Lekári sa bránia, že nových klientov nemôžu prijímať kvôli zdravotným poisťovniam. Tie im na každý mesiac vyčlenia balík výkonov, ktoré im zaplatia. Ak lekár limit nastavený poisťovňou prekročí, nedostane za prácu zaplatené vôbec, alebo dostane menej. Zdravotné poisťovne svoj prístup bránia tým, že špecialisti niekedy vyšetrujú pacienta zbytočne.
Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti lekár môže odmietnuť nového pacienta, ak by tým prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie alebo ak je ohrozené objektívne hodnotenie zdravotného stavu pacienta. Alebo ak si uplatní výhradu vo svedomí. Častým argumentom vyhľadávaných neurológov, očiarov, ORL špecialistov, psychiatrov či kardiológov býva, že pacient nepatrí do ich obvodu. „V takomto prípade je pacient úplne bezmocný a je plne odkázaný na svojvôľu lekára,“ hovorí Igor Chamilla, predseda Kardioklubu SK.
„Lekári to tvrdia, aby sa s nimi pacienti nehádali, nenaliehali na vyšetrenie a aby sa nesťažovali,“ hovorí Katarína Šimovičová, predsedníčka sekcie pediatrov Slovenskej lekárskej komory. Dodáva, že pacienti by mali poznať pravý dôvod a tým je podľa nej obmedzenie lekárov poisťovňami. ,,Poisťovne limitujú svojich zmluvných lekárov kapitačnými platbami a limitmi na výkony. Limitujú vlastne svojich poistencov, ale tí to nevedia alebo len slabo tušia, že niečo nie je v poriadku," povedala Šimovičová.
Aj Ladislav Pásztor, prezident Asociácie súkromných lekárov, hovorí, že argumentácia o obvode je výhovorkou, ktorá má lekárom pomôcť dodržať limit zdravotných poisťovní. „Problém nie je v špecialistoch, ale v limitoch zdravotných poisťovní,“ myslí si. Výkony, ktoré presiahnu limit hradený poisťovňou, nemá lekár zaplatené vôbec alebo ich má zaplatené len čiastočne v závislosti od poisťovne. „Buď ich majú zaplatené nižšou cenou bodu, v prípade poisťovne Union, alebo podľa výšky takzvaného hodnotiaceho koeficientu, v prípade Dôvery, Všeobecná zdravotná nezaplatí navyše nič,“ vysvetľuje.
Poisťovne limity nepriznávajú. „Union ZP nemá žiadne limity na počet poistencov, ktorí môžu byť ošetrení u lekára špecialistu. Uhrádza všetku správne vykázanú a opodstatnenú poskytnutú zdravotnú starostlivosť,“ vyjadrila sa hovorkyňa poisťovne Judita Smatanová. Podľa jej slov je skôr potrebné, aby sa nerobili duplicitné alebo zbytočné vyšetrenia, ktoré dokáže urobiť všeobecný lekár. „Uvoľnila by sa tak kapacita pri prijímaní pacientov u lekárov špecialistov,“ tvrdí Smatanová.
Poisťovňa Dôvera používa systém základného mesačného rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorý podľa jej PR špecialistky Moniky Šimunovej rešpektuje počet pacientov a ich chorobnosť. „Mal by teda stačiť na to, aby lekár poskytol pacientom potrebnú starostlivosť a zdravotná poisťovňa mu za to zaplatila,“ hovorí Šimunová. V prípade, že lekár tento rozsah prekročí, poisťovňa mu platí naďalej, ale výška platby sa odvíja od toho, ako kvalitne a efektívne lekár lieči. „Čím kvalitnejšie a efektívnejšie lekár lieči, tým vyššiu sumu dostane. Platba môže dosiahnuť aj sto percent platby pred prečerpaním zmluvného rozsahu,“ vysvetľuje Šimunová.
Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa má s lekárom dohodnutý finančný objem, ktorý by mal lekár čerpať rovnomerne počas celého zmluvného obdobia. „To znamená, že poisťovňa neurčuje presný počet výkonov ani ošetrených pacientov,“ tvrdí hovorkyňa Dana Gašparíková.
Predseda Kardioklubu SK však upozorňuje, že súčasná situácia, keď sa pacient nemôže dostať k dobrému lekárovi, ktorého si sám vybral, nahráva tým lekárom, ktorí nemajú až také dobré referencie. „Menej schopný lekár so slabým technickým a technologickým vybavením má garantovanú pacientsku klientelu, pretože medzi lekármi jednoducho neexistuje priama konkurencia. Dopyt po lekároch je väčší ako ponuka,“ tvrdí Chamilla. Zároveň dodáva, že to „vytvára silnú živnú pôdu pre korupciu a úplatkárstvo“.
Ministerstvo zdravotníctva aj zdravotné poisťovne trvajú na tom, že slobodná voľba lekára na Slovensku nie je len na papieri, podľa Moniky Šimunovej z Dôvery je dostupnosť vyšetrenia špecialistom u nás vyššia ako v zahraničí. „Ak má niekto takúto skúsenosť, mal by sa okamžite sťažovať u zriaďovateľa, čiže na vyššom územnom celku, alebo u riaditeľa daného zariadenia. Prípadne sa môže obrátiť na najbližšiu pobočku svojej zdravotnej poisťovne a opýtať sa, čo má v tom prípade robiť,“ odporúča hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Čižmáriková.
Chamilla dodáva, že má skúsenosti so sťažnosťami, pri ktorých sa ľudia obracali Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. „Linky zrazu začnú fungovať veľmi rýchlo. Ale aj tak sa nič nedosiahne. Pacient nemôže lekára prinútiť, aby ho prijal. Môže sa síce sťažovať, ale s nulovým efektom,“ dodáva predseda Kardioklubu SK.