Je niečo, v čom by ste svoje postoje spred roka zmenili?
Od lídra silnej opozičnej strany sa očakáva, že bude kritický k vládnej koalícii, a preto kritika asi nebude prekvapivá. Nečakal som však, že chaos vo vládnej koalícii dotiahnu k dokonalosti za taký krátky čas. Myslím si, že Slovensko má zlú vládu a my urobíme všetko pre to, aby sa jej funkčné obdobie skrátilo.
Povedali by ste to aj ako občan a nie líder opozície?
Som subjektívny, čo je prirodzené, ale naďalej udržiavam intenzívny kontakt s ľuďmi a absolvujem množstvo stretnutí po celom Slovensku. Nie je to síce klasický reprezentatívny prieskum, ale určite niečo naznačuje. Taká nespokojnosť tu nebola 15 rokov. Najmä pokiaľ ide o zdražovanie a chaos. Ľuďom hlavne prekáža, že vláda sa o nich nestará.
Očakávate, že vydrží ďalšie tri roky?
To sa nedá celkom vylúčiť, pretože vidíme, aké názorové a hodnotové kotrmelce sú schopní v záujme udržania sa pri moci urobiť. Boli tu rôzne principiálne vyjadrenia, ktoré na druhý deň neplatili. Bol by som veľmi optimistický, keby som povedal, že nevydržia.
V júni ste zvažovali návrh na odvolanie premiérky Ivety Radičovej. Potom ste však zmenili názor. Prečo?
Nemá teraz význam otvárať tému jej odvolávania, pretože by sa to skončilo zbytočným vzájomným vylievaním špiny v parlamente bez akéhokoľvek konca. Príde však aj na pani madam transparentnú. Verejnosť ešte len zistí, kto je na čele vlády.
Premiérka však hovorí, že dôležité nie je búchanie po stole, ale výsledky.
Nepoprú a sú z toho veľmi nešťastní, že krajina sa zadlžuje väčším tempom, ako to bolo v čase hospodárskej krízy. Pritom oni tento ukazovateľ dlhodobo zneužívali proti nám. Krajina sa v súčasnosti zadlžuje tak, že uvažujeme o predložení návrhu zákona, ktorým sa stanoví horný strop verejného dlhu. Nie je možné, aby sa v priebehu jedného roka zvýšil dlh na jednu hlavu z 5 000 na 5 700 eur a aby napriek určitému oživeniu ekonomiky rátali so zvýšením zadlženia v priebehu nasledujúcich troch rokov o 12,4 mld. Je tu tiež rekordná inflácia, zdražovanie a pokles reálnych miezd. Nad tým by sa mala pani premiérka zamyslieť a nie kŕmiť novinárov cigánskou na festivale.
Neberiete argumenty, že dôvodom zdražovania je svetový rast cien ropy, potravín a čiastočne aj rast DPH?
Vždy, keď bolo v minulosti niečo zlé a snažili sme sa to vysvetľovať objektívnymi faktormi, súčasní koaliční politici tvrdili, že to spôsobila vláda Roberta Fica. A, naopak, keď bolo niečo dobré a snažili sme sa prezentovať, že máme na tom nejaký podiel, mohli za to zase objektívne faktory. Pri prijímaní nezmyselného konsolidačného balíčka na začiatku roku 2011 sme jasne hovorili, že to spôsobí zastavenie hospodárskeho rastu, rast inflácie, zastavenie rastu reálnych miezd. Došlo k tomu.
Vašou odpoveďou bol návrh na zavedenie 6-percentnej DPH na predaj potravín z dvora a bankovej dane. Otázne je, či by to stačilo, a navyše, nemalo by zavedenie bankovej dane vplyv na zdraženie bankových služieb?
Naša alternatíva spočívala v tom, že ten istý príjem do štátneho rozpočtu, ktorý mala priniesť zvýšená DPH, môže priniesť banková daň, a bola tak aj nastavená. Argument o zvýšení bankových poplatkov neobstojí, pretože zvýšenie bankového poplatku, keby to aj banky urobili, je len zvýšením ceny jedného produktu, ktorý ľudia platia, ale zvýšenie DPH na 20 percent znamená plošné zvýšenie cien všetkého. Inflácia išla prudko hore a táto vláda s tým nič nerobí. Samozrejme, že svetové trhy ovplyvňujú Slovensko. Ale v podstatnej časti za to, že si ľudia priplatia 600 eur na životné náklady v tomto roku, a tento údaj nikto nespochybňuje, je zodpovedná premiérka a jej tím.
Fakt je, že bola kríza a vláda musela šetriť, i výdavky štátu sa medziročne znížili o 7 percent. Vy by ste nešetrili?
Určite, šetrenie je trend, ktorý je v Európe veľmi dôležitý. Ak sa nebude centralizovať finančná politika v rámci EÚ, bude s ňou zle. My sme predsa dlh držali na úrovni okolo 40 percent, čo bol v porovnaní s inými krajinami úžasný výsledok. Iné krajiny majú dlh aj 90 či 100 percent. Áno, pripúšťam, že štát by musel hľadať rezervy, ale nie na ľuďoch, lebo tí za krízu nemôžu. Trpel by asi štát. Musel by obmedzovať výdavky, ktoré sa nedotýkajú priamo života ľudí.
Premiérka povedala, že už sa viac opasky uťahovať nebudú. Nie je to dobrá správa?
Chápem premiérku, že sa musí snažiť hovoriť nejaké pozitívne veci, lebo nemá toho veľa na výber. Majú obrovský problém so zostavením štátneho rozpočtu. Stojí pred nimi variant, že buď pôjdu cestou ďalšieho zvyšovania daní, alebo pôjdu do takých radikálnych škrtov, že v roku 2012 si ľudia nebudú priplácať 600, ale možno 800 či 900 eur ročne na svoj život. Vôbec nie sú predpoklady, aby si ľudia v roku 2012 prestali uťahovať opasky.
V máji zamestnanosť v porovnaní s prvým štvrťrokom minulého roka vzrástla o 2 percentá, čo môže byť povzbudivé.
Môžem to len privítať. Nebudem teraz argumentovať, že idú sezónne práce, čo je pre zamestnanosť priaznivé obdobie. Ale v máji ešte nebol zmenený Zákonník práce. Platil ten, ktorý sme schválili my. Tak potom nechápem, prečo tu niekto rozpráva, že náš Zákonník práce mal vraj negatívny vplyv na vytváranie nových pracovných miest. Samotní zamestnávatelia povedali, že to tak nie je. A mám teraz, keď vyšli aktuálne nepriaznivé čísla o vývoji nezamestnanosti, tvrdiť, že je to dôsledok pravicových zmien v Zákonníku práce?
Umožní teda nový zákonník vytvoriť tisíce pracovných miest, ako hovorí minister práce Jozef Mihál?
Naopak. Miera ochrany ľudí v práci v podobe Zákonníka práce nemá nič spoločné s vytváraním alebo so stratou pracovných miest. To je argument, ktorý si pravičiari vymysleli, aby mohli túto ideologickú hračku stále otvárať. Ak odhliadnem od vecných výhrad k Zákonníku práce, chcel by som pripomenúť pani Radičovej, že sú tu ľudia, ktorí ráno idú o piatej z domu na autobus, aby o šiestej stáli za pásom. Poctivo si tam 8,5 hodiny odrobia a potom pod tlakom musia niekedy robiť aj popoludní, ak sú zákazky. Za svoju prácu dostanú 500–600 eur. Tí ľudia okrem toho veľa nemajú. Prečo im berieme aj to, čo jej ich vlastníctvo v podobne určitého sociálnoprávneho zázemia?
Myslíte si, že ľudia Zákonník práce využívajú, keď sa boja o robotu?
To je práve hlavný problém novely Zákonníka práce. Doteraz boli práva zamestnancov stanovené ako zákonný príkaz a zamestnávateľ ich musel dodržiavať, teraz vládna koalícia Zákonník práce zmenila tak, že sa môže na podmienkach dohodnúť zamestnanec so zamestnávateľom. Zamestnanec je však v takej slabej pozícii voči zamestnávateľovi, že nemá šancu s ním nič vyrokovať. Považujem za hrubú chybu, že ešte viac oslabujeme ľudí v čase, kedy by sme ich mali, naopak, podržať.
Euro zaviedla vaša vláda. Ak by ste ho mali zaviesť dnes, váhali by ste?
Nie. Euro je určite úspešný projekt a každý projekt má niekedy ťažké obdobia. My sme odkázaní, ako sa k nemu postavia Nemci a Francúzi, pretože sme malá krajina z hľadiska finančnej a ekonomickej sily.
Prežije euro?
Bola by to obrovská prehra politikov, ktorí sa za euro postavili, keby umožnili jeho zánik po takom krátkom čase. Je to skôr téma, ako ďaleko sú pripravené hlavy štátov, ktoré majú euro, centralizovať určité činnosti v oblasti ekonomiky a financií. Baví ma sledovať názorové kotrmelce premiérky a ministra financií, keď pred voľbami i tesne po nich hovorili razantné nie eurovalu a gréckej pôžičke. Dnes sa už predbiehajú v presviedčaní verejnosti, aké sú pôžičky a euroval dôležité. Jednoducho, keď prišli do Európskej rady, pochopili, že sa musia držať hlavného prúdu a nie hrať divadlo.
Podporí Smer ratifikáciu dočasného eurovalu v jeseni a potom na budúci rok aj trvalý euroval?
Toto je téma, ktorá sa týka celého Slovenska. Tu nejde o Grécko, ale o euro a či bude Slovensko fungovať. Premiérka by nemala dovoliť, aby ktokoľvek z vládnej koalície z tejto témy vytĺkal politický kapitál. Ak je presvedčená, že euroval je potrebný, mala by zabezpečiť podporu všetkých strán.
Ak by mala padnúť na eurovale vláda, čomu by ste dali prednosť?
Môj názor je, že buď prezident, alebo premiérka by mali zvolať všetkých predsedov politických strán a presvedčiť ich, aby všetci podpísali deklaráciu k eurovalu 1 a 2. Pod takúto spoločnú deklaráciu sa s radosťou podpíšem, ale nebudem nikdy súhlasiť s tým, aby sa podpísali šiesti a siedmy vytĺkal z toho politický kapitál.
Ale šéf SaS Richard Sulík sa zaťal a povedal nie.
Richard Sulík je koaličný partner pani Radičovej, ktorá mu povedala, nech drží balónik. Prosím, neťahajte nás do týchto sporov. Nedovolíme ani za cenu krajných riešení, aby jedna strana koalície takto lacno z takejto vážnej témy vytĺkala politický kapitál.
Keby to však bolo na hrane a mala padnúť vláda, čo by ste urobili?
Nech padne vláda, o eurovale sa rozhodne neskôr.
Sulík si myslí, že eurosocialisti vás prinútia podporiť euroval. Má pravdu?
Neexistuje žiadny mechanizmus, ktorým by ma nejaký eurosocialista mohol k niečomu prinútiť. Nedostal som žiadnu podporu na ratifikáciu Lisabonskej zmluvy v čase, keď som bol premiérom. Urobil som množstvo pokusov v zahraničí, aby som ovplyvnil vtedajšiu slovenskú opozíciu. Vykašlali sa na nás.
Po tom všetkom, čo ste povedali o tejto vláde, viete si predstaviť, že by ste po ďalších voľbách sedeli vo vláde s KDH, ak by vám chýbal partner?
Po tom všetkom, čo KDH narozprávalo o nás, keď sme boli vo vláde, prečo rokovali s nami do poslednej hodiny, či vstúpia do vládnej koalície. Sme opozícia a našou úlohou je koalícii nastavovať zrkadlo. Sú z nás veľmi nervózni, lebo vidia, akou stabilnou stranou Smer je.
Bola by vláda s KDH reálna aj s Danielom Lipšicom?
Vyrástol som z kladenia personálnych podmienok. Okamžite ako vidíte volebný výsledok, vidíte, koľká bije a viete, či ste v opozícii, alebo v koalícii. Nemyslím si, že je jedna strana schopná vyhrať voľby s nadpolovičnou väčšinou, ale treba sa o to pokúsiť. Ak Smer urobí výsledok, ktorý sa priblíži k číslu 75 kresiel, nikto sa neopováži bez Smeru postaviť vládu.
K Lipšicovi ste sa nevyjadrili.
Lipšic je individuálna postava. Nepripisujem mu žiadne významné postavenie v KDH. Lipšic nie je predsedom KDH, predsedom je Ján Figeľ. Takže pre mňa je dôležité, čo urobí Figeľ.
Keby mal Smer tesnú väčšinu v parlamente, 76 hlasov, bola by to stabilná vláda?
Chcel by som mať takúto príjemnú starosť po voľbách. Pôjdeme do volieb mimoriadne dobre pripravení.
Môžete už dnes povedať, že ak by mal Smer vládnuť sám, bola by pre vás väčšia motivácia byť premiérom ako prezidentom?
Byť prezidentom musí byť pre politika, ktorý je v politike dlho, obrovské zadosťučinenie. Na druhej strane byť premiérom znamená rozhodovať a riadiť. Ak máte pod sebou dobrý kolektív a aj koalícia by bola rozumná, tak predseda vlády môže urobiť veľmi vážne a dôležité rozhodnutia, lebo je najsilnejší muž na Slovensku. Preto je to dilema pre každého politika v takejto pozícii. Pokiaľ by sa teda ukazovalo, že Smer môže byť súčasťou novej koalície a môžeme zostavovať vládu a riadiť tím, ktorý stojí za to, tak by som asi ako každý rozumný politik dal prednosť predsedovi vlády pred prezidentom.