Kontroly by mali nasledovať len po priestupkoch

Na cestách by pomohlo opatrenie "trikrát a dosť". Keby trikrát potrestaný vodič musel znova robiť testy v autoškole, dával by si istý čas pozor. Tvrdí to dopravná psychologička z Košíc Miroslava Heráková.

04.09.2010 14:11
debata (49)

Bývalý minister vnútra poslal na cesty viac policajtov. Pôsobí ich zvýšený počet preventívne?

Dopravní policajti by mali zasahovať, ak vodič urobí priestupok. Vodiči sa hnevajú, ak ich dopravní policajti zastavujú, aj keď neporušili žiadne pravidlo o cestnej premávke. To nepôsobí preventívne.

Čo si myslíte o možnosti stiahnuť časť policajtov z ciest a nahradiť ich stacionárnymi radarmi?

Policajná kontrola bez dôvodu nahnevá, pretože vodiča oberá o čas a spôsobuje napätie. Zastavenie vodiča po vykonaní priestupku a následný pohovor s ním urobí v náprave viac, ako oznámenie v schránke o udelení pokuty po zasiahnutí stacionárnym radarom.

V niektorých krajinách stoja pri cestách figuríny policajtov. Aký majú efekt?

Verné figuríny policajtov spôsobujú, že najmä vodiči, ktorí nevedia, že ide o atrapu, šliapnu na brzdu. Potom je však predpoklad, že sa vrátia k pôvodnej rýchlosti. Užitočné vidím ich umiestňovanie pred školskými zariadeniami.

Napriek zníženiu povolenej rýchlosti v obci a sprísneniu postihov po meste stále jazdia šoféri, pre ktorých je aj 80 km/h pomaly. Na nich neúčinkuje nič?

Represívne opatrenia, napríklad „trikrát a dosť“ sú účinným opatrením pre vodičov, ktorí opakovane porušujú povolenú rýchlosť a predpisy. Ak po troch priestupkoch musí človek znova urobiť testy v autoškole, absolvovať a zaplatiť nie lacné vyšetrenie psychickej a zdravotnej spôsobilosti na vedenie vozidla a zaplatiť ešte pokutu, bude dodržiavať rýchlosť aspoň na určitý čas.

Trvalým problémom ciest je agresivita a bezohľadnosť niektorých vodičov. Prejavujú sa títo ľudia agresívne aj v bežnom živote, alebo len keď si sadnú za volant?

Rýchly životný štýl, ranná hádka s manželkou, ale aj zlý časový manažment spôsobuje napätie, zlosť, hnev, nízku frustračnú toleranciu i agresivitu za volantom. Sú ľudia, ktorí majú proagresívne črty správania a sú rýchlo rozpoznateľní na cestách. Neostáva nič iné, len sa im vyhnúť a vzdialiť sa od nich autom čo najďalej.

Dá sa nejako rozpoznať nebezpečný vodič – bývajú to častejšie mladí alebo starší, majitelia veľkých terénnych áut, alebo je to jedno?

Mladí vodiči po 20-tisíc kilometroch často nadobúdajú pocit, že sú experti v šoférovaní, a vtedy sa stávajú nebezpečnými. U starších šoférov dochádza k zníženiu pozornosti, reakčných časov a schopnosti predvídať dopravnú situáciu, čo môže spôsobovať ťažkosti v šoférovaní. Všetci vodiči by mali dohliadať na stav poveternostných podmienok, intenzitu dopravy alebo stav vozovky a posúdiť vlastné schopnosti viesť auto.

Akú radu by odborníkom na dopravu mohli dať psychológovia? Čo by pomohlo znížiť nehodovosť?

Výchova a informovanosť verejnosti je dôležitým krokom k zníženiu nehodovosti. Zvýšenie osvety v médiách, premietanie videí so závažnými následkami dopravných nehôd pomôže osloviť širokú verejnosť. Zníženiu nehodovosti by však prispelo aj zlepšenie stavu cestnej infraštruktúry.

49 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy