Štátnemu portálu navstevnik.sk chýbajú návštevníci

Zámer konkurovať komerčným portálom na rezerváciu a predaj vstupeniek sa štátu nepodaril. Internetová stránka ministerstva kultúry navstevnik.sk je po vyše roku fungovania viac mŕtva ako živá. Kultúrne inštitúcie aj naďalej dávajú prednosť súkromným portálom.

28.03.2011 06:00 , aktualizované: 12:07
Marek Maďarič Foto:
Objednávateľom portálu bol vtedajší minister kultúry Marek Maďarič.
debata (7)

Vstupenkový štátny portál neplní základnú funkciu – nepredáva vstupenky. Návštevníci si lístky na podujatia v kultúrnych inštitúciách ministerstva môžu online iba rezervovať. Vybudovanie celého systému stálo v roku 2008 takmer 21 miliónov korún (693-tisíc eur).

Omeškanie online predaja lístkov ministerstvo ešte v roku 2009 zdôvodňovalo organizačným problémom – zdĺhavými rokovaniami s bankami. Zmluva bola uzatvorená s VÚB. Hovorkyňa ministerstva Eva Chudinová vraví, že informačné listy, ktorých podpísanie predstaviteľmi banky a ministerstva je potrebné na spustenie online predaja, „sú pripravené na podpis“.

Chýba propagácia

Predaj lístkov cez internet dokáže zatiaľ využiť iba Divadlo Nová scéna. Manažérka predpredaja vstupeniek Andrea Rybárová hovorí, že systém je málo úspešný – cez návštevníka predajú menej ako päť percent vstupeniek. „Tam stopercentne zlyhala propagácia,“ upozorňuje.

Oveľa úspešnejší sú podľa manažérky pri predaji cez komerčný Ticketportal, ktorému na každé predstavenie vymedzujú zhruba 150 vstupeniek. „Tu je úspešnosť predaja okolo 60 až 70 percent,“ konštatuje Rybárová.

Ministerstvo priznáva, že systém zatiaľ nemal širokú propagáciu. „Návštevníci ho objavili viac-menej iba náhodne,“ netají Chudinová. Za celý rok 2010 na portál prišlo podľa nej 32-tisíc reálnych (nie sa opakujúcich) návštevníkov. Na porovnanie – komerčný vstupenkový portál Eventim navštívi mesačne zhruba 100-tisíc užívateľov.

Podľa informácií ministerstva sa na návštevníkovi vlani rezervovalo online 17 895 vstupeniek. Na štátny portál sa nespolieha Štátna opera v Banskej Bystrici, ktorá nezrušila rezervačný systém na svojej stránke. Návštevníka podľa vedúcej marketingu Dany Kocianovej využíva najviac jedno percento ich divákov. „Nemá to pre nás význam, pokiaľ nie je funkčný online predaj,“ hovorí.

Rezerváciám cez návštevníka v Štátnej opere vyčítajú to, že ľudia si musia najneskôr tri dni pred predstavením prísť po lístky, inak rezervácia padá. „Máme veľa divákov zo vzdialenejšieho okolia, ktorým sa neoplatí ísť do Banskej Bystrice iba kvôli vyzdvihnutiu si vstupeniek,“ vysvetľuje Kocianová.

Slovenské národné divadlo na systém ministerstva kultúry neprešlo vôbec. Naďalej používa komerčný Ticketportal, cezeň dnes predáva zhruba 10 percent vstupeniek. „Nie je prispôsobený špecifickým podmienkam SND,“ tlmočí výhrady prvej slovenskej scény proti štátnemu portálu hovorkyňa Izabela Pažitková. Chýbajúce prepojenie návštevníka s ich účtovným systémom je podľa nej finančne náročné a momentálne naň nemajú prostriedky.

Nudná stránka

„Ľudia dnes majú obyčajne veľmi málo času. Na stránke sú ochotní stráviť 10 sekúnd a ak na nich vyskočí nejaké chybové hlásenie, stránku okamžite opúšťajú,“ opísal vlastné postrehy z návštevníka šéfredaktor PC Revue Ondrej Macko. Za kardinálny problém považuje, že nevie predávať lístky. „To nemôže byť komerčne úspešne. Kultúrne inštitúcie musia byť do predaja zapojené a v žiadnom stave sa to nesmie skončiť chybovým hlásením,“ hovorí Macko. Portálu vyčíta i fádne farby, statickosť a nulovú multimediálnosť – obsahuje iba fotografie z podujatí.

Rezort Daniela Krajcera v súčasnosti systém skúma. Chce osloviť svoje organizácie, či sú s jeho fungovaním spokojní a podľa toho rozhodnúť o jeho ďalšom osude. „Na základe prieskumu bude možné prijať rozhodnutie týkajúce sa využívania systému v budúcnosti,“ vysvetlila Chudinová.

Minister Krajcer sa zatiaľ nevedel vyjadriť k tomu, či investícia bola pre štát výhodná. Systém dodal Datalan. Trend upozornil, že verejné obstarávanie malo nezmyselne tvrdé podmienky a cena mohla byť prehnane vysoká. Do tendra sa nakoniec prihlásili iba dve firmy. Ministerstvo si spolu so systémom kúpilo aj jeho 4-ročnú údržbu za 182-tisíc eur. Samotný softvér, jeho inštalácia a školenia stáli 332-tisíc eur a testovacia prevádzka 56-tisíc eur. Takmer 120-tisíc eur štát zaplatil za 39 dotykových obrazoviek pre pokladnice inštitúcií a 60 čítačiek čiarových kódov.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba