Zlučovanie poradovníkov bude riešiť zákon

Stovky pacientov sa už dnes objednávajú na operácie na roky 2015, ale aj 2017. Čakacie lehoty závisia od kapacity nemocníc, ale aj od finančných možností troch zdravotných poisťovní. V každej poisťovni sú tieto lehoty iné. O dva roky by na trhu mala fungovať len jedna štátna poisťovňa a pacienti sa už dnes obávajú, že o svoje miesta na poradovníkoch po zlúčení prídu. Zaručiť, že sa im potom čakacia lehota nepredĺži, dnes nevie nik.

28.11.2012 20:00 , aktualizované: 29.11.2012 08:01
lekár, operácia, pacient Foto:
Na čakacích listinách nemocníc je v súčasnosti okolo 20–tisíc pacientov troch zdravotných poisťovní.
debata (4)

Na čakacích listinách je v súčasnosti okolo 20-tisíc pacientov troch zdravotných poisťovní čakajúcich na výmenu bedrového či kolenného kĺbu alebo operáciu sivého zákalu. Tí si na zákrok musia počkať v priemere 15 mesiacov, v niektorých štátnych zariadeniach aj viac ako tri roky. Najviac pacientov na „čakačkách“ eviduje štátna poisťovňa – vyše 7-tisíc, najmenej najmenšia súkromná poisťovňa – okolo 150 pacientov.

Ministerstvo zdravotníctva zatiaľ nemá plán, ako bude riešiť čakacie zoznamy, ak sa zlúčia tri poisťovne. „Tieto veci bude riešiť zákon, ktorý sa bude následne pripravovať po unitarizácii,“ reagovala hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Čižmáriková. Podľa ministerstva to bude nastavené tak, aby sa celý proces čo najmenej dotkol pacientov.

Analytik HPI Tomáš Szalay hovorí, že už súčasná legislatíva upravuje, čo sa stane s poradím na čakacej listine, ak poistenec zmení poisťovňu. O mieste v poradovníku v novej poisťovni rozhoduje dátum doručenia návrhu na zaradenie do zoznamu. Podľa Dušana Zachara z INEKO by ministerstvo malo pripraviť spravodlivý mechanizmus „zipsovania“ čakateľov všetkých troch poisťovní do jedného čakacieho zoznamu.

„To by zabezpečilo, že napríklad každý pacient, ktorý je na čakačke svojej poisťovne prvý, by bol v zjednotenom jedinom zozname najhoršie na treťom mieste. V takom prípade by sa mu nemusela operácia posunúť výrazne na neskôr,“ uviedol analytik.

Poradie v zozname však ešte nie je všetko. Pre pacienta je dôležitá dĺžka čakania. Pri presune poistenca do inej poisťovne sa tak môže stať, že hoci sa jeho poradie zásadne nezmení, čakať na operáciu môže dlhšie. Predlžovanie čakacích lehôt býva podľa odborníkov živnou pôdou pre korupciu, pretože kvôli tomu, aby sa pacienti dostali na operácie skôr, sú ochotní siahnuť aj po iných praktikách. Szalay upozorňuje, že o to dôležitejšie by malo byť pri zlučovaní zavedenie opatrení na zvýšenie transparentnosti vedenia čakacích listín. Poisťovne by mali podľa neho evidovať hospitalizácie, ako aj plánované operácie v osobitnom softvéri, čím by sa sťažili neautorizované manipulácie s poradím pacienta na čakačke. Takýto systém už jedna súkromná poisťovňa má. „Ak by taký systém prevzali aj ostatné poisťovne, bol by to protikorupčný krok v prospech pacientov,“ upozornil analytik. Ďalším opatrením by malo byť zverejňovanie čakacích listín.

Ministerka Zuzana Zvolenská je presvedčená, že zadeľovanie pacientov na čakacie listiny bude v unitárnom systéme transparentnejšie aj spravodlivejšie. „Pacienti budú vedieť, ako sú na tom v poradí, že ich nikto nepredbieha – bude lepší prehľad o tom, ako tieto veci fungujú,“ uviedla.

Rezort tvrdí, že systém čakačiek zmena na unitárny systém vôbec neovplyvní. „Čakacie lehoty závisia od zdravotníckych zariadení a kapacity lekárov vykonať daný úkon, a nie od poisťovní,“ reagovala hovorkyňa. Ministerstvo je presvedčené, že unitárny systém čakacie lehoty na operácie skráti. „Čakacie lehoty sa, naopak, skrátia, a to kvôli tomu, že sa vytvorí centrálny register čakacích zmlúv,“ dodala Čižmáriková. Podľa nej čakacie lehoty na operácie vôbec nesúvisia s tým, koľko je zdravotných poisťovní v systéme.

Podľa lekárov a riaditeľov nemocníc príčinou čakacích lehôt je nedostatok zdrojov od poisťovní. „Poskytovatelia sú pri plánovaní odkladných operácií v prípade štátnej poisťovne obmedzovaní limitmi. V prípade súkromných zase súhlasom revízneho lekára poisťovne, ktorý je potrebný pri každej náročnejšej operácii,“ upozorňuje viceprezident Asociácie nemocníc Slovenska Peter Ottinger. Po zlúčení poisťovní môže pacientom podľa neho hroziť dlhšie čakanie na niektoré plánované operácie, ak by monopolná štátna poisťovňa manažovala starostlivosť o pacienta, ako aj úhrady nemocniciam menej efektívnym spôsobom, ako to robí dnes. „To môže mať potom v konečnom dôsledku v dlhšom časovom horizonte za následok menej peňazí pre nemocnice,“ dodal Ottinger.

Čakacie listiny tvoria poisťovne podľa návrhov lekárov. Vytvárajú sa len na plánovanú zdravotnú starostlivosť, teda na také výkony, ktorých odklad priamo neohrozí pacienta na živote, či neskomplikuje jeho zdravotný stav. Ak pacienti nie sú spokojní s čakacou lehotou, môžu sa obrátiť na svoju zdravotnú poisťovňu, ktorá im odporučí iné zdravotnícke zariadenie s kratšou čakacou lehotou. Túto možnosť však poistenci využívajú podľa poisťovní málo.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba