Začal sa rok reklamy na ticho. Oddychu od technológií

, 20.01.2013 08:57
sociálna sieť, počítač
Ľudia na technológie nezanevrú. Len budú viac vyhľadávať čas, keď sú mimo ich dosahu a hluku. Autor:

Reklamu na ticho v telke dávajú... čoraz častejšie. Symbolicky môžeme práve ticho označiť za hlavný technologický trend roku 2013. Za posledné roky sa technika dostala k ľuďom bližšie ako kedykoľvek predtým.

Neuroveda má v blízkej budúcnosti dokonca umožniť vedcom, aby vedeli predvídať ľudské gestá (najmä pohyby rúk). Nečudo, že ľudia potrebujú od toho všetkého občas utiecť. Až keď sa o to pokúsia, uvedomia si, že to vôbec nemusí byť také jednoduché.

Keď je reč o tichu v neprenesenom význame slova, tak pieseň skupiny Team bude tento rok výsostne aktuálna. Tichým chodom propagujú svoje výrobky mnohé značky. Túžba zbaviť sa hluku pritom existuje už desaťročia. Vo Veľkej Británii ešte v roku 1959 vznikla Noise Abatement Society (Spoločnosť pre obmedzenie hluku). Aktivita, ktorá chcela vo verejnom priestore presadiť čo najmenej hlučné riešenia. A to v časoch, keď napríklad automobilová doprava nebola zďaleka taká rozšírená ako dnes.

Spoločnosť pre zníženie hluku teda jestvuje dlhé roky, no donedávna bola síce sympatickou, ale okrajovou snahou. S pípajúcimi, vyzváňajúcimi, hučiacimi a vrčiacimi predmetmi všade okolo nás však získavala v posledných rokoch na dôležitosti. Vlani dokonca začala vydávať takzvané osvedčenia ticha (Quiet Marks). Dostávajú ho výrobky, ktoré sú tichšie, ako je v danom segmente štandardom. O tom, že zákazníkov takéto osvedčenie zaujíma, svedčí aj fakt, že sa certifikátom chvália firmy v reklamách.

Radosť z toho byť mimo

Samozrejme, ľudia nevyhľadávajú len ticho v pravom zmysle slova. Podľa mnohých expertov práve v tomto roku nastane ten čas, keď sa pomaly skončí ošiaľ sociálnymi médiami. Nie, že by z nich ľudia začali hromadne odchádzať. Skôr ich len bude postupne prechádzať nutkanie ustavične sledovať prílev noviniek na Facebooku (ktorý aj tak zaplavili fotky bábätiek, ,,vtipných" mačiek, tisíckrát zdieľaných článkov a čoraz vtieravejších reklám).

Tento fenomén nazvali ako JOMO (skratka z joy of missing out – radosť z toho byť mimo) – na základe článku obľúbeného blogera Anila Dasha. Svoj nový pojem postavil na protiklade skratky FOMO (fear of missing out – strach z toho byť mimo), ktorá charakterizovala éru nástupu sociálnych sietí, keď boli ľudia nadšení, že vedia o každom kroku svojich známych, s ktorými nemôžu byť z rôznych príčin v blízkom kontakte.

Hoci výraz JOMO Dash pôvodne použil v súvislosti s tým, ako mu po narodení syna prestalo prekážať, že už nie je v centre diania, internetová komunita si ho rýchlo osvojila v inom kontexte. ,,Ako som spoznával nových ľudí cez Twitter, zrazu som bol pod neprestajným prúdom príležitostí, ktoré som nechcel premeškať," písal o stresovom vplyve sociálnych sietí iný bloger Caleb Gardner. Aj pre neho je fenomén JOMO útekom do ticha, príjemným azylom pred svetom presýteným podnetmi.

Sociálne siete budú viac predávať

Fakt, že ľudia si budú brať od sociálnych sietí ,,dovolenku", však neznačí ich úpadok. Rôzne technologické servery (podobne ako v predchádzajúcich rokoch) aj tentoraz predpovedajú príchod nového typu sociálnej siete, no zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by tie najväčšie strácali dych. Svedčí o tom aj článok na portáli Social Media Examiner, ktorý predpovedá, že v roku 2013 veľké firmy zamerajú svoju reklamu len na najsilnejších hráčov, ako je Facebook a Twitter.

Rovnaký server priniesol celkovo 21 predpovedí o tom, aké zmeny čakajú na sociálne siete v tomto roku. Najčastejšie sa skloňovalo slovo biznis a reklama. Ak vám už teraz prekáža príliš veľa komerčného obsahu, pripravte sa na horšie časy. Ak ste, naopak, fanúšikom personalizovaného nakupovania (oceňujete tipy na nákupy, odporúčania známych), môžete počítať s tým, že predovšetkým Facebook bude v tomto roku ešte efektívnejším nákupným poradcom, ako bol doteraz.

Sociálne siete majú tiež nabrať kurz smerom od písmen k fotografiám a videám. Úspech fotoslužby Instagram či na obrázkoch založenej sociálnej siete Pinterest naznačuje, že texty budú čoraz častejšie nahrádzať obrázky, infografiky a videá. A to nielen vo firemnej komunikácii, ale aj v príspevkoch samotných užívateľov. Prispeje k tomu aj zlepšujúca sa počítačová gramotnosť populácie, teda skutočnosť, že ľudia už dokážu fotky a videá nielen pridávať, ale aj upravovať.

Rok mobilných zariadení

Technologické časopisy očakávajú tento rok tiež príchod televízie od spoločnosti Apple. Tá sa však podľa odhadov mala na trh dostať už vlani. Aj preto sú očakávania oveľa striedmejšie ako na začiatku minulého roku. Inteligentné televízie iných výrobcov totiž nespôsobili žiadnu veľkú revolúciu a zdá sa, že príchod akokoľvek revolučnej televízie nebude témou tohto roka. Naopak, takmer všetky prognózy hovoria o fenoméne ,,druhej obrazovky".

V praxi teda môžeme očakávať rok, keď ľudia nebudú využívať svoje mobily a tablety len ako samostatné zariadenia, ale ako rozšírenia či ovládače inej elektroniky v domácnosti (predovšetkým televízorov). Experti tiež predpovedajú nástup bezpečnostných prvkov založených na biometrických údajoch či prvé skutočné funkčné bezdrôtové nabíjanie mobilov a iných elektronických zariadení.

Rok 2013 sa však bude niesť predovšetkým v znamení mobilov a tabletov. Z desiatich top technologických trendov analytickej spoločnosti Gartner až sedem sa priamo týka týchto zariadení. Veľký boom majú preto zaznamenať aj mobilné aplikácie. Do konca roka by ich malo byť k dispozícii viac ako 70 miliárd! V roku 2014 by zároveň väčšina veľkých firiem mala mať vlastné vnútropodnikové aplikácie špeciálne pre svojich zamestnancov.

A snaha ujsť od toho všetkého bude teda zrejme aj trendom roku 2014. A 2015. A…

Technologické trendy roku 2013

Jedna z najväčších svetových reklamných agentúr JWT pripravuje každoročne prognózy trendov pre nasledujúci rok. Zo sto trendov pre rok 2013 sme pre vás vybrali dvanásť. V minulosti spoločnosť správne predpovedala nástup WikiLeaks, služby Foursquare, Baracka Obamu, Lady Gaga či úpadok e-mailov.

Skupinové preklady Začalo sa to pred mnohými rokmi prekladaním titulkov k zahraničným filmom. Vtedy však texty z internetu prekladali len študenti informatiky zatvorení v tmavých internátnych izbách. JWT predpokladá, že v roku 2013 sa prekladanie na webe stane naozaj masovou záležitosťou. O tomto trende svedčí aj úspešný projekt prekladania edukačných videí Khan Academy či konferencií TED. Ale aj kurzy cudzích jazykov, ktoré zároveň prekladajú stránky.

Kyber vojny

O kyber vojnách sa v literatúre písalo dávno. Väčšinou však v rámci žánru sci-fi. To, že sa možnosť veľkých počítačových útokov blíži k realite, však dokazuje aj vyjadrenie súčasného ministra obrany USA Leona Panettu. Ten vyhlásil, že svet je v ére tesne pred počítačovým útokom rozmeru 11. septembra. Napokon, americká armáda bude mať do roku 2014 funkčnú celú vojenskú jednotku IT špecialistov.

Preč z posilňovní Fitnes úbor a zlepšovanie kondície v posilňovni. Kedy to bolo naposledy naozaj atraktívne? V 80. rokoch? S rozrastaním posilňovní o rôzne relaxačné a zdravotné zariadenia sa ich životnosť predĺžila až do 21. storočia, no JWT hlási pomalý koniec. Ľudia začínajú vraj oveľa viac hľadať prírodné a prirodzené formy cvičenia – beh, šplhanie po stromoch, dvíhanie skutočných objektov namiesto závaží.

Ohybné obrazovky Najskôr to boli obrovské škatule s miniatúrnymi obrazovkami. Potom sa obrazovky zväčšovali a škatule zmenšovali. Dnes máme plnohodnotné obrazovky s veľkosťou a takmer aj hrúbkou kreditnej karty. To však ešte nie je koniec evolúcie. Hitom roku 2013 má byť nástup ohybných monitorov. Uplatnenie by najskôr mali nájsť v mobilných zariadeniach a ich výrobu pre tento rok už ohlásili napríklad v LG i Samsungu.

Koniec písania rukou Koľko strán textu ste vlani napísali perom či ceruzkou na papier? U väčšiny ľudí niekoľkonásobne menej, ako napísali ťukaním do klávesnice. Zo sveta však pomaly nemizne len písanie rukou, ale aj rozpoznávanie písaného textu. Pre najmladšiu generáciu, ktorá žije v digitálnom svete od narodenia a namiesto pracovných zošitov bude používať tablety, sa písaný text môže stať rovnako nezrozumiteľným, ako sú pre nás hieroglyfy.

Útek z digitálneho sveta V Spojených štátoch má táto aktivita dokonca už aj svoje pomenovanie – JOMO (skratka z joy of missing out – radosť z toho byť mimo). Kým posledné roky ľudia s radosťou vítali možnosť mať vďaka sociálnym sieťam prehľad o aktivitách svojich známych a o dianí vo svete, v roku 2013 bude čoraz viac ľudí tieto prúdy noviniek vypínať. Nie nasilu. Ale s radosťou a pocitom pôžitku z toho – byť mimo.

Minisprávy Rýchly a dostupný internet v kombinácii so smartfónmi vytvoril generáciu, ktorá sa prechádza, cestuje, čaká… s hlavou sklonenou nad svojím telefónom. Je preto logické, že týmto spôsobom ľudia čoraz viac získavajú aj spravodajské informácie. Vo svete preto pre nich vzniká optimalizovaná žurnalistika minispráv. Články nemajú viac ako 400 slov, občas sú dokonca len jednovetnými prehľadmi.

Online nákup potravín Predajcovia nákupných tašiek na kolieskach môžu horko zaplakať. V roku 2013 bude pokračovať trend nákupu potravín cez internet. Podľa minuloročného prieskumu v Spojených štátoch až štvrtina opýtaných plánovala v nasledujúcom polroku nakúpiť potraviny či nápoje na webe. Nejde však len o americký fenomén, nakupovanie potravín cez internet je dostupné už aj na Slovensku.

Vzdelávanie bez papiera Južná Kórea oznámila, že jej školy by mali byť bez papiera do roku 2015. Spojené arabské emiráty rozdávajú v niektorých školách namiesto učebníc tablety. Americký minister školstva povedal, že klasické učebnice budú zastarané do niekoľkých rokov. Samozrejme, na Slovensku učebnice z ekonomických dôvodov asi ešte nejaký ten rok budú existovať, no napríklad úlohy v digitálnej forme sú realitou už dnes.

Bezpohlavné hračky V hračkárstvach v súčasnosti ľudia vojdú do jednej z uličiek podľa toho, či hľadajú darček pre chlapca alebo dievča. Onedlho to bude inak. Výrobcovia aj predajcovia hračiek podľahli tlaku aktivistov za rovnoprávnosť. Londýnsky obchodný dom Harrods už oznámil vznik unisex hračkárskeho oddelenia. Švédska hračkárska firma Leklust zase vyvolala senzáciu, keď v katalógu nafotila chlapca v kostýme Spidermana ako tlačí ružový kočík…

Odborné stredné školy Kým voľakedy bolo absolvovanie vysokej školy takmer zárukou pre zisk pracovného miesta, dnes už úrady práce po celom svete zapĺňajú vo veľkom práve ľudia s diplomami. Aj preto JWT očakáva, že si z praktických príčin začnú mladí ľudia viac vyberať stredné odborné školy. Remeselníci sa dokážu na trhu práce dobre uplatniť aj v čase krízy, dokonca v istých špecializáciách je po nich neuveriteľný dopyt.

Škatule so zeleninou Namiesto zeleniny dovezenej (v lepšom prípade) cez pol Európy, každý týždeň škatuľa plná plodov, ktoré sa urodili len niekoľko kilometrov od vášho bydliska. Zákazník síce prichádza o možnosť vyberať si druh tovaru (v košíku mu príde len to, čo sa práve zberalo), no v prípade záujmu si môže trebárs aj na vlastné oči pozrieť, ako sa jeho zelenina dopestovala. Tomuto druhu predaja prepadnú v roku 2013 aj reťazce.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku