Colníci hľadajú pašovaný tovar v kopách uhlia s lopatami, skener stojí

Lopaty, sondážne tyče, vycvičený pes a prehrabávanie uhlia či železnej rudy. Približne tak vyzerajú v týchto dňoch pracovné dni colníkov na železničnom priechode Maťovce na hranici s Ukrajinou. Vlaky, ktoré majú bežne aj 60 vagónov, musia colníci ručne prehľadávať. Skener, ktorý by ich prácu vykonal za niekoľko minút, muselo Slovensko pre odpor suseda vypnúť.

29.08.2009 11:13
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Colníci sa na hraniciach s Ukrajinou nadrú, skener by pritom urobil túto prácu za niekoľko minút.
debata

„Ručné prehľadávanie vlaku je úmorná drina, colníci musia vystúpiť na každý jeden vagón a rudu či uhlie prehrabať. Keď jeden vlak dokončia, prichádza ďalší,“ uviedla Klára Baloghová z Colného úradu v Michalovciach. Práve tento úrad kontroly na slovensko-ukrajinskej hranici zabezpečuje.

Kontroly vlakov v Maťovciach od konca roku 2007 zabezpečovalo skenovacie zariadenie. To podľa Baloghovej vlak snímkovalo až po tom, čo skenovacím tunelom prešiel rušeň. Zariadenie za pár minút skontrolovalo všetky vagóny pomaly idúceho vlaku, colníci len sledovali, či sa na monitoroch v kopách rudy či uhlia neobjaví niečo neobvyklé. Pre kontraband následne už išli naisto.

Skener však v polovici augusta vypli. Ukrajinské železnice totiž jednostranne zastavili všetky nákladné vlaky s tvrdením, že žiarenie zo skenera poškodzuje zdravie rušňovodičov. Nepomohli ani argumenty, že zariadenie má zdravotnícky certifikát, úroveň žiarenia je hlboko pod bezpečnostnými limitmi či fakt, že skener bol pri prejazde rušňa s vodičom vždy vypnutý. Pre riziko veľkých strát preto krajina skener v polovici augusta radšej vypla.

Hraničným priechodom v Maťovciach prejde denne priemerne 12 nákladných vlakov, colníci tak niekedy musia ručne skontrolovať až 720 vagónov a 12 lokomotív. Cigarety, ktoré sa podľa Baloghovej cez priechod pašovali najčastejšie, pritom pašeráci dokázali dômyselne ukrývať. Colníci musia prehľadávať podvozky vagónov, konštrukčné dutiny, rušeň a prehrabať kopy sypkých tovarov. Vlak kontroluje aj špeciálne vycvičený pes. Čo skener dokázal za pár minút, trvá v súčasnosti colníkom najmenej hodinu a pol.

O tom, prečo Ukrajinské železnice na vypnutí skenera trvali, špekulovali viaceré médiá. Najčastejšie sa spomína tlak pašeráckej mafie. „Skenovacie zariadenie bolo veľmi efektívne, hneď v prvých týždňoch sme zachytili dve masívne zásielky,“ uviedla Baloghová.
Colníci sa po vypnutí skenera obávajú, že pašeráci sa k obľúbeným praktikám vrátia. Na priechode už preto zdvojnásobili počet ľudí. Sami však priznávajú, že úplne skontrolovať vagón napríklad so železnou rudou by sa dalo, len ak by ho celý vyložili.

debata chyba