Fico vtiahol do Braniska politiku

Premiér Robert Fico zaútočil na Dzurindovu SDKÚ pochybnou muníciou. Tunelovanie Braniska totiž spojil s bývalým pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom na základe ešte nepreverenej ,,operatívnej informácie". Politiku chce premiér do kauzy zapojiť ešte viac zriadením vyšetrovacej komisie v parlamente. Podiel svojich koaličných partnerov premiér nespomína. Zvyšovať cenu stavby umožnila zmluva podpísaná súčasným ministrom školstva Jánom Mikolajom (SNS).

17.04.2008 14:29 , aktualizované: 20:57
Fico a Paška Foto:
Premiér Robert Fico (vľavo) a predseda parlamentu Pavol Paška po hlasovaní o Lisabonskej zmluve.
debata

Fico vo štvrtok priznal, že spojil úniky peňazí určené na stavbu tunela s Palackom na základe operatívnej informácie, „ktorá sa ešte preveruje“. Palackovo meno pritom nefiguruje medzi obvinenými.

Práve Palacka mal mať podľa Ficovej informácie prístup k súkromným účtom vo Švajčiarsku, na ktoré plynuli peniaze určené na výstavbu tunela. Účty mali patriť ľuďom z manažmentu Slovenskej správy ciest, peniaze mali byť vyplácané na základe faktúr na práce, ktoré neboli nikdy vykonané. Manažérov nominoval minister za SDKÚ. Všetci obvinenia popierajú.

„Ľudí, ktorých polícia obvinila, osobne vôbec nepoznám, nikdy som sa s nimi nestretával,“ uviedol Palacka vo vyhlásení, ktoré poslal do agentúry SITA. V prípade bolo zatiaľ obvinených desať ľudí z vedenia správy ciest v roku 2000 až 2002, traja z nich mali byť podľa Fica priamo dosadení SDKÚ. Aj tí popreli kontakty s exministrom dopravy Palackom.

"My už ďalšie potvrdenie nepotrebujeme,“ zdôraznil však Fico, ktorý o kauze informoval napriek tomu, že vyšetrovanie stále nie je skončené. Budovanie technológií v tuneli sa podľa premiéra predražilo trojnásobne. Namiesto 670 miliónov korún štát zaplatil 1,97 miliardy ko­rún.

SDKÚ sa bráni, že v prípade urobila všetko, čo mohla. Za to, ako hospodárila Slovenská správa ciest, mohol podľa Dzurindu minister Jozef Macejko, ktorého v roku 2002 odvolal. „Aj šéfa SSC a celú kliku, ktorá je dnes trestne stíhaná nominoval Macejko,“ tvrdil Dzurinda.

Macejko však svoju zodpovednosť tiež odmieta. Tvrdí, že ľudí do manažmentu správy ciest dosadil na základe pokynov svojej strany. „Títo ľudia (vo vedení SSC) boli odporúčaní SDKÚ,“ povedal.

Prípad tunelovania Braniska polícia vyšetruje už od roku 2004, keď bola ešte pri moci Dzurindova vláda. Na prípade pracuje v spolupráci so švajčiarskymi úradmi. Prvých ľudí obvinil vyšetrovateľ začiatkom apríla tohto roku. To, že prípad teraz Fico vytiahol, považuje šéf SDKÚ za útok na jeho stranu.

Pri výstavbe tunela Branisko kontrolóri už v minulosti poukázali na viacero chýb. Samotná zmluva na prvú etapu s Vodohospodárskou výstavbou, ktorú uzavrel v roku 1996 vtedajší šéf Slovenskej správy ciest Ján Mikolaj (vtedy HZDS), obsahovala veľa neštandardných ustanovení. Potvrdili to aj zistenia Najvyššieho kontrolného úradu na správe ciest z roku 2003.

Mikolaj umožnil v budúcnosti bez obmedzenia robiť akékoľvek dodatky a navyšovať cenu. Tým sa vytvorila cesta pre budúce zásahy do zmluvy.

Zistenia kontrolórov potvrdili, že Mikolaj pri výbere firmy postupoval v rozpore so zákonom. „Kontrolórom nebol predložený záznam, z ktorého by bolo zrejmé, na základe čoho komisia odborníkov posúdila, že návrh Vodohospodárskej výstavby bol vhodnejší ako návrh konkurenta.“

Zmluva má celkovo 73 dodatkov. Tie stavbu predražili o 700 miliónov korún. Koľko z nich podpísal Mikolaj za Mečiarovej vlády a koľko Dušan Matonok za čias prvej Dzurindovej vlády, odmietla zverejniť Národná diaľničná spoločnosť, ktorá dnes vlastní všetku dokumentáciu k stavbe.

debata chyba