Fúkať bude povinné. Je to šikanovanie, či nie?

Zastavil vás policajt? Budete povinne fúkať. Polícia vo štvrtok potvrdila, že pri každej cestnej kontrole, aj bežnej, budú muži zákona automaticky testovať vodiča na alkohol.

20.04.2012 07:37
Polícia Foto:
Ilustračné foto
debata (58)

Je to reakcia na to, že ani sprísnený trestný zákon z vlaňajška nepomohol znížiť počet opitých vodičov za volantom.

V susednom Česku takáto povinnosť platí dva roky. Najprv však vyvolala pobúrenie vodičov, že ide o šikanovanie. Česká polícia s povinným fúkaním dosiahla úspech, prichytila dvojnásobne viac opitých šoférov než pred jeho zavedením. Preto sa týmto modelom inšpirovala aj naša polícia. Tvrdí, že má dostatočnú zásobu testerov.

Nové pravidlá nadobudli podľa hovorcu polície Michala Slivku platnosť už 1. apríla. Polícia tvrdí, že zákon dával možnosť policajtom testovať vodičov na alkohol aj doteraz. Od apríla, ako tvrdí riaditeľ dopravnej polície Milan Hamar, sa „len interným predpisom upravil postup policajtov“. Vodiči nebudú fúkať povinne len v tých prípadoch, ak polícia vyhlási špeciálnu kontrolnú akciu zameranú napríklad na diaľničné známky alebo technický stav vozidla.

Dopravný analytik Marián Palesch hovorí, že nové opatrenie je namieste. „Policajti na to majú plné právo, keďže aj dosiaľ bolo na nich, či sa rozhodnú urobiť len papierovú kontrolu, alebo plnú kontrolu. Za volant si však treba jednoznačne sadať triezvy, nie hoci aj len so zvyškovým alkoholom,“ hovorí.

Boj proti pijanom za volantom začal ešte exminister vnútra Daniel Lipšic dvoma novelami zákona o cestnej premávke. Ako však poukazuje Palesch, sprísnené tresty, ktoré patria spomedzi okolitých štátov k najtvrdším, si verejnosť zatiaľ nevšíma. Svedčia o tom aj štatistiky, podľa ktorých je počet vodičov prichytených s alkoholom v krvi pomerne konštantný. Po tom, čo sa na prelome rokov tradične zvýšil, sa totiž vo februári vrátil na úroveň 403, čo zodpovedá vlaňajšiemu novembru. V marci vyskočil až na 475. „Asi na to treba precedens, a teda skutočne niekoho za alkohol aj zavrieť do väzenia a neriešiť to len pokutou,“ hovorí analytik.

Psychológ Jozef Gallik si myslí, že zákon je v platnosti veľmi krátko na to, aby to už vodiči výrazne pocítili. „Zlepší sa to vtedy, keď nastane nejaký haló efekt,“ vraví.

Zástupcovia autodopravcov novinku neodmietajú. „Privítame každé opatrenie, ktoré povedie k ochrane života či zdravia účastníkov cestnej premávky. Treba sa však vyhnúť plošným represiám, aby profesionálni vodiči nestrávili pri kontrolách viac času ako pri šoférovaní,“ reagoval prezident združenia Česmad Pavol Jančovič.

Alkohol patrí na Slovensku dlhodobo do prvej trojky v štatistike príčin dopravných nehôd. Aj keď väčšina prichytených vodičov končí s pokutou, za posledných päť mesiacov preň smerovalo na súd už viac ako dvetisíc ľudí a niekoľko desiatok pijanov priviedla ich neresť do väzenia. Súdy pri posudzovaní nového trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky rozhodujú zväčša v superrýchlom konaní, teda do 48 hodín.

Podľa aktuálneho sadzobníka pokút sa prítomnosť alkoholu alebo iných návykových látok trestá sankciou vo výške 150 až 800 eur. Množstvo nad jedno promile, čo sú približne tri veľké pivá, je od novembra trestným činom, za ktorý hrozí rok väzenia. Vodič, ktorý nafúka alebo odmietne fúkať, musí ísť okrem toho na vyšetrenie k psychiatrovi, ktorý preverí jeho prípadnú závislosť. V prípade odmietnutia kontroly si k tomu priplatí od 300 do 500 eur.

V Česku fúkajú tiež, Francúzi majú v autách testery

Povinné fúkanie existuje od januára 2010 v Česku a polícii prinieslo veľký úspech. Kým v roku 2009 policajti pri náhodných kontrolách nachytali 12-tisíc opitých vodičov, po zavedení povinného fúkania len za pol roka ich bolo až 13-tisíc. Doteraz bolo Česko jediná krajina v Európskej únii, ktorá začala používať také represívne opatrenie voči všetkým motoristom. Kompetentní z ministerstva dopravy zavedenie povinného fúkania odôvodňovali tým, že na cestách začalo pribúdať dopravných nehôd zapríčinených alkoholom. Povinné fúkanie malo podľa ministerstva pôsobiť ako psychologický efekt, ktorý by zabránil ľuďom sadnúť za volant pod vplyvom alkoholu. Predstavitelia autoklubov a autodopravcov to označili za šikanovanie a plošnú represiu, ktorá nepovedie k zníženiu počtu nehôd zapríčinených opitými vodičmi.

Vo Francúzsku a Holandsku sú od jari tohto roka v aute povinné alkotestery. Vo Francúzsku zaplatí vodič, ktorý ho vo vozidle nemá, pokutu až 17 eur. Francúzska vláda schválila takéto opatrenia vlani v lete. Holanďania, ktorých nachytala polícia za volantom pod vplyvom alkoholu, dostanú do auta špeciálny alkozámok. Pred jazdou musí vodič do neho dýchnuť, inak auto nenaštartuje. Opatrenie počíta s inštaláciou prístroja do vozidla hriešnika na dva roky. Vodiči recidivisti ich budú mať v aute až šesť rokov. Kto bude napriek tomu šoférovať „pod vplyvom“, príde o vodičský preukaz na päť rokov a bude musieť znovu zložiť skúšky v autoškole. Prvé alkozámky začnú inštalovať ešte tento rok. Rovnaké zariadenie má byť povinne inštalované od 1. septembra 2015 vo všetkých autobusoch vo Francúzsku. (vv)

Facebook X.com 58 debata chyba Newsletter