je prvé, čo počujú slovenskí vojaci, keď letia do zahraničnej misie. Už nemusia mať obavy, že sa zopakuje smutný príbeh 42 vojakov, ktorí pred dvoma rokmi zomreli pri havárii lietadla AN-24 neďaleko maďarskej obce Hejce. Od nehody totiž vojakov do všetkých zahraničných misií prevážajú súkromné spoločnosti na charterových letoch, ktoré platí armáda. Vojaci na vlastný presun nemajú stroje.

21.01.2008 11:13
Antonov An-24 Foto:
Ilustračné foto
debata

Od havárie spred dvoch rokov druhý AN-24 stojí v hangári a lietať už nebude. Dve lietadlá typu AN-26 lietajú zväčša iba nad Slovenskom. Oba stroje sú na hranici životnosti. Prvý má technickú smrť naordinovanú na budúci rok, mladší stroj v roku 2014. "Priemerný nálet je približne 300 hodín na lietadlo ročne, v závislosti od vykonávaných prác,“ tvrdí hovorca rezortu obrany Vladimír Gemela. Tristo hodín je dolná hranica pre pilotov, aby nestratili cvik.

O nových lietadlách hovorí ministerstvo obrany už dva roky, navyše k vlastnej alebo požičanej dopravnej letke tlačí aj NATO a Európska únia. Napriek tomu šéf rezortu František Kašický (Smer) nemohol v sobotu pozostalým pri pomníku v Hejciach povedať, že už majú náhradu za antonovy.

Kašický počas celého minulého roka na otázku ohľadom nových lietadiel vždy odpovedal, že do konca roka 2007 sa definitívne rozhodne. Analýzy o obstaraní lietadiel vypracovala ešte Dzurindova vláda. Po nástupe Kašického v lete roku 2006 začalo ministerstvo obrany všetko robiť odznova.

Odborník na letectvo Tim Ripley, z renomovanej britskej agentúry Jane´s, tvrdí, že problém s dopravnými lietadlami je celosvetový. "Všade na svete sú dopravné lietadlá zastarané a štáty to musia riešiť, ale je to vždy veľmi drahé,“ hovorí. Aj podľa neho by bola lepšia spolupráca viacerých krajín. "V letectve sú silné nadnárodné firmy a spojenie viacerých zákazníkov by určite znížilo cenu,“ myslí si.

Vojaci si zatiaľ vytipovali tri typy lietadiel. Väčší, drahší a starší americký Hercules a dva menšie typy: španielsku Casu a taliansky Spartan. Posledné dva sú približne polovičné oproti Herculesom. Všetky tri firmy už niekoľkokrát vojakom predvádzali, čo ich stroje dokážu. "Hercules je pôvodne z 50-tych rokov, ale stále je to najvyužívanejšie lietadlo, lebo je praktické a spoľahlivé,“ hovorí český letecký expert Milan Cvrkal.

Lietadlo Hercules presadzuje predseda národniarov Ján Slota (SNS). Ešte minulý rok vyhlásil, že to je to najlepšie lietadlo, aké môže slovenská armáda mať. Ripley však hovorí, že armáda by si mala dobre spočítať, či také veľké lietadlo využije a bude mať na jeho prevádzku.

debata chyba