Od 'sulíkovcov' sa odvracajú voliči

Tri mesiace po parlamentných voľbách stráca Sulíkova SaS podporu voličov. Kým v júli by ju volilo ešte 12,3 percenta občanov, v septembrovom prieskume agentúry Focus získala podporu 8,3 percenta.

28.09.2010 10:02
Kresba, Lesyk Foto:
Kresba karikaturistu Alana Lesyka.
debata (35)

Agentúra uskutočnila prieskum od 31. augusta do 7. septembra. Kauza hayekovci, ktorá v posledných dňoch otriasla vládnou koalíciou, tak zasiahla zber dát v prieskume len okrajovo.

Sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus si myslí, že dôvodom poklesu popularity SaS bolo najmä dianie počas leta, keď sa tvoril vládny program. Vtedy sa ukázalo, čo sa podarilo liberálnej SaS presadiť do programu koalície a začalo sa hovoriť aj o ekonomických opatreniach. Niektoré z nich boli v rozpore s tým, čo strana oficiálne deklarovala. Pripomenul, že strana mala podporu skupín obyvateľstva, ktoré oslovovala napríklad dekriminalizáciou marihuany či registrovanými partnerstvami homosexuálov.

Za možno najväčší dôvod poklesu podpory SaS Slosiarik označil zloženie elektorátu strany. Strana vo voľbách veľmi dobre dopadla medzi prvovoličmi a oslovila aj nevoličov. „Politická väzba týchto ľudí na stranu nie je taká silná ako v prípade už zavedených strán. SaS je relatívne novou stranou a keďže sú to väčšinou mladí ľudia, ktorých nabalila nárazovo cez internet, sociálne siete, tak pravdepodobne teraz v čase po voľbách časť z nich prešla medzi nerozhodnutých voličov a časť z nich momentálne tvrdí, že by nešli voliť.“

Komentár: Ako prišlo, tak odišlo

Podľa sociológa dôvodom súčasného postavenia SaS môže byť aj to, že týchto voličov strana sklamala. Rovnako môže ísť aj o prirodzený jav zmeny nálad. SaS si musí teraz budovať a prehlbovať politickú väzbu so svojimi voličmi, pretože aj v minulosti nové strany zahynuli na to, že si nedokázali udržať svojich priaznivcov.

Poslanec SaS a šéf finančného výboru parlamentu Jozef Kollár povedal, že za kľúčové považuje zlepšenie komunikácie odborných tém s voličskou základňou a zlepšenie komunikačných kanálov vnútri strany. Ako príklad uviedol DPH. SaS mala v programe zníženie DPH o jedno percento, v úspornom konsolidačnom balíčku vlády je však zvýšenie DPH o jedno percento. „Má to svoje racionálne zdôvodnenie, ale bolo ho potrebné odkomunikovať, prečo namiesto sľubovaného zníženia DPH je zvýšenie,“ dodal Kollár.

Mierne zvýšenie popularity v prieskume zaznamenala SDKÚ – na 16 percent – a KDH na 10,8 percenta. Slosiarik by však nehovoril o zvýšení podpory, treba podľa neho počkať na „jasnejšie tendencie“.

Najväčšiu podporu získal v prieskume tradične Smer – 39,7 percenta, Most – Híd by volilo 7,3 percenta opýtaných a SNS 6,1 percenta. Mimoparlamentná SMK má podporu 3,3 a HZDS 3 percentá.

Oproti júlu z 0,6 percenta narástla na 2,5 percenta podpora KSS. Slosiarik to interpretuje tak, že k moci sa dostala pravica a „zamýšľané reformy a kroky možno mobilizovali extrémnejšiu ľavicu“.

[* img=„http://ch­art.apis.google­.com/chart?chs=460×34­5&cht=bvs&chds=0,39­.7&chxt=y,x&chxr=0,0,39­.7,10&chm=Nf2%,767676,0,–1,12&chbh=a&c­hd=t:39.7,16,10­.8,8.3,7.3,6.1,3­.3,3&chco=ED202A|00418F|­F4E094|A6CE39|EC7225|4A4­6FF|00A13A|00CCFF&chxl=1­:|Smer|SDKU|KDH|SaS|MOS­T|SNS|SMK|HZDS&chtt=Sep­tembrov%C3%BD%2­0prieskum%20a­gent%C3%BAry%20FO­CUS?t=1“ | popisok=„Graf – predvolebný prieskum“ | sirka=„460“ | vyska=„345“ *]

35 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy