Obchod s Večerníčkom poslancov prekvapil

Večerníček ako jeden z kľúčových detských symbolov verejnoprávnej televízie by nemal byť predmetom reklamy. Myslia si to viacerí poslanci mediálneho výboru parlamentu. Pochybnosti o obchode so zvučkou má aj minister kultúry Daniel Krajcer.

09.03.2011 14:00
Večerníček Foto:
Večerníček sa objavil v médiách aj na bilbordoch. RTVS poskytla licenciu na použitie zvučky Večerníčka na propagovanie hypoték za 15 066 eur.
debata (21)

Rozhlas a televízia Slovenska poskytla licenciu na použitie zvučky Večerníčka na propagovanie hypoték za 15 066 eur. Zmluvu za RTVS nepodpísala šéfka supermédia Miloslava Zemková, ale šéf STV Ľuboš Machaj.

Bývalý generálny riaditeľ Českej televízie Ivo Mathé hovorí, že „by nemal byť žiadny vzťah medzi detskými programami a reklamou – ani voľnejší, ani takto úzky“. Podľa neho dávať do súvislosti detský program a jeho audiovizuálne znaky s reklamou je nesprávne.

Aj minister kultúry Daniel Krajcer si myslí, že také symboly STV, akým zvučka Večerníčka určite je, by asi nemali byť predmetom obchodu. „Rozhlas a televízia má však svoje riadne zvolené orgány, ktoré sú kompetentné konať a napríklad navrhnúť identifikáciu symbolov RTVS (STV a SRo), spôsob ich ochrany a využitia,“ sprostredkovala stanovisko ministra hovorkyňa Eva Chudinová.

Zadávateľ reklamy ČSOB banka môže zvučku Večerníčka využívať do 22. mája a potom ešte v jeseni. Zemková Pravdu informovala, že o predaji práv na šírenie zvučky Večerníčka sa dozvedela po spustení reklamy. Machaj si za svojím podpisom stojí, rovnako aj za dohodnutou cenou. „Za predaj práv vysielateľa na obmedzené obdobie sme dostali sedemkrát viac, ako je bežné. Je to najdrahšia licencia, aká bola kedy v STV predaná,“ argumentoval Pravde Machaj. Keby bola podľa neho STV v inej finančnej kondícii, „tak by sme takto neuvažovali“.

Koaliční poslanci parlamentného výboru pre médiá boli použitím zvučky prekvapení, ale zároveň zdržanliví. Opozícia rozhodnutie RTVS, naopak, kritizovala.

Pavla Abrhana z KDH večerníčkový Deduško v reklame prekvapil a zdá sa mu to zvláštne. „Samozrejme, je to dlhoročná znelka, na ktorú sú deti naviazané,“ povedal.

Magda Vášáryová z SDKÚ by bola nerada, keby nové vedenie RTVS takýmito krokmi prišlo o svoj imidž dobre spravovať verejnoprávne médiá. Vyžiada si preto detailné informácie. „Chápem, že bude treba zo všetkých možných zdrojov získať peniaze pre zadlžené a neefektívne vedenie hlavne STV. Bola by som však rada, keby to nebolo týmto spôsobom,“ povedala Vášáryová. László Nagy z Mostu-Híd je presvedčený, že celú záležitosť musí posúdiť Rada RTVS, pretože je to jej kompetencia. Za dôležité považuje vypočuť názory obidvoch strán.

Marek Maďarič zo Smeru, ktorý bol aj ministrom kultúry, hovorí, že sú veci, s ktorými sa neobchoduje a nemožno na všetko hľadieť cez peniaze. „Musia byť určité hranice a práve verejnoprávna televízia by mala stanovovať určité štandardy, čo môže byť aj predmetom reklamy. Zaráža ma to o to viac, že tému Večerníčka, aký je veľmi dôležitý, prezentovala pri konkurze práve súčasná riaditeľka RTVS.“

Rafael Rafaj zo SNS označil za nešťastné, že verejnoprávna televízia svoj produkt poskytla súkromnému sektoru tak lacno. Podľa neho súčasná dospelá generácia bola odchovaná na tomto logotype, ktorý mal vzbudzovať istú bezpečnosť a radostné očakávania. „V prepojení na komerčný produkt toto má byť kľúč, ktorý mimo vedomia a racionálneho zhodnotenia má byť určený dospelému divákovi. Aj tu vnímam balansovanie na hrane etiky, pretože podprahové reklamy sú neetické,“ nazdáva sa Rafaj.

Deduško je podľa Zemkovej tiež celebrita

S otázkami o poskytnutí práv na zvučku Večerníčka na komerčné účely sa Pravda obrátila na Rozhlas a televíziu Slovenska. Podľa hovorkyne Alexandry Štullerovej Koreňovej na ne písomne odpovedala priamo Miloslava Zemková.

Nerozhodla, o predaji práv na šírenie sa dozvedela po spustení reklamy, v ktorej Večerníček vystupuje.

Zmluvnou dohodou a výpočtom za cenu jednej sekundy šírenia. Zdá sa vám to málo?

RTVS bežne používa svoj hmotný a nehmotný majetok a tiež vysielacie práva, práva na šírenie a autorské práva na obchodné účely. Je to jeden zo zdrojov príjmu RTVS.

Je správne používať živé deti v reklame? Môžu v reklame vystupovať herci, politici, vládni činitelia a iné celebrity? Ak áno, potom môže aj deduško Večerníček – tiež je celebrita a je nositeľom hodnôt, ktoré reklamná agentúra v reklame šikovne využila. Emócie sa v reklame používajú úplne bežne.

21 debata chyba