Prvé motoresty sa dostali na vedľajšie cesty

Motorest, motorest, toľko poznal krásnych áut a teraz už len spomína - spieva Petra Janů v piesni, ktorú nahrala v roku 1977. Prvé slovenské motoresty už vyrastali v tom čase z krátkych nohavíc. Odvtedy mnohé zanikli, premenovali sa i celkovo preonačili alebo živoria niekde pri vedľajších cestách. Niektorým sa však napodiv darí.

09.08.2009 15:17
Motorest Zubor Foto: ,
Motorest Zubor patril k najznámejším na Slovensku. Postupne upadal a aj vyhorel. Nový majiteľ by mu však rád vrátil starú slávu.

Vôbec prvé motoresty na Slovensku začali vznikať pred 45 rokmi, vtedy ich ešte nazývali „reštaurácie pre motoristov“ alebo „takzvané motoresty“. Koncom roku 1966 informoval predseda zväzu spotrebných družstiev Jozef Podlipný poslancov Slovenskej národnej rady o troch rozostavaných objektoch.

„Navštívil som tieto zariadenia v Opatovej, Považskej Teplej a Kamennom Mlyne a myslím, že majú dobrú úroveň, čo je však hlavné – nie sú príliš nákladné,“ uviedol predseda.

Šetrilo sa, čo nemohlo nemať vplyv na kvalitu aj životnosť týchto stavieb. Vznikali však v čase, keď bývalé Československo konečne pristúpilo k výstavba diaľničnej siete. Odkladať ju ďalej sa už nedalo. Súviselo to s rastúcou intenzitou cestnej premávky. Kým v roku 1965 jazdilo po slovenských cestách 94 874 osobných áut, v roku 1974 ich bolo 373 597, takmer štyrikrát viac.

Prvý úsek diaľnice Bratislava – Malacky sa začal budovať v roku 1969 a odovzdali ho do užívania v roku 1973. Druhý – z Bratislavy do Senca – o dva roky neskôr. Mimochodom, diaľnica do Košíc mala byť hotová podľa vtedajších zámerov do roku 1990.

Zubor mal vyprážaný syr, Soroška fazuľovicu

Bratislavčan Ladislav Szöcs je už 40 rokov profesionálnym vodičom, dobre si pamätá na motorest Maják v Opatovej i na Ranč pri Trenčíne, oba už odniesol čas. „V Ranči som videl prvýkrát naživo vtedy populárneho Dušana Tarageľa, zastavil sa tam na obed, na to sa nezabúda.“

V roku 1968 uviedli do prevádzky motorest Zubor pri Zlatých Moravciach a hneď o ňom išiel dobrý chýr. „Zubor ponúkal vyprážaný syr, vtedy to bolo módne jedlo, radi sme sa tam zastavovali,“ spomína Štefan Noskovič, ktorý začiatkom 70. rokov križoval Slovensko ako kontrolór.

Zubor sa držal pomerne dlho, ale v roku 2003 vyhorel a odvtedy to s ním ide z kopca. Spolumajiteľka Jadranka Handlovská, známa speváčka a rosnička, ho napokon predala. V rukách nového majiteľa prešiel motorest už zásadnou rekonštrukciou.

Pamätníci tiež často spomínajú na salaš pri Dechtároch. „Kedysi tam varili skvelé bryndzové halušky,“ potvrdzuje Noskovič. Kým väčšina prvých motorestov stratila lesk po tom, čo sa ocitli na pri vedľajšej ceste, Dechtáre mohli získať tým, že sa dostali k diaľnici. Ale chýba lávky. „Ten salaš už nie je to, čo býval,“ myslí si aj Szöcs.

Podobnú kolibu ako v Montreale postavili v 70.... Foto: Pravda, Milan Král
Jánošikova koliba Podobnú kolibu ako v Montreale postavili v 70. rokoch v liptovskej Osade.

Koliba Soroška v Rožňavskom okrese si udržuje dobrú povesť, hoci sa už tiež dožila stredného veku a vystriedala niekoľkých majiteľov. „Mala najlepšiu fazuľovicu s rezancami a hubovú máčanku,“ nezabúda Noskovič.

Szöcs si naďalej pochvaľuje aj Jánošíkovu kolibu v Liptovskej Osade, na ceste z Ružomberka do Dolného Kubína. Kolibu postavili v roku 1970 v štýle tej, ktorá očarila Kanadu počas svetovej výstavby Expo '67 v Montreale. Kedysi patrila Jednote, v posledných rokoch zmenila niekoľkokrát majiteľov, teraz ju už štvrtý rok majú Kotlasovci.

Niektoré motoresty majú viac životov

Zaniklo kedysi vychýrené Kolienko, ale drží sa motorest Jerichov pri hlavnej ceste 1. triedy E 50 v okrese Bánovce nad Bebravou. Tiež už má okolo 40 rokov. Dlho bol na predaj, teraz prechádza rozsiahlou rekonštrukciou a je predpoklad, že chytí druhý dych.

O motoreste Radar pri Trenčíne, na ktorý mnohí spomínajú, sa už píše len ako o bývalom. Zato bývalý motorest Fatra za Turanmi získal nový imidž ako motorest Auto Alles.

Bývalý motorest Zákruta pri Beluši chcela jedna spoločnosť oživiť ako privátny nočný klub, obec však návrh vlani zamietla. „Nemáme záujem o poskytovanie takýchto služieb,“ stojí v uznesení obecného zastupiteľstva.

„Místa všude dost a vůbec žádny host tu nebydlí./Zní z dálky jez jak past a lest.“ spieva Petra Janů. Opustené motoresty lákajú rôznych kriminálnikov. Pred bývalým motorestom v Haniske našli vlani mladého muža bez známok života. Na parkovisku pred niekdajším Radarom ktosi znásilnil dievčinu.

Osudy niektorých pohostinstiev sú však nevyspytateľné, akoby mali viac životov. Tam, kde stál nie tak dávno motorest Ranč, bol v 19. storočí prícestný hostinec s vozárňou. Raz, možno už o niekoľko rokov, začne svietiť do noci v nejakom novom prevtelení a vábiť pocestných, ktorí prichádzajú v dobrom.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba