Slovenská Wikileaks je od soboty na webe

, 26.01.2013 11:00

Spôsobí slovenská verzia Wikileaks, ktorá sa má objaviť v sobotu na internete, taký rozruch ako pred troma rokmi jej anglický originál? To určite nie, hovoria občianski aktivisti, ktorí ju spúšťajú. Pripúšťajú však, že sa tam objavia aj preklady diplomatických depeší americkej ambasády, ktoré ešte slovenská verejnosť nepozná.

„Objaví sa tam napríklad preklad depeše amerického ambasádora, ktorý sa sťažoval, že šéf slovenskej diplomacie v auguste 2006 nekonzultoval rotáciu slovenských vojakov v Afganistane s americkým veľvyslanectvom na Slovensku,“ hovorí jeden z aktivistov Peter Weisenbacher z Inštitútu ľudských práv. Podľa neho je to zaujímavá informácia o tom ako americká ambasáda na Slovensku ovplyvňovala slovenských politikov.

Stanovisko vtedajšieho šéfa diplomacie Jána Kubiša, ktorého sa má sťažnosť týkať, sa včera Pravde získať nepodarilo . Bývalého veľvyslanca v Maďarsku Štefana Markuša avizovaný obsah stránky nemilo prekvapil.

„Tento prípad síce nepoznám, no na prvý dojem si myslím, že toto je kompetencia slovenského ministerstva zahraničných vecí. Takáto sťažnosť z ich strany je zasahovaním do suverénnej politiky suverénneho štátu,“ hovorí s tým, že v diplomatických stykoch by niečo podobné nemalo existovať. „Ide to nad rámec medzinárodných dobrých diplomatických kontaktov medzi štátmi, a to najmä spriatelenými štátmi ako je Slovenská republika a USA,“ pokračuje.

Aktivisti nemajú obavy, že by mohli za zverejňovanie prekladov tajných diplomatických depeší z americkej ambasády v Bratislave dopadnúť podobne ako zakladateľ Wikileaks Julian Assange a bude mať o nich záujem polícia, alebo spravodajské služby. „Tieto dokumenty sa už raz objavili verejne, takže mám určite nič podobné nehrozí,“ reagoval Weisenbacher.

Americká ambasáda na Slovensku v depešiach, ktoré sa už objavili na Wikileaks, opakovane infor­movala Spojené štáty o korupcii v po­litike a jej prepojení na finančné skupiny. Záznam z roku 2005 hovorí o tom, že Američania pozorovali korupčné správanie aj v druhej Dzurindovej vláde. Správa sa týka silného tlaku na novelu zákona o liekoch v roku 2004. Informuje, že „spoľahlivý zdroj s väzbami na Pentu“ hovorí o peniazoch pre nezávislých pos­lancov za podporu hlasovania. Mali dostať po dvoch miliónoch korún.

Konkrétne mená sa v depeši neobjavili. „Nevieme posúdiť autentickosť uvedenej správy. Kategoricky odmietame akékoľvek náznaky toho, že by naša investičná skupina ovplyvňovala prostredníctvom finančnej motivácie poslancov," reagoval vtedy hovorca Penty Martin Danko. Preklady diplomatických depeší o politickom a ekonomickom dianí vo svete aj na Slovensku vrátane detailov zo zákulisia si budú môcť záujemcovia nájsť na webe na adrese www.wikileaks-slovensko.org.

Podľa aktivistov hlavným dôvodom spustenia tejto stránky je kampaň za zatvorenie väznice Guantánamo a prepustenie Bradleya Manninga, ktorý pravdepodobne odovzdal tajné dokumenty Julianovi Assangeovi. „Chceli sme priblížiť ľuďom na Slovensku, čo Manning spravil, a preto sme preložili podstatné diplomatické depeše týkajúce sa Slovenska,“ povedala Alena Krempaská, ktorá patrila medzi organizátorov protestov Gorila.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
33,9
Srdce farebné gerbery

Srdce farebné gerbery

23,99
Amore biele ľalie

Amore biele ľalie

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk