Rezort pre Toyotu v stredu zorganizoval tlačovú besedu spojenú s prezentáciou najnovších modelov. Na nej sa automobilka uviedla ako jednotka medzi výrobcami áut s hybridným motorom.
„Je to isté, ako keby ministerstvo zdravotníctva propagovalo konkrétny liek alebo minister pôdohospodárstva konkrétneho výrobcu salámy,“ upozornil právnik Milan Galanda, podľa ktorého toto nie je úlohou štátnych úradov. Ministrom, ktorí ich vedú, reklamu priamo zakazuje zákon o konflikte záujmov.
Rezort tvrdí, že o reklamu nešlo. „Považujeme za normálne, ak nositeľom prezentácie novej technológie je práve ten, kto ju robí a je na trhu jednotkou,“ povedal hovorca Peter Višváder. Podľa neho ministerstvo za reklamu nezískalo nejaké výhody, napríklad auto na testovanie.
Na Slovensku však Toyota nie je jediným predajcom, ktorý sa orientuje na hybridné, teda benzínovo-elektrické motory. Podobné autá predáva od roku 1999 aj Honda, tri roky aj na Slovensku.
Hondu postup ministerstva prekvapil. „Nerozumiem tomu. Ak sú na Slovensku dvaja konkurenční výrobcovia rovnakej ekologickej technológie, prečo štátny orgán ukáže prstom práve na jedného z nich? Považujem to minimálne za neštandardné,“ povedal hovorca Hondy Slovensko Ľubomír Konečný.
Hovorkyňa Toyoty Petra Tomová nevedela povedať, či s nápadom prezentovať autá na ministerstve prišla firma alebo štátny úrad. „Celá akcia bola pri príležitosti Svetového dňa životného prostredia,“ povedala.
Zákon o konflikte záujmov hovorí, že verejní funkcionári nesmú prepožičiavať svoje meno alebo tvár reklame. Či to môže robiť úrad, zákon nespresňuje. „Platí však, že za úrad koná štatutár, a tým je minister, ktorý je za ministerstvo zodpovedný,“ spresnil Galanda.
„Ministerstvo nemá pôsobiť ako reklamná agentúra súkromných firiem,“ povedala prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková-Beblavá. „Ide o veľmi vážny prešľap,“ dodala.
Na akcii sa zúčastnilo viacero ministerských úradníkov. Na tlačovke rezort zastupoval riaditeľ odboru ochrany ovzdušia Peter Solčanský. Tlačové oddelenie ju deň vopred oznámilo médiám, po prezentácii rozoslalo do médií 80-riadkovú správu o výhodách konkrétnych modelov a ich predaji.
Ministri služobne nejazdia na ekologických autách. Dávajú prednosť silným limuzínam so spotrebou vysoko nad desať litrov, s čím sú spojené aj vysoké emisie. Izák má ako referenčné auto dvojročný Volkswagen Passat.