Liek na kolóny? Povinne ohľaduplní šoféri

Ak by v týchto dňoch v kolabujúcej bratislavskej doprave už platila dopravná značka Striedavé radenie, ubudlo by na cestách trúbenia, nervóznych vodičov aj kolón. Dnes je len na dobrej vôli šoféra, či nechá vodiča z vedľajšej cesty alebo jazdného pruhu zaradiť sa pred neho.

15.08.2008 14:40
Prístavný most Foto:
Dnes je len na dobrej vôli šoféra, či pustí vodiča z vedľajšieho jazdného pruhu zaradiť sa pred neho. Od decembra však bude tzv. zipsovanie, teda striedavé radenie áut, povinnosťou. Vodičov na to bude upozorňovať nová príkazová značka - Striedavé radenie.
debata

Od decembra bude tzv. zipsovanie, teda striedavé radenie áut, povinnosť. Má zvýšiť plynulosť cestnej premávky najmä v mestách. Pravidlo prináša nový cestný zákon. Ak ho vodič poruší, hrozí mu pokuta až 2¤000 korún. Vodičov na to bude upozorňovať nová príkazová značka – Striedavé radenie.

V Čechách, v Rakúsku či v Taliansku platí toto pravidlo už dlhšie. ,,Stretla som sa s tým v Turíne, kde sme boli autom počas zimnej olympiády. Taliani jazdia na naše pomery bláznivo. Toto pravidlo je dobré a teším sa, že začne platiť aj u nás," hovorí Bratislavčanka Eva Justová.

V Čechách platí ZIP systém už sedem rokov. Českí vodiči však tento džentlmenský spôsob správania na cestách často nedodržujú. „Problém je, že mnohí šoféri o tomto pravidle vôbec nevedia,“ vysvetľuje Ján Knežínek z českého ministerstva dopravy.
Pražan Pavel Urban je presvedčený, že v metropole Čiech sa nedá spoľahnúť na vzájomnú slušnosť a ohľaduplnosť vodičov. "Často som zažil, že v priebežnom ľavom pruhu stála šnúra 30 áut a v pravom stálo päť áut. Vodiči v ľavom pruhu ich nechceli pustiť.

Zrejme považovali tých z pravého pruhu za gaunerov a chytrákov. Nepustiť ich bolo pre nich najväčším zážitkom," spomína Urban.
Podľa Knežínka platí, že keď sa jeden z pruhov končí, vodiči, ktorí pokračujú v priebežnom pruhu, musia umožniť striedavé radenie. „Zákon na ZIP systém pamätá v jedinom prípade, a to je pri súbežnej jazde. To znamená, keď hustota premávky vedie k tomu, že sa vytvoria kolóny súbežne jazdiacich vozidiel vo viacerých jazdných pruhoch,“ vysvetľuje odborník na dopravu.

„Tam, kde bude značka Striedavé radenie, ju musia vodiči dodržiavať,“ hovorí zástupca šéfa odboru dopravnej polície slovenského Policajného zboru Bohuš Chochlík. Používať sa bude podľa neho v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, najmä vtedy, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka v cestnej premávke.

„Vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť šoférovi prvého vozidla idúceho v pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru, preradenie do priebežného jazdného pruhu,“ spresňuje nové pravidlo Chochlík. Zákon o cestnej premávke by mal začať platiť najskôr začiatkom decembra. Poslanci sa ním budú znovu zaoberať v septembri, pretože prezident im zákon vrátil.

debata chyba