Ďalší pokus. Správy STV pôjdu naraz s Markízou

Katastrofálne nízku sledovanosť Správ STV chce verejnoprávna televízia zlepšiť tým, že ich vysielanie presunie na 19.00, teda do času najväčšej konkurencie. Nové vedenie RTVS so spravodajstvom experimentuje už od svojho nástupu, výsledkom je však zatiaľ len znižovanie sledovanosti. Hoci tá nemusí byť vždy hlavným ukazovateľom, zmeny zatiaľ nepriniesli ani kvalitatívny posun k lepšiemu.

03.10.2011 12:00
televízia, štúdio Foto:
Slovenská televízia presunie od Nového roka vysielanie hlavných správ na 19. hodinu. Jej vedenie nepripúšťa možnosť, že nové správy sa medzi silnou konkurenciou nepresadia.
debata

Pomôcť dosiahnuť lepšie čísla má aj ich predĺženie, hoci práve snahou o dosiahnutie vyššej sledovanosti televízia nedávno zdôvodňovala skrátenie hlavných správ na 15 minút a spojenie s regionálnym spravodajstvom.

Napriek tomu, že podľa medialne.sk napríklad uplynulú stredu pozeralo Správy STV len 155-tisíc divákov, hovorca RTVS Richard Šümeghy tvrdí, že ide len o mierny a navyše trendový pokles. „Správy STV zaznamenali len mierny pokles sledovanosti oproti rovnakému obdobiu minulého roka, aj tento pokles je však trendový. To znamená, že mierny pokles nie je len otázkou posledných mesiacov, ale je to trend, ktorý Slovenská televízia zaznamenáva už dlhšie obdobie.“

Vedenie RTVS nepripúšťa možnosť, že nové správy, ktoré plánuje vysielať od budúceho roka, sa medzi silnou konkurenciou nepresadia. Odborníci, ktorí snahu robiť niečo so spravodajstvom vítajú, si tým však nie sú takí istí. Podľa mediálnej analytičky Zuzany Mistríkovej je zvládnutie všetkých krokov, ktoré majú prilákať diváka späť k obrazovke verejnoprávnej televízie, takmer nadľudskou úlohou. „Strata dôvery ľudí a návyku, ktorí ich držal veľmi dlho, je taká veľká, že je asi chvályhodné, že sa s tým pokúšajú niečo urobiť. No musí dôjsť ku kvalitatívnej zmene obsahu samotného. Najdôležitejšia je otázka aktuálnosti, hĺbky, schopnosti sformulovať názor bez toho, aby bol jednostranný alebo politický,“ hovorí.

Prezident Mediálneho inštitútu Andrej Zmeček upozorňuje, že výsledok zmien bude aj obrazom kvality vedenia. „Ak ten zámer stroskotá, ak sa to nepresadí a prehrá v súboji s komerčnými televíziami, potom sa už bude ťažko vysvetľovať, na čo tá televízia vlastne je,“ dodal.

Riaditeľ programu Slovenskej televízie Andrej Miklánek sa spolieha na to, že spravodajstvu pomôže, ak budú detailnejšie spracovávať menej tém a využijú konkurenčné výhody. „Chceme využiť silný potenciál regionálneho spravodajstva a to, že žiadny iný vysielateľ nemá takú silu v regionálnom spravodajstve a regionálnom zastúpení ako my,“ povedal Miklánek.

To však podľa Mistríkovej nestačí. „Spoliehať len na to, že mám viac zastúpenia, samo osebe nepomôže. Keď sa podaria všetky ostatné veci, toto benefit je.“ Zmeček tiež dodáva, že regionálne vstupy majú aj komerčné televízie.

„STV si musí predovšetkým odpovedať na otázku vlastnej identity v konkurenčnom prostredí,“ povedala mediálna konzultantka Stanislava Benická, ktorá s STV spolupracuje na vzdelávaní redaktorov spravodajstva. Podľa nej sú cesty odlíšenia od konkurencie v prístupe k obsahu.

„Ten by mal byť komplexný, to znamená, že v ňom nebude chýbať žiadna spoločensky relevantná téma a v porovnaní s komerčnými vysielateľmi bude poskytovať širší rozsah informácií; dianie v spoločnosti bude nielen zaznamenávať, ale ho bude reflektovať v súvislostiach a odhaľovať jeho príčiny, analyzovať; bude vysvetľovať dôležitosť informácií pre verejnosť; nebude veci zjednodušovať ani bulvarizovať, bude presné a zrozumiteľné; jazyk redaktorov a moderátorov a interpretačná úroveň budú mať vysoký štandard,“ hovorí Benická.

debata chyba