Pokusy na štyridsiatnikoch? Vláda sa zahráva s penziami

Dnešní štyridsiatnici a päťdesiatnici sú z hľadiska svojich budúcich dôchodkov v pozícii pokusných králikov. Vláda chystá ďalší vážny zásah do penzií a v snahe čo najviac ušetriť verejné financie pripravuje nesystémové opatrenia, ktorými sa zmení výpočet dôchodkov, ich zvyšovanie aj podmienky na priznanie.

18.09.2011 20:00 , aktualizované: 19.09.2011 12:00
Jozef Mihál Foto:
Minister práce a sociálnych vecí Jozef Mihál.
debata (74)

Napriek tomu, že aj časť koaličných poslancov žiada, aby namiesto účelových zmien nastúpila celospoločenská diskusia naprieč politickým spektrom o tom, ako by mal dôchodkový systém na Slovensku vyzerať, rezort práce a vláda trvajú na svojom.

Zmeny, ktorým nepredchádzala diskusia, navyše prichádzajú iba sedem rokov po tom, čo vláda v takmer rovnakom straníckom zložení, a takisto na vlastnú päsť, presadila iný, tiež zásadne nový penzijný systém. Novinky, ktoré ponúka dnes, idú pritom neraz proti duchu tých, ktoré schválila v roku 2004.

Odborníci upozorňujú, že takéto zásahy vnášajú medzi ľudí neistotu.

Hoci minister práce Jozef Mihál (SaS) tvrdí, že „ľudia sa nemusia báť o svoje dôchodky, a kto hovorí niečo iné, ten absolútne zavádza“, pripravenosť reformy spochybňuje nielen opozícia, ale aj viacerí koaliční poslanci a odborníci. Varujú pred jej nepredvídateľnými dosahmi a odporúčajú pripraviť sa na to, že dôchodky budú nižšie a čas ich poberania kratší.

Michal Horváth, bývalý štátny tajomník ministerstva práce a spoluautor reformy spred siedmich rokov, je skeptický. „Azda ani sama vláda nedáva tým zmenám dlhšiu trvácnosť. Mnohé môžu byť zrušené ešte predtým, než nadobudnú účinnosť,“ upozorňuje.

Výšku súčasných i budúcich dôchodkov ovplyvní princíp platenia daní a odvodov zo superhrubej mzdy, zmena valorizácie dôchodkov, automatické predlžovanie odchodového veku, úpravy vo výpočtoch penzií či ďalšia z radu noviel zákonov týkajúcich sa druhého piliera.

Horváth je presvedčený, že o dosahoch pripravovaných zmien verejnosť stále veľa netuší. Ako pripomína, od roku 2016 by sa mala pri výpočte penzií začať novým spôsobom zohľadňovať solidarita. „Navrhnutý model významne poškodí dobre zarábajúcich, ktorí odvádzali najdlhšie a najviac. A, naopak, bude podporovať tých, ktorí zarábali podpriemerne, prípadne sa plateniu odvodov zámerne vyhýbali,“ porovnáva.

Pritom jedným z hlavných cieľov reformy z roku 2004 bolo, aby nezostali poškodení ľudia, ktorí si nesporia v druhom pilieri, keďže poukazujú odvody do toho prvého, teda do Sociálnej poisťovne v plnej výške.

Podľa Horváthových prepočtov by tak napríklad človek s priemerným osobným mzdovým bodom 3 mohol prísť po novom až o štvrtinu dôchodku. No ten, čo má bod len na úrovni 0,6, si na penzii o takmer 15 percent prilepší. „Vláda tak občanom vysiela signál, že optimálne je platiť do systému čo najmenej, prípadne vyhnúť sa plateniu odvodov všetkými možnými spôsobmi,“ uvádza extajomník.

Aká časť priemerného osobného mzdového bodu sa zohľadní pri výpočte dôchodku
občan súčasný právny stav stav po reforme zmena vo výške priznaného dôchodku (v %)
nadpriemerne zarábajúci (priemerný osobný mzdový bod 3) 2,72 2,04 -25
podpriemerne zarábajúci alebo vyhýbajúci sa plateniu odvodov (priemerný osobný mzdový bod 0,6) 0,66 0,76 +14
Zdroj: Prepočty bývalého štátneho tajomníka ministerstva práce Michala Horvátha

„Úpravy navrhované vládou smerujú k nivelizácii dôchodkov, teda k modelu, ktorý tu bol za socializmu,“ prízvukuje Horváth. Práve fakt, že koalícia chce nové opatrenia aplikovať plošne na každého, považuje za najväčšiu chybu pripravenej reformy. „Dosiaľ nikto z vládnych predstaviteľov sa neobťažoval vypracovať osobitné právne úpravy pre ľudí zúčastnených v druhom pilieri, a tých, ktorí doň – či už pre vyšší vek alebo nedôveru – nevstúpili. Nie je však dôvod, aby pre každého platili rovnaké pravidlá,“ tvrdí.

Z koalície sa proti reforme ozval poslanec KDH Anton Marcinčin. Podľa neho sú vo vládnych plánoch ukryté zmeny, ktoré znamenajú zníženie penzií súčasných aj budúcich. Nepovažuje za vhodné robiť podobné vážne opatrenia, presahujúce niekoľko volebných období a dopadajúce na generácie dôchodcov, bez širokej politickej zhody.

„Myslím, že by si konečne mali všetky politické strany sadnúť a dohodnúť sa, aký vlastne dôchodkový systém chceme mať. Každý rok sú tu nejaké zmeny, niektoré otázky zostávajú nezodpovedané. Aká je úloha súkromného sporenia na dôchodok? Aká má byť miera zásluhovosti a solidarity? Čo robiť, aby sme čo najmenej poškodzovali súčasných dôchodcov?“ vymenúva.

Marcinčin varuje aj pred nepriamym „zdaňovaním“ dôchodkov, keďže odvody zo superhrubej mzdy už tiež budú súčasťou daňového základu. A takisto pred nekompatibilitou systému so zvyškom Európy, keďže superhrubú mzdu nemá žiadny európsky štát, a teda Slováci pracujúci v zahraničí by odvádzali inak ako doma.

Poslanec KDH tiež odporúča konečne jasne stanoviť definíciu dôchodku, keďže podľa súčasnej má ísť o „náhradu príjmu“, čiže dôchodca by súbežne nemal pracovať. „No tú možnosť má a mal by ju mať, obzvlášť ak sa zaviedol druhý pilier,“ hovorí.

Marcinčin ešte v nedeľu vyzýval k odloženiu celej daňovo-odvodovej reformy na pol roka či rok. Vyjadril pochybnosti k jej obsahu aj načasovaniu do ekonomickej neistoty a priznal, že sa s ním stotožňuje „veľká časť poslaneckého klubu KDH“. Pri utorkovom hlasovaní však aj kresťanskí demokrati pomohli posunúť vládny návrh do druhého čítania, ako „ústretový krok ku koalícii a premiérke“. Vrátane Marcinčina, podľa ktorého tak koalícia získala aspoň mesiac na to, aby o dôležitom zákone diskutovala a zlepšila ho.

„Prvky priamo zakotvené v reformných zákonoch odložia ľuďom odchod do dôchodku, znížia im priznané penzie a stlmia valorizáciu – čiže celkovo povedú k ožobračovaniu dôchodcov,“ myslí si poslanec opozičného Smeru Branislav Ondruš.
Upozorňuje, že zmenou formy platenia daní a odvodov štát len v budúcom roku vyberie na daniach oproti súčasnosti asi o 1,5 miliardy viac, no zhruba o túto sumu zároveň prídu rozpočty Sociálnej či zdravotných poisťovní. „Prilejú sa financie do štátneho rozpočtu, o ktorých využití rozhodujú politici, ale na úkor peňazí, ktoré si občan odvádza sám sebe na sociálne a zdravotnícke služby,“ vysvetľuje.

Keďže už dnes štát z rozpočtu každoročne vykrýva značné deficity Sociálnej poisťovne, čo mu vyplýva zo zákona, Ondruš sa pýta, aký účel vlastne bude mať reforma, ktorá tieto výpadky asi zdvojnásobí. A predpovedá, že štát, ktorý bude musieť na prvý pilier doplácať ešte viac, bude zároveň apelovať na ďalšie úspory na dôchodkoch s argumentom, že „v Sociálnej poisťovni nie sú peniaze“.

Podľa poslanca opozície nový systém prinesie aj rôzne anomálie. Hoci v podobe rozdielnych dôchodkov pre poistencov, ktorí rovnako dlho pracovali a rovnako veľa odviedli. „Stačí, aby jeden odišiel do penzie o mesiac skôr ako druhý, no v porovnaní s ním získa omnoho nižší dôchodok iba preto, že práve v jeho hodnotiacom období vzrástla nezamestnanosť,“ uvádza Ondruš.

Politológ Juraj Marušiak zatiaľ dôchodkovú reformu nehodnotí. „Všetky jej dopady ešte nemožno posúdiť, mnohé problémy vyvstanú až neskôr. No nie je dôvod veriť, že arogantnému pánovi ministrovi Mihálovi, ktorého výška vlastnej penzie pri jeho vysoko nadštandardných príjmoch určite netrápi, naozaj záleží na zlepšení situácie bežných dôchodcov,“ uzatvára.

Pripravované zmeny v dôchodkovom systéme

*** zmena valorizácie dôchodkov** – v štvorročnom prechodnom období rokov 2013 až 2016 by sa malo valorizovať o pevnú sumu, odvíjajúcu sa od priemerného dôchodku a výšky dôchodkovej inflácie, počnúc rokom 2017 majú penzie opäť rásť percentuálne – o dôchodkovú infláciu
*** zmena výpočtu dôchodkov** – aktuálna dôchodková hodnota a osobný mzdový bod budú závisieť aj od toho, ako sa bude meniť podiel pracujúcich k poberateľom dôchodkov
*** automatické zvyšovanie dôchodkového veku** – od roku 2016 by sa mal dôchodkový vek začal každoročne upravovať o počet dní, ktorý sa určí ako súčin čísla 365 a rozdielu priemernej strednej dĺžky života v sledovaných referenčných obdobiach
*** zmena v platení odvodov** – základom pre výpočet daní a odvodov sa má od januára 2012 stať tzv. superhrubá mzda, z nej sa bude platiť jeden zdravotný a jeden sociálny odvod, na platenie odvodov a daní bude jeden vymeriavací základ
*** komplex zmien v druhom pilieri** – povinný vstup poistencov vstupujúcich na pracovný trh, zavedenie štvrtého (indexového) fondu, obmedzenie garancií, možnosť vyšších výnosov, ale aj vyšších strát atď.

//
Zdroj: Návrh zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení//

© Autorské práva vyhradené

74 debata chyba