Tichý: Vládu náš názor nezaujímal

Prvý námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý, ktorý až do zvolenia nového šéfa riadi prokuratúru, hovorí, že vláda so zmenami zákona o prokuratúre prišla až po debakli pri voľbe nového generálneho prokurátora, hoci to nemala v programovom vyhlásení.

23.03.2011 12:53
Ladislav Tichý Foto:
Prvý námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý až do zvolenia nového šéfa riadi prokuratúru.
debata (5)

Čo urobíte, keď sa do novely zákona o prokuratúre nedostane ani jedna zo zásadných pripomienok prokuratúry?
Predloženú novelu nie je možné charakterizovať ináč ako pokus ovládnuť Generálnu prokuratúru ministerstvom spravodlivosti, a teda koalíciou politicky. Ústava jasne hovorí, že medzi prokuratúrou a vládou neexistujú väzby. Vláda nemôže svojimi uzneseniami zaväzovať generálneho prokurátora, môže mu dávať nanajvýš odporúčania. Všetky ustanovenia novely, ktoré hovoria, že ministerstvo, alebo dokonca aj Národná rada, bude môcť zasahovať do činnosti prokuratúry prostredníctvom stanovísk, obsadzovaním komisií svojimi kandidátmi a podobne, sú pokusom zmeniť samostatnú prokuratúru na štátne zastupiteľstvo podriadené ministrovi spravodlivosti bez zmeny Ústavy. Navyše tieto zmeny neboli vôbec plánované v programovom vyhlásení vlády. Pristúpilo sa k nim, až keď sa voľba generálneho prokurátora ukázala ako debakel. Osobne si myslím, že keď už koalícia chcela meniť zákon o prokuratúre, mala s tým počkať na nového generálneho prokurátora. S nami totiž nechce komunikovať, neboli sme prizvaní ani len na rokovanie vlády. Mali sme pripravených množstvo vecí, ktoré treba v novele zmeniť, ale ministerstvo ani vláda neboli na naše názory zvedavé. Spôsob, akým predložila vláda do parlamentu návrh zákona, bude viesť k ohrozeniu nielen obvinených a poškodených, ale aj svedkov.

Budete ešte lobovať u poslancov?
Urobíme všetko pre to, aby sme ich presvedčili, že tento návrh je zlý. Ak sa nám to nepodarí, obrátime sa na Ústavný súd. Ak nami namietané ustanovenia nebudú vypustené z novely, dostane sa do rozporu s Ústavou, pretože generálny prokurátor je samostatný ústavný činiteľ. Tento zákon je aj v rozpore s kompetenčným zákonom, kde sa nehovorí nič o tom, že ministerstvo spravodlivosti zodpovedá za trestnú politiku v štáte, alebo že by bolo oprávnené zasahovať do činnosti prokuratúry. Ministerstvo zrazu dostáva oprávnenie zasahovať do činnosti iného ústavného orgánu. To je v právnom štáte nemysliteľné.

Prokuratúra tvrdí, že negatívne pokyny neexistujú, ministerstvo ich chce zrušiť. Ako to v skutočnosti je?
Za posledné štyri roky boli tri, keď nadriadený prokurátor dal podriadenému pokyn zastaviť stíhanie alebo nepodať obžalobu. Napríklad bolo stíhanie na človeka, ktorý nemohol spáchať vraždu, lebo bol v tom čase vo väzbe. Tak musel dať prokurátor pokyn zastaviť stíhanie. Došlo k omylu, lebo išlo o menovca. V ďalšom prípade bol daný pokyn na zastavenie, lebo uplynula lehota na prerokovanie priestupku a v poslednom prípade skutok, pre ktorý bolo vedené trestné stíhanie, nebol trestným činom. My nenavigujeme podriadených prokurátorov, sú to zodpovední ľudia, ktorí k tomu boli dlhodobo vychovávaní.

Protestujete aj proti tomu, aby sa dnešní právni čakatelia stali asistentmi prokurátorov. Prečo?
Celý systém je zle nastavený, spôsobí ešte horšiu situáciu v justícii, a teda aj na prokuratúre. Kvalitné rozhodnutie a zabezpečenie zákonnosti môžete mať len od právnika, ktorý je na funkciu sudcu a prokurátora dlhodobo pripravovaný. Zmenou systému príde najmä k narušeniu výšky odbornej úrovne prokurátorov. Mám vážne obavy, že na prokuratúru sa dostanú takí ľudia, ktorí nebudú odborne pripravení vykonávať funkciu. Tento stav sa ukáže za dlhší čas, nie za dva-tri roky. No potom už do toho veľmi ťažko zasiahneme, pretože nebudeme môcť prepustiť odborne slabých prokurátorov ani asistentov. Problém nemožnosti prepustenia odborne slabých sudcov a prokurátorov považujem aj v súčasnosti za jeden z najväčších problémov v justícii. Systém asistentov a voľného výberu prokurátorov mimo rezortu tento problém iba prehĺbi. Momentálne právny čakateľ po úspešnom absolvovaní výberového konania je vymenovaný do funkcie právneho čakateľa prokuratúry, zloží sľub a je povinný zachovávať mlčanlivosť, a to aj po zániku služobného pomeru. Zbaviť právneho čakateľa prokuratúry povinnosti zachovávať mlčanlivosť môže generálny prokurátor, a to aj po zániku služobného pomeru. Ak budeme mať asistenta, to je celkom iná situácia. Ten je v štátnej službe a novela zákona nič nehovorí o tom, že by mal spĺňať tie kritériá aké dnes čakateľ. Nám je jedno, či sa to bude volať právny čakateľ, alebo asistent prokurátora, ale musí to spĺňať kritériá, ktoré sú na pozíciu kladené v súčasnom zákone.

Ministerstvo spravodlivosti vám vyčítalo rodinkárstvo pri výberových konaniach právnych čakateľov.
Urobili sme si prieskum, koľko z úspešných absolventov výberového konania na čakateľov prokuratúry bolo príbuzných prokurátorov. Vyšlo nám to za štyri-päť rokov priemerne okolo desať percent. Súdni čakatelia a čakatelia prokuratúry majú spoločné vzdelávanie v Justičnej akadémii, absolvujú aj rovnaké justičné skúšky. Ich spoločný spôsob prípravy je pre nás zárukou, že bez ďalšej odbornej prípravy sú schopní vykonávať funkciu prokurátora bez problémov. Ak má ministerstvo spravodlivosti voči výberu čakateľov výhrady, nemáme námietky voči komisii, ktorá by nebola zložená len z prokurátorov, ale aj napr. z členov nominovaných Súdnou radou, Najvyšším súdom, Justičnou akadémiou či právnickými fakultami. Do spoločnej výchovy a vzdelávania by mali byť zaradení aj advokátski a notárski koncipienti. A len tí najlepší by sa mohli stať sudcami a prokurátormi. Tak je to napríklad v Nemecku. Zmeny v takých vážnych veciach, ako je justícia, treba robiť uvážlivo a tak, aby s tým súhlasila aj opozícia. Pretože ak nebude súhlasiť a bude mať iný názor, len čo príde k moci, tak to zmení. Kam sa potom dostaneme?

Po tom, čo ste začali riadiť prokuratúru, ste za svojho zástupcu určili vášho bývalého šéfa Dobroslava Trnku. Prečo?
Nevymenoval som ho za námestníka, pretože námestník nemôže rozhodnúť o námestníkovi. Ja som ho poveril riadením určitého úseku. Riadi prácu troch odborov. Je tu aj ďalší dôvod, napríklad kauza Hedvigy Žákovej-Malinovej. Keď v tejto veci konal, nech sa ju aj pokúsi dokončiť, lebo neviem, ako dlho nebude zvolený nový generálny prokurátor. Personálne zmeny ponechám na nového generálneho prokurátora.

Myslíte si, že Dobroslav Trnka je naďalej vhodný kandidát na generálneho prokurátora po svojich vyhláseniach o niektorých politikoch, že sa tu len „pregrcávali a pretrtošili“?
Hodnotiť, či je vhodným kandidátom, nie je môj problém. To je politická otázka pre poslancov a jednotlivé strany, či ho navrhnú. Tieto jeho názory a postoje nemajú nič spoločné s jeho právnou úrovňou. Ja si ho vážim ako právnika na trestnom úseku, kde určite odviedol veľa dobrej práce. Napr. kauza Černák je jeho vizitkou.

Vy nemáte záujem kandidovať na post generálneho prokurátora?
To nie. O tom som neuvažoval. Môj postoj je taký, že ja nie som kamarát s nijakými politickými stranami. Nikdy som sa o to ani nesnažil. Každému, kto videl ten politicko-volebný cirkus okolo voľby generálneho prokurátora, musí byť jasné, že bez politického zástoja tam nijaký kandidát nemá šancu. Ak aj má podporu jednej alebo dvoch strán, je to málo. Myslím si, že bez dohody s opozíciou sa to nemôže zvolením generálneho prokurátora skončiť. Generálny prokurátor nemá byť určený politicky farebne, ale výsledkom má byť konsenzus všetkých strán. On by mal vlastne prežiť tento parlament a byť vo funkcii aj počas ďalšieho parlamentu. Vôbec nevieme, kto bude o štyri roky tvoriť koalíciu a kto opozíciu. Mala by to byť osoba, ktorá je skutočne politicky posunutá niekam inam. Politicky nepriradená nikam. Nie je problém stavať kandidátov, ktorí sú politicky vhodní. To však považujem za veľmi zlé. Ak to už takto robíme, potom nech ministerstvo spravodlivosti rovno navrhne, že v zákone o prokurátoroch zmizne ustanovenie, ktoré zakazuje prokurátorom byť členom politickej strany. V Európe je to bežná vec, že prokurátori a sudcovia môžu byť v politických stranách. Tak budeme aspoň vedieť, kto za koho kope. Tento systém u mňa nevzbudzuje dôveru. Generálneho prokurátora by nemali navrhovať poslanci, ale právnické inštitúcie.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba