Prestížne cestovateľské vydavateľstvo patriace pod BBC Lonely Planet v najnovšom vydaní Best in Travel 2013 odporúča Slovensko pre turistov, ktorí hľadajú historicko-kultúrne pamätihodnosti starej Európy. Lákadlom sú podľa neho najmä zachované ľudové tradície, neopozeranosť destinácie a dobrodružný charakter krajiny.
Do pozornosti dávajú ekoturizmus vo Vysokých Tatrách, národné parky Poloniny, Slovenský raj, hrady, výletné plavby po Dunaji či ľudovú a rómsku kultúru, Košice ako Európske hlavné mesto kultúry 2013, ale aj obrátenú pyramídu rozhlasu v Bratislave alebo UFO na Moste SNP.
Odborníci na cestovný ruch hovoria, že je to pre Slovensko obrovská šanca, otázkou je, či ju tak štát, ako aj podnikatelia dokážu využiť. Slovenská agentúra pre cestovný ruch spropaguje zaradenie do bedekra už pri prezentácii počas novembrového svetového veľtrhu WTM v Londýne, ktorý je najväčšou obchodnou výstavou cestovného ruchu na svete.
„Výhoda Slovenska je v jeho rozmanitosti na pomerne malej ploche, takže sa dá precestovať za pár dní a na svoje si prídu vyznávači aktívnej dovolenky, oddychu aj milovníci kultúrnych pamiatok,“ povedala v súvislosti s hodnotením hovorkyňa agentúry Nora Gubková.
„Lonely Planet píše len o tom, čo ľudia, ktorí preň pracujú, videli, takže ich informácie na internete alebo v publikáciách sú pre cestovateľov dôveryhodné. Je to propagácia, ktorá môže nasmerovať turistov obľubujúcich zážitkovú turistiku k nám,“ hovorí viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko. No dodáva, že samo o sebe to nestačí. Prvoradou je podľa neho kvalita služieb, ktorá u nás stále pokrivkáva.
Aj odborník na cestovný ruch Ľubomír Motyčka varuje, že netreba mať zbytočne veľké oči, keďže ide o rebríček odporúčaní na dobrodružnú, poznávaciu, objavnú dovolenku. „Toto nie je prísľub na masový prílev turistov, ale skôr prísľub, že keby sme vedeli vytvoriť dobrý produkt s marketingom, tak by sme boli schopní sa predávať,“ povedal s tým, že Lonely Planet výstižne ukazuje, čo ľudí zaujíma. „My často tápame a robíme marketing podľa toho, čo si myslíme, že je zaujímavé,“ dodáva.
Lonely Planet v stručnej charakteristike krajiny uvádza, že Slovensko sa dve desaťročia po Nežnej revolúcii vymrštilo do pozície jednej z najrýchlejšie rastúcich ekonomík Európy, vstúpilo do Európskej únie a hoci sa vo vyhľadávači Google objavuje na popredných miestach najmä v súvislosti s lyžiarskymi strediskami s množstvom zliav či s tzv. stag víkendmi v Bratislave, rozlúčky mládencov so slobodou pred svadbou, ponúka cestovateľom podstatne viac.
Čo je Lonely Planet
Lonely planet je najväčší vydavateľ cestovateľských sprievodcov a digitálnych médií na svete. Spoločnosť vlastní BBC Worldwide. Vydáva asi 500 titulov v ôsmich jazykoch, časopis, vyrába aj televízne programy. Má vlastnú televíznu produkčnú spoločnosť. Spoločnosť sídli v Austrálii, pobočky má v Anglicku a USA.
Top 10 destinácií
1. Srí Lanka
2. Čierna Hora
3. Južná Kórea
4. Ekvádor
5. Slovensko
6. Šalamúnove ostrovy
7. Island
8. Turecko
9. Dominikánska republika
10. Madagaskar