Komerčné televízie dali nádej STV

Pritvrdzujúce sa vulgárne reality šou, panelákové seriály a ak náhodou film, tak väčšinou akčný, navyše stále prerušovaný reklamou. To je hlavná náplň programu komerčných televízií po ôsmej večer.

11.10.2012 20:00 , aktualizované: 12.10.2012 08:02
televízia, televízor, ovládač Foto:
Verejnoprávna televízia by mala podľa mediálnych odborníkov staviť na diváka, ktorý nechce po ôsmej večer pozerať vulgárne reality šou alebo panelákové seriály.
debata (45)

Diváci, ktorí chcú vidieť niečo iné, ale neplatia si drahé kanály, hľadajú alternatívu márne. Komerčné televízie ponúkajú prakticky rovnaké typy formátov, a tak paradoxne otvárajú veľký priestor pre verejnoprávnu televíziu. Otázkou je, či jej nové vedenie dokáže využiť mimoriadnu príležitosť, ktorú mu momentálne konkurencia ponúka.

„Súkromné televízie bojujú o rovnakého diváka štýlom kto z koho. Je to svojím spôsobom zvláštne, ale je to štandardný postup. Otvára to priestor na trhu pre niekoho, kto nie je súčasťou tejto hry a môže ľahko získať diváka, ktorý je už z toho unavený a má chuť pozrieť si seriózny program, film, dobrý dokumentárny záznam alebo rozumnú publicistiku či kontaktný diskusný formát,“ hovorí riaditeľ mediálneho inštitútu Andrej Zmeček. Podľa neho práve teraz je priestor programovo vyprázdnený a RTVS môže dosiahnuť spoločenský význam, aký by televízii prináležal.

Ako a či vôbec nové vedenie túto šancu využije, sa začne črtať až v závere roka, pretože štruktúru na jeseň skladalo ešte bývalé vedenie.  „Prvé zmeny budú viditeľné už vo vianočnej štruktúre, na jar a jeseň 2013 by už mala byť plnohodnotnejšia z hľadiska celkovej vysielacej štruktúry vrátane nových formátov vlastnej tvorby," povedal generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.

Možností ponúknuť alternatívu k súkromným vysielateľom nie je málo. „Naša história, súčasná spoločnosť i kultúra ponúkajú množstvo námetov o ľuďoch, objavoch a inom prírodnom a kultúrnom bohatstve,“ myslí si psychologička médií z Fakulty masmédií na Paneurópskej vysokej škole Zora Hudíková. „Dôležité je, aby televízia robila svojím programom aj primeraný marketing, aby sa ľudia dozvedeli, že v slovenskom mediálnom priestore existuje konečne niečo iné. Divák má svoje stereotypy, ale je aj zvedavý. Prvé diely nových programových formátov mávajú vyššiu sledovanosť,“ hodnotí.

Zároveň upozorňuje, že forma spracovania musí zodpovedať súčasným moderným trendom postaveným na dynamike, atraktívnosti a interaktivite. „Treba teda hľadať spôsoby, ako zladiť kvalitný a hodnotný obsah so zaujímavou a príťažlivou formou. To je niekedy veľmi ťažké, no zároveň to poskytuje veľký priestor na kreativitu,“ hovorí.

Výhodou RTVS na mediálnom trhu môže byť aj to, že vysiela programy, ktoré nie sú prerušované reklamou. Peter Kravčák z Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku tvrdí, že RTVS by mala v prvom rade stabilizovať svoje vysielanie. „Ak má byť televízia alternatívou nestálemu vysielaniu komerčných médií, musí byť stabilná vo všetkom. Vo vysielacom čase, v štruktúre aj v ponúkaných formátoch, reláciách. Zo záchytnej televízie, ktorú ľudia prepínajú ako tretiu, štvrtú, piatu v poradí sa takto môže stať v niektorých silných produktoch postupne preferovaná,“ myslí si Kravčák.

Oceňuje tiež úroveň niektorých programov na druhom programe verejnoprávnej televízie. „Kvalita je tam aj dnes, treba ju len vytiahnuť do popredia, ešte viac podporiť, investovať a rozvíjať,“ povedal Kravčák.

Ďalším odlíšením od vysielania súkromných televízií by mohol byť začiatok vysielania nastavený presne na ôsmu hodinu, keď sa na ostatných televíziách končí spravodajský blok, prípadne bežia reklamy. „Rozumným doladením vysielacích časov sa dá dosiahnuť, že to môže byť nejaká prednostná pozvánka k programu. Dolaďovaním, časovým a formátovým vymedzením by sa dalo dosiahnuť, že by divák mohol znova pociťovať vysielanie RTVS ako príťažlivé,“ uzavrel Zmeček.

Na obrazovke RTVS by sa v priebehu budúcich mesiacov mali objaviť nové formáty, ako vedomostný magazín Galileo, sitkom, séria adventných koncertov a veľká live šou. Podľa Kravčáka závratne vysokú sledovanosť RTVS neprinesú. „Môžu jej však pomôcť získavať divákov obľubujúcich v tomto prípade práve vzdelávacie, humorné či hudobné programy. Určite to nebudú davy, ale RTVS má byť verejnoprávna, nemá porážať komerciu v číslach. Každý si tam musí nájsť viaceré programy, ktoré ho zaujmú, rád si ich pozrie a bude tú televíziu kvôli tomu hľadať v ponuke. Ak však nebude v tomto RTVS trpezlivá a nebude vytrvalo pracovať v kľúčových pozíciách s čo najstabilnejším ľudským zázemím, nikdy to nedosiahne,“ uzavrel Kravčák.

© Autorské práva vyhradené

45 debata chyba