Šoférovať auto by mohli už aj 17-roční

Podľa vzoru Nemecka a Rakúska uvažuje aj slovenský rezort vnútra nad možnosťou, že by vodičské preukazy dostávali ľudia už v 17 rokoch. A to napriek tomu, že mladí šoféri spôsobujú často tie najtragickejšie havárie.

22.02.2011 12:21
auto, mladý šofér Foto:
Ilustračné foto.
debata (43)

Skoršie vydávanie vodičských preukazov má byť podľa polície jedným z opatrení, ktoré by mohli vysokú nehodovosť znížiť. Mladí ľudia by totiž mohli jazdiť prvý rok len v sprievode skúsených vodičov. Otázne je, či by sa táto podmienka mala vzťahovať len na neplnoletých, alebo na všetkých začínajúcich vodičov.

Novelu zákona, ktorá by priniesla tieto zmeny, by malo ministerstvo vnútra predstaviť v marci. O konkrétnostiach zatiaľ hovoriť nechce. „Všetko je v štádiu diskusií a zvažovania alternatív,“ odkázala hovorkyňa rezortu Natália Hattalová s tým, že zmeny by mali byť účinné od septembra.

Umožnenie šoférovania už 17-ročným, ale len v sprievode skúseného vodiča, by podľa analytikov mohlo byť prospešné, ak by sa správne nastavili kritériá. Napríklad ak by sprevádzajúcou osobou mohol byť človek starší ako 30 rokov, ktorý má vodičák dlhšie ako 5 rokov a za posledný rok sa dopustil len jedného dopravného priestupku. „Je to jedna z možností, o ktorej sa diskutuje,“ upozorňuje minister vnútra Daniel Lipšic.

Dopravný analytik Jozef Drahovský pripomína, že takýto model funguje v Rakúsku a Nemecku. Zaviesť sa ho chytajú do konca roka aj v Česku. „V Nemecku päťročná prax ukázala, že mladí jazdia pod dohľadom sprevádzajúcej osoby zodpovednejšie a spôsobili o 30 percent menej nehôd ako predtým,“ povedal Drahovský.
Čerství vodiči by podľa Drahovského mali mať mená sprevádzajúcich osôb uvedené v dokladoch. Tých by mala polícia preverených, že nepáchajú priestupky.

Sedemnásťroční môžu dnes u nás šoférovať len autá, ktoré neprekročia rýchlosť 45 kilometrov za hodinu. „Vodičské preukazy pre túto skupinu, takzvaných B1, dostalo na Slovensku asi päť ľudí. Autá s rýchlosťou 45 km sa u nás totiž nepredávajú,“ upozornil šéf úradu Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Miroslav Fiala. Pripúšťa, že ak by 17-roční jazdili pod dohľadom, určite by to znížilo počet nehôd. „Ide len o to, aby to bolo kontrolovateľné, či dodržiavajú podmienky,“ dodal.

Problémom však podľa dopravných expertov môže byť, že mnohí z čerstvých vodičov nenájdu skúseného šoféra, ktorý by ich pri jazdách sprevádzal po celý rok. Môže sa tak stať, že rok nebudú šoférovať, potom vyjdú na cesty bez obmedzení. „To by spôsobilo ešte viac nehôd,“ varuje Drahovský.

Podľa štatistík z minulého roku každú sedemnástu dopravnú nehodu vlani spôsobili vodiči do dvadsať rokov, pričom každý piaty pri nej šoféroval pod vplyvom alkoholu.

Otázne zostáva, či by pod dozorom mali jazdiť aj starší ľudia, ktorí prejdú autoškolou, napríklad štyridsiatnici. Na jednej strane by to bolo vhodné, nie je však jasné, či by dokázali nájsť takéto osoby. V prípade 17-ročných šoférov sú totiž sprievodcami najčastejšie rodičia. „Obmedzenia na jeden rok v rôznych vekových skupinách by u poslancov zrejme neprešli,“ myslí si Drahovský.

Fiala zasa hovorí, že by sa mal sprievod vyžadovať u všetkých. „V Európskej únii sa uvažuje o smernici, kde sprevádzajúca osoba bude súčasťou pravidiel cestnej premávky u čerstvých vodičov v celej dvasaťsedmičke,“ povedal Fiala. Dodáva, že väčšina členských krajín s týmto novým pravidlom súhlasí. Aj on to schvaľuje, lebo „čerství vodiči“ bez ohľadu na vek sú neskúsení. „Nehody čerstvých vodičov, ale najmä mladých ľudí, dokazujú, že sprevádzajúca osoba môže pôsobiť na neskúsených vodičov ako inštruktor v autoškole, kde sú pri výcviku nehody ojedinelé,“ upozornil Fiala.

Tvrdé tresty pre opitých

Novela cestného zákona by mala okrem zníženia vekovej hranice sprísniť tresty pre agresívnych vodičov. Tvrdo by mali byť postihovaní najmä opití vodiči.

Jazda pod vplyvom alkoholu by už nebola priestupkom, ale trestným činom. Pre niektorých recidivistov za volantom by trest znamenal, že by si už nikdy nesadli za volant. Najtvrdším trestom by malo byť odobratie vodičského preukazu ,,nadobro", ak by policajti vodiča za posledných 5 rokov trikrát prichytili s alkoholom v krvi. Opití vodiči okrem toho budú musieť tiež absolvovať povinnú prednášku o vplyvoch požitia alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou alebo počas nej. Ak by sa polícii nepreukázali dokladom, že prednášku absolvovali, vodičák nedostanú.

Ministerstvo vnútra tiež navrhuje, aby všetci vodiči museli po desiatich rokoch od absolvovania skúšok v autoškole prejsť preškolením z pravidiel cestnej premávky. Niektorí to považujú za šikanovanie. Šéf úradu Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Miroslav Fiala upozorňuje, že takéto školenia boli povinné pre vodičov amatérov do roku 1989. ,,Nemuseli by sa skončiť skúškou. Len jednodňovým preškolením," uviedol.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba