Autobus asi z cesty nestrhol defekt

Verzia, že haváriu slovenského autobusu v Chorvátsku zapríčinil defekt kolesa, je čoraz menej pravdepodobná. Dôvodom bude skôr ľudský faktor - mikrospánok vodiča. Špeciálna analýza by mohla dokázať, v akom stave boli vodiči v čase nehody, a tým verziu o mikrospánku potvrdiť alebo vyvrátiť. Ten mohol prísť na vodiča aj napriek tomu, že hodinu pred nehodou mali prestávku. Podľa odborníkov šoféra neochránia pred mikrospánkom ani litre kávy. Kofeín následky únavy za volantom skôr zhoršuje.

11.09.2008 07:05
Nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku Foto:
Vrak slovenského autobusu, ktorý v Chorvátsku zišiel z diaľnice a narazil do betónového mostného piliera.
debata

„Podľa dostupných fotografií to na defekt nevyzerá. Na 90 percent to bol mikrospánok, alebo zdravotný problém vodiča,“ hovorí o možnej príčine havárie súdny znalec Gustáv Kasanický, ktorý už skúmal viacero závažných havárií autobusov. „Vrak autobusu skúmajú technici v Záhrebe, tí zistia presne, či zlyhala technika. No podľa fotografií pravá predná pneumatika praskla až pri náraze, nie predtým,“ dodáva Kasanický. Preto sa prikláňa k verzii s mikrospánkom.

Príloha: Všetko o tragédii Slovákov v Chorvátsku
Tragédia Slovákov v Chorvátsku Príloha: Všetko o tragédii Slovákov v Chorvátsku

Ten by mohla dokázať súdna pitva a pri nej špeciálne vyšetrenie, ktoré robia aj pri leteckých nešťastiach. „Na základe pomeru chemických látok v tele sa dá zistiť, či človek bol v strese, unavený alebo v bezvedomí,“ hovorí expert na leteckú medicínu Dalibor Kállay. Podľa neho bude záležať na polícii, či si takéto vyšetrenie vyžiada. „Je pomerne drahé a náročné, ale je to pomocná metóda pri vyšetrovaní nehôd,“ dodáva Kállay. Pre vyšetrenie sa odoberajú vzorky srdca, mozgu, svalov, pečene a obličiek.

Nehody s tragickými následkami vždy skúmajú do detailu experti. „Technici dokážu nájsť alebo vylúčiť zlyhanie techniky, ale v prípade človeka je nevyhnutná pitva,“ uviedol bratislavský šéf dopravnej polície Peter Vittek. Podľa neho pri vyšetrovaní sú najdôležitejšie práve posudky. „Z ďalších okolností sa berú do úvahy aj výpovede svedkov,“ dodáva.

Svedkovia z autobusu tvrdili, že iba hodinu pred nehodou autobus stál a šoféri oddychovali. „Mikrospánok môže prísť aj pár minút po prestávke,“ upozorňuje Kasanický.

Podľa lekárky Jiřiny Bauerovej pitie kávy alebo energetických nápojov počas dlhej jazdy môže byť pre šoféra nebezpečné. „Kofeín síce zmierni prejavy únavy, ale neodstráni únavu samotnú,“ tvrdí Bauerová. Ako dodáva, vysoké dávky kofeínu sú za volantom dokonca nebezpečné. „Únavu kofeín potláča a potláča, ale nakoniec únava vždy vyhrá a náhle sa prevalí, vtedy je najväčšie riziko vzniku mikrospánku,“ vysvetľuje Bauerová.

Slovenský autobus zišiel z cesty a vrazil do...
Záchranári sa snažia z trosiek dostať...
+6Zo slovenského autobusu ostal po náraze už len...
debata chyba