Smrteľných nehôd stále pribúda

Na cestách zomiera čoraz viac ľudí. Pribúdajú najmä tragické nehody, keď pri jednej havárii zahynie niekoľko ľudí. V posledných týždňoch pri troch dopravných nehodách zahynulo naraz 11 mladých ľudí. Naposledy tento víkend štyria pri návrate z diskotéky v Komjaticiach.

30.11.2010 09:19
auto, motorka, nehoda, polícia, policajt Foto:
Ilustračné foto.
debata (48)

Slovensko s najväčšou pravdepodobnosťou nesplní svoj záväzok voči Európskej únii, že do konca roka zníži počet mŕtvych na cestách o polovicu z roku 2002, na 305. Ak by sa hranica nemala prekročiť, za posledné dva mesiace roka by nesmelo zahynúť viac ako 25 ľudí. To je však podľa odborníkov nereálne.

Do konca októbra totiž pri dopravných nehodách zahynulo až 280 ľudí a počet obetí prudko rástol i v novembri. Podľa informácií Pravdy je ich už okolo 300. Polícia však štatistiky za tento mesiac zatiaľ odmieta zverejniť. Počet smrteľných nehôd pribúda napriek tomu, že polícia už takmer dva mesiace každý deň vopred zverejňuje informácie o hliadkach na cestách.

To, že záväzok voči EÚ tohto roku nesplníme, priznal už aj minister vnútra Daniel Lipšic. „Tento rok ten cieľ ešte nedosiahneme. Trend na Slovensku je dobrý, ale aj naďalej je potrebné prijímať ďalšie opatrenia aj v oblasti predpisov, vynucovania bezpečnosti, vzdelávania a výcviku,“ vyhlásil Lipšic na kongrese o bezpečnosti cestnej premávky.

Vývoj nehodovosti bol pritom až do leta veľmi nádejný, keď na cestách zomrelo o 40 ľudí menej ako za rovnaké obdobie minulého roka. Ešte v júni odchádzajúci minister vnútra Robert Kaliňák predčasne predpovedal, že Slovensko splnilo svoj záväzok v oblasti cestnej premávky s takmer polročným predstihom. Už v júli však nastal zlom. Pri nehodách zahynulo viac ľudí ako v júli 2009, pričom do konca augusta ich zomrelo až 209. Odborníci si mysleli, že ide o prechodné obdobie počas leta, situácia sa však nezlepšila.

Dopravný analytik Jozef Drahovský vidí dôvody v tom, že polícia poľavila pri kontrolách bezpečnosti. Lipšic totiž od októbra zmenil systém práce dopravnej polície, ktorá mala byť k vodičom „otvorená“. Jeho vyhlásenie, že z ciest stiahnu časť policajtov, pokladá Drahovský za veľkú chybu. „Dopravná polícia je predsa práve na to, aby riešila dopravu. Doterajší úspech sa dostavil preto, lebo ľudí z cudzineckej polície presunuli na cesty. Keď vodič vidí policajtov, snaží sa dodržiavať predpisy. Ak však cíti útlm, už nedáva taký pozor,“ zhodnotil analytik. Podľa neho by polícia mala znova vyslať na cesty viac hliadok. Vzhľadom na tragické nehody mladých navrhuje aj preventívne kontroly pred diskotékami, najmä v lokalitách, kde sa tieto havárie udiali.

Prítomnosť policajtov na cestách mala zmysel aj podľa Ľubomíra Palčáka, generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného. Za nedostatky však považuje aj slabú dopravnú výchovu na školách či v autoškolách. Chýbajú tiež preventívne kampane určené mladým vodičom, s ktorými sa v zahraničí pracuje oveľa viac. Mali by sa aj lepšie vyhodnotiť nehodové úseky.

„Treba však aj priznať, že ten plán EÚ na zníženie nehodovosti bol veľmi ambiciózny a nielen Slovensko bude mať problém splniť ho. Určite sa to nepodarí aj iným, napríklad Česku, Poľsku, Rakúsku či pobaltským štátom,“ pripomenul Palčák. Podľa neho je úspechom už to, že sa nehodovosť darí pomaly znižovať napriek tomu, že v Európe neprestajne rastie počet áut.

Polícia za kroky proti nárastu nehodovosti označila zvýšené kontroly vodičov na alkohol a návykové látky počas piatkov a víkendov. Hliadky sa sústredia najmä v blízkosti kultúrno-spoločenských podujatí, v okolí zábavných centier, diskoték, herní a barov.

Dopravné nehody na Slovensku

Čo môže znížiť nehodovosť
* viac policajtov a kontrol na cestách
* celoslovenské kontrolné akcie s rôznym zameraním – na rýchlosť, alkohol, technický stav atď.
* radary na cestách
* vyššie pokuty a prísnejšie tresty
* lepší technický stav ciest a dopravné značenie
* viac kruhových objazdov alebo semaforov na rizikových križovatkách
* lepšia príprava v autoškolách
* dopravná výchova v školách
* zvýšenie osvety – napr. premietanie videozáznamov so závažnými následkami dopravných nehôd

Hlavné príčiny (do konca októbra 2010)
* porušenie povinností vodiča (v 5936 prípadoch)
* nedovolená rýchlosť (v 2768 prípadoch)
* porušenie povinností účastníka cestnej premávky (v 1217 prípadoch)
* nedodržanie vzdialenosti (v 1076 prípadoch)

Zdroj: PZ SR

>

48 debata chyba