Vojaci taja, z koľkých migov zostali vetrone bez vysielačky

Armádne stíhačky MiG-29 vzbudzujú skôr úsmev ako hrôzu. Stroje, ktoré sa pred vyše rokom a pol vrátili z modernizácie, majú stále zakázané lietať do zahraničia. Vzdušný priestor chránia iba na úradnú výnimku a z niektorých bojových migov sú už len neškodné vetrone.

25.09.2009 09:08
Letecký deň, Piešťany Foto: ,
Nedávna modernizácia 12 stíhačiek v Rusku stála 1,6miliardy SK.
debata

Náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík priznáva, že niekoľko stíhačiek už nemá funkčné motory. Vojaci ich počet taja. Trvajú však na tom, že všetko je v poriadku a slovenský vzdušný priestor je dobre chránený.

Nedávna modernizácia 12 stíhačiek v Rusku stála 1,6 miliardy korún (53 mil. €). „Úrad vojenského letectva im stále nevydal osvedčenie o letovej spôsobilosti, lebo do dnešného dňa neboli dokončené vojskové skúšky, ktoré súvisia s riešením umiestnenia antény,“ potvrdil hovorca ozbrojených síl Milan Vanga.

Znamená to, že migy môžu lietať iba na výnimku. Stále totiž nemajú plne funkčnú anténu v chvostovej smerovke. Doteraz nefunguje poriadne ani hlavná vysielačka. Praská a vypadáva spojenie. Pre tieto technické nedostatky majú slovenské migy stále zakázané lietať za hranice. Podľa armády však čoskoro bude všetko v poriadku.

O technickej chybe, ktorá bráni vydať lietadlám potrebné povolenie, vedeli na ministerstve obrany už dva roky pred tým, ako ich vo februári 2008 prevzali ako bezchybné. Nedostatky opísali technici v správe z roku 2006. S chybami však nič nerobili. Šéfom modernizácie migov bol Ľudovít Mikuška. Neskôr ho povýšili na hlavného šéfa vyzbrojovania v armáde.

Najnovšie sa k ťažkostiam s anténou a vysielačkami pridali problémy s motormi. Niektoré lietadlá ich nemajú funkčné. "Museli sme použiť motor z iného lietadla, aby sme stroj prepravili, " uviedol Bulík v televízii TA3. Presný počet nepojazdných migov patrí medzi utajované informácie.

Podľa informácií Pravdy majú vojaci starosti s ruskou firmou RSK MiG, ktorá má výhradné právo na opravu lietadiel. Vláda Mikuláša Dzurindu totiž v roku 2006 podpísala s ruskou firmou nevypovedateľnú zmluvu na päť rokov. Na základe zmluvy platí Slovensko ročný paušál za opravy.

V praxi to znamená, že čím menej RSK MiG opravuje, tým viac zarobí. „Pochopiteľne, že sa im do opráv veľmi nechce, preto niekedy opravy viaznu,“ pripustil letecký inžinier, ktorý si neželal byť menovaný pre možné problémy v práci.

debata chyba