Televízie Markíza a JOJ odmietajú Maďaričove obvinenia

Zastaviť posúvanie hranice, ktorú sú komerčné televízie ochotné prekročiť v boji o diváka, má verejná diskusia. Chce to minister kultúry Marek Maďarič, podľa ktorého súkromní televízni vysielatelia vedú kultúrnu vojnu proti tradičným hodnotám a základnej ľudskej slušnosti a dôstojnosti.

12.09.2012 13:00
Marek Maďarič Foto:
Minister kultúry Marek Maďarič chce pripraviť vyhlášku, aby sa programy nevhodné pre deti do 15 rokov mohli vysielať až po 20. hodine
debata (26)

Čo je v televízii prípustné a čo nie, by sa malo stanoviť aj podľa sociologičky Silvie Porubänovej, ale stačí sa pritom spoliehať na vlastný rozum, nie sú potrebné veľké autority. „Ľudia sú schopní na obrazovke akceptovať čokoľvek. V živote však až takú primitívnosť netolerujú. V médiách to berieme na vedomie, lebo nepoznáme možnosti, ako to ovplyvniť,“ hovorí.

Rada pre vysielanie a retransmisiu na reality šou TV JOJ a TV Markíza dostáva pravidelne najviac sťažností. „Ľuďom najviac prekážajú vulgarizmy ich účinkujúcich a to, že programy ohrozujú vývoj maloletých. Hoci sú označené, že sú vhodné pre divákov od 15 rokov a môžu sa vysielať počas celého dňa, často je tam zobrazovaná sexualita nevhodnou formou,“ hovorí predseda rady Miloš Mistrík.

Minister chce tiež pripraviť vyhlášku, aby sa programy nevhodné pre deti do 15 rokov mohli vysielať až po 20. hodine. Ak to vysielatelia porušia, Rada pre vysielanie a retransmisiu by ich mohla pokutovať. „Krajný termín, ktorým by som túto vyhlášku chcel zaviesť do praxe, je od 1. januára 2013,“ povedal minister. Rovnaký návrh má aj poslankyňa Jana Žitňanská (nezaradená), ktorá to navrhuje v novele zákona o vysielaní a retransmisii. Poslanci sa návrhom budú zaoberať na aktuálnej schôdzi. V súčasnosti „časová opona“ obmedzuje len programy nevhodné pre divákov do 18 rokov, smú sa vysielať len po 22. hodine.

TV JOJ obvinenia ministra odmieta a bráni sa podporou slovenskej produkcie. „Formát Farmár hľadá ženu je iba jedným z formátov, ktoré ponúkame a ktorý nereprízujeme v denných hodinách. TV JOJ investovala a investuje do pôvodnej slovenskej tvorby stovky miliónov eur, vyrába slovenské seriály. Akékoľvek nové legislatívne obmedzenia by investície do domácej tvorby ohrozili,“ povedal vedúci komunikácie TV JOJ Jozef Gogola. Pozornosť ministerstva chcú skôr obrátiť na presah zahraničných staníc na Slovensko, ktoré nepodliehajú žiadnej regulácii.

Kritiku ministra považuje TV Markíza za neopodstatnenú. „Televízia vysiela absolútne v súlade s platnou legislatívou. TV Markíza si rozhodne stojí za svojou programovou ponukou, ktorá je podľa relevantných prieskumov v súlade s diváckym dopytom. Sme komerčné médium a líder trhu,“ povedala hovorkyňa televízie Oľga Dúbravská.

Minister kultúry verí, že na túto tému vznikne verejná diskusia, ktorá vyvolá tlak verejnosti na vysielateľov a tí zastavia trend vzájomného súťaženia a prekonávania sa vo vysielaní obsahov, ktoré, ako povedal minister, „tento národ formujú do podoby cynických, vulgárnych a stupídnych ľudí“.

Podľa prezidenta Mediálneho inštitútu Andreja Zmečka je diskusia potrebná. „Keď táto rozprava neprebieha, spoločnosť je unavená a paralyzovaná, hranice dobrého vkusu a príkladu pre mládež sa rozplývajú. Nesmierny úpadok je až šokujúci. Pred sledovaním relácií ako Farmár hľadá ženu či Farma by som varoval,“ hovorí Zmeček. Podľa Zmečka diskusia nemusí viesť priamo k zmene. „Aspoň sa to pomenuje a vytvorí sa spoločenský názor, ktorý k nej môže viesť,“ povedal Zmeček.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba