Šoféri narazia na nové pokuty

, 20.11.2009 06:50
zima, sneh, auto, kalamita, kolaps
Šoféri, ktorí len nedávno prezuli staršie zimné pneumatiky, môžu zostať nemilo prekvapení. Ak hĺbka dezénu nie je aspoň 3 milimetre, treba kúpiť nové pneumatiky a prezúvať znova. Autor:

Časť vodičov, ktorí práve vymenili letné pneumatiky za zimné, musí prezúvať znova. Nová vyhláška totiž zakazuje vyjsť na cestu so staršími pneumatikami, ktoré doteraz neprekážali. Za porušenie predpisu budú pokuty.

Od piatka platí vyhláška ministerstva dopravy, ktorá prináša viacero úprav v cestnej premávke. Jednou z nich je aj zmena hĺbky dezénu na zimných pneumatikách. Tá závisí od ich opotrebovanosti. Pôvodná minimálna hĺbka sa zvýšila z 1,6 na 3 milimetre.

„Nová vyhláška sa prispôsobuje trendu. Mohli ju však uviesť do praxe skôr, rozhodne ešte pred zimnou sezónou,“ povedal dopravný expert Jozef Drahovský.

Doteraz platila rovnaká hĺbka dezénu pre letné aj zimné pneumatiky – 1,6 milimetra. Úprava zákona však stanovila povinnosť pre vodičov jazdiť na zimných pneumatikách s dezénom hlbším takmer dvojnásobne.

Diskutujte: Vadí vám, že zmena zákona o zimných pneumatikách prišla až v zime?

Šoféri, ktorí len nedávno prezuli staršie zimné pneumatiky, tak môžu zostať nemilo prekvapení. Ak hĺbka dezénu nie je aspoň 3 milimetre, treba kúpiť nové pneumatiky a prezúvať znova.

Ministerstvo dopravy v termíne, keď vyhláška vyšla, problém nevidí. „Je to len zhoda náhod. Trvalo to dlhšie, lebo sme do nej museli zapracovať rôzne smernice Európskej únie,“ argumentoval hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič. Dodal, že je na každom vodičovi, aby nejazdil na pneumatikách so zodraným dezénom. „Ide predsa najmä o bezpečnosť.“

Zimná pneumatika.
Zimná pneumatika. Autor: Václav Lipavský

O príprave zmien ministerstvo vopred neinformovalo. Podľa Drahovského mohlo pristúpiť k tomuto kroku aj preto, lebo napríklad v susednom Rakúsku je minimálna hĺbka dezénu stanovená na 4 milimetre. „Slovenskí vodiči tak mohli mať za hranicami problémy,“ uviedol.

Nové zimné pneumatiky majú výšku dezénu okolo 9 mm. „Väčšina výrobcov neodporúča, aby sa s nimi majitelia dostali počas jazdenia pod hrúbku 4 mm,“ uviedol Ladislav Berkovič zo spoločnosti Mikona.

Podľa Berkoviča vodiči zvyčajne menia gumy každé dva roky. Na súkromných menej jazdených autách raz za štyri roky. Výrobcovia pritom dávajú záruku na päť rokov. Aj v posledných dňoch pri prezúvaní sa však našli majitelia áut, ktorí si dali nasadiť aj päť- či šesťročné zimné pneumatiky, na hranici jedného milimetra.

Strašiakom pre týchto majiteľov áut sú poisťovne, ktoré odmietajú platiť havárie na zjazdených pneumatikách.
Nová vyhláška zaviedla pre vodičov aj ďalšie zmeny. Jedna z nich súvisí s výhľadom na cestu. V zornom uhle vodiča by sa totiž nemali nachádzať žiadne iné predmety okrem platných nálepiek. Problém teda môže nastať u vodičov, ktorí používajú navigačné systémy „Vyhláška síce uvádza, že v zornom uhle nesmú prekážať žiadne predmety, ale nedefinuje, čo zorný uhol je,“ myslí si Drahovský, ktorý napriek tomu odporúča, aby si tzv. GPS vodiči umiestňovali aj naďalej do stredu čelného skla. „Pokutu by dostať nemali.“

Rovnaký problém môže nastať aj pri starých diaľničných známkach. Po uplynutí platnosti ich treba odlepiť. Nerešpektovanie zákona v tomto prípade môže vyjsť na 33 eur.

Bez zmeny neobišli ani fólie či tónované sklá. Tie smú motoristi používať len na zadnom a bočných zadných sklách. Na prednom skle sú povolené len v tom prípade, že boli osadené priamo do skla alebo má na ne majiteľ auta špeciálny certifikát. Vyhláška sa dotkla aj povinného vybavenia vozidiel. Vodiči už nemusia mať so sebou priamo na cestách náhradné žiarovky či poistky.

Čo sa zmenilo pre vodičov?

zmeny na cestach 1
zmeny na cestach 1
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku