Čisté jednotky nie sú vysnívaný cieľ, víťazí pragmatizmus

Výborné hodnotenie na vysvedčení už nemá takú vážnosť ako kedysi. Podľa sociologičky Zuzany Kusej za to môže benevolentnejšia výchova aj zníženie nárokov na vedomosti zo strany pedagógov a rodičov.

29.06.2012 15:00
vysvedčenie, škola, školák, žiak, študent, prvák Foto:
Ilustračné foto.
debata (8)

Prečo sa zmenila spoločenská váha vysvedčenia?
Pokles populácie a spôsob financovania núti stredné školy bojovať o každého žiaka bez ohľadu na jeho schopnosti a výsledky. To súčasnej generácii študentov nesmierne uľahčuje vstup na stredné školy. Aj preto vysvedčenie už nie je vnímané ako kľúčová karta v hre o vzdelanie. Ponuka škôl a dopyt po žiakoch vedú k zmäkčeniu kritérií. Podobne je to aj na vysokých školách.

Posunuli sa nejako aj rodičovské postoje?
Predstava o správnom rodičovstve sa vďaka desaťročiam popularizácie psychologického výskumu značne posunula a prispela k inej kultúre vzťahov ku škole a vysvedčeniam. Rodičia vedia, že by nemali vytvárať na dieťa tlak a podmieňovať rodičovskú lásku výkonmi a výsledkami dieťaťa. Neznamená to však, že by voči výkonom dieťaťa boli ľahostajní. No oproti minulosti sa na výsledky dieťaťa pozerajú pragmatickejšie. Otvorene hovoria, že stačí, ak dieťa bude dobré v určitej veci a výsledky v iných oblastiach sú podružné. Takýto postoj potom logicky vedie k aj „čara zbavenému“ pohľadu na školu.

Zachovala sa súdržnosť medzi učiteľmi a rodičmi?
„Pohľad zbavený čara“ znamená aj menšie vnímanie autority školy. V minulosti boli rodičia viac spojencami učiteľa. Dnes sa toto spojenectvo autorít z mnohých dôvodov značne zoslabilo a rodičia sa vnímajú skôr ako investori, ktorí kriticky zvažujú hodnotu školy. Škola, učitelia, kvalita výučby sú často témou domácich debát, do ktorých sú vťahované deti a spolu s rodičmi rozoberajú praktiky výučby. Takáto diskusia často spochybňuje autoritu učiteľov, a to tiež vedie k tomu, že deti nemajú také obavy z učiteľského súdu, lebo cítia, že rodič je na ich strane.

Prečo už rodičia nevedú dieťa k tomu, aby sa snažilo mať jednotky zo všetkých predmetov?
Kedysi bol zaužívaný názor, že treba vedieť všetko, čo sa v škole ponúka. V súčasnosti ide skôr o to, že stačí, keď je naše dieťa dobré v jednej veci a ostatným sa nemusí venovať. Zvlášť v rodinách patriacich k strednej a vyššej triede sa vyžadoval všeobecný rozhľad a zriedka sa pripúšťalo, že časť vedomostí dieťa nikdy nebude potrebovať. Dnes sa aj v tzv. lepších rodinách otvorene podceňujú „neužitočné“ predmety typu história či literatúra, ktoré sú pritom dosť podstatné pre kultiváciu človeka. Vysvedčenie mnohí berú tak, že ich zaujímajú iba známky z predmetov, ktoré budú smerodajné pre budúcu kariéru dieťaťa. Tolerujú, že ostatné predmety zanedbáva ako nepraktické a zbytočné. To je nebezpečné.

Dá sa to zmeniť zvýšením dôrazu na hodnotenie na vysvedčení?
Kľúč ku všetkému nie je strach alebo posvätná úcta k vysvedčeniu. Problémom je, že sa podceňuje časť predmetov, ktoré dnešní praktickí rodičia nevnímajú ako užitočné. To sa nedá riešiť zmenou postoja k vysvedčeniu. Je to prejav vyhroteného pragmatizmu časti dnešných rodičov a toho, že k časti kultúrneho poznania sme ľahostajní.

8 debata chyba