Klasický vodičský preukaz má platiť aj na skútre

S vodičským preukazom na auto aj za riadidlá menšej motorky. Takáto možnosť by sa pre slovenských motoristov mohla stať už čoskoro realitou. Parlament má na stole novelu, ktorá chce týmto spôsobom odľahčiť hustú premávku v mestách.

12.03.2013 14:00
skúter, motorka Foto: ,
Ilustračné foto
debata (6)

Podľa navrhovaných zmien by začínajúci vodiči po zložení skúšok v autoškole dostávali okrem oprávnenia na osobné auto a babetu aj povolenie šoférovať vozidlá skupiny A1. Do tej patria ľahké motocykle s kubatúrou do 125 cm3. Ide najmä o malé skútre, ktorých obľuba vzrástla najmä za posledné roky. Podľa zákona je na ich šoférovanie zatiaľ potrebný osobitný kurz v autoškole. Ten stojí od 250 eur vyššie, čo dnes mnoho ľudí odrádza.

„Uprednostnenie tohto druhu dopravy by uľahčilo dopravnú situáciu, a to najmä v mestách. Okrem toho by dochádzalo k menšej produkcii emisií a podporilo by to aj predaj ľahkých motocyklov,“ tvrdí poslanec Martin Chren (SaS), ktorý je spoločne s Jurajom Drobom (SaS) spoluautorom návrhu. Obaja vychádzajú zo skúseností v Česku, kde obdobná úprava vstúpila do platnosti od začiatku tohto roka. Už v posledných mesiacoch vďaka nej vzrástol predaj motocyklov o viac ako tretinu. „Ľudia, ktorí chodia na dovolenku v lete k moru, si tam bez problémov požičiavajú skútre, ale doma na to potrebujú osobitné oprávnenie. Týmto krokom teda len chceme zrovnoprávniť našich občanov,“ dodal Chren.

Po dohode s ministerstvom vnútra by sa úprava mala vzťahovať len na motocykle s automatickou prevodovkou, čím sa vylúčili všetky motorky okrem skútrov. Aj keď niektorí opoziční poslanci navrhovali, aby rozšíreniu základného vodičského oprávnenia o skupinu A1 predchádzali aspoň kurz či kondičné jazdy, táto zmena napokon neprešla parlamentnými výbormi. Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že by bola zbytočná. „Ten, kto môže šoférovať osobné auto, musí byť dostatočné schopný šoférovať aj menej výkonné vozidlo, hoci len na dvoch kolesách,“ tvrdí.

Drahovský okrem argumentov o efektívnosti a ekologickosti pripomína, že by novela uviedla na pravú mieru staršie zmeny zákonov. V minulosti totiž boli vybrané typy motoriek, na ktoré dovtedy nebolo nutné mať osobitné povolenie, preradené do inej skupiny, ktorá to už vyžaduje. „Niektorí ľudia, ktorí mali motocykle pôvodne spadajúce do kategórie AM, z nej boli zrazu vyčlenení a dnes teda jazdia vlastne bez oprávnenia,“ vysvetľuje. Poukazuje na to, že v zahraničí sa podobné zmeny prejavili v presedlaní motoristov z áut do skútrov, najmä elektrických, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube.

Dopravný analytik a tiež štatutár Slovenskej asociácie skútrov Marián Palesch hovorí, že je v záujme miest vytláčať autá bicyklami či skútrami. „Teraz by preto mali vytvoriť podmienky, aby sa takáto zmena v praxi aj ujala,“ tvrdí.

Podľa inštruktora autoškoly Andreja Dorčáka ak doteraz nemali vodiči problém šoférovať babetu, nebudú mať problém ani so skútrami. „Viem si však predstaviť reguláciu vyhláškou, podľa ktorej by bol predpísaný aspoň istý počet skúšobných jázd v rámci kurzov v autoškolách,“ myslí si. Skútre do navrhovanej kubatúry 125 cm3 stoja približne od 600 eur vyššie, pričom tie lepšie dosahujú aj rýchlosť okolo sto kilometrov za hodinu.

Väčší počet skútrov na cestách môže podľa Drahovského robiť problém slovenským vodičom. Tí podľa neho nie sú celkom naučení rešpektovať motorkárov. Dodáva, že chyby robia aj motorkári. Často nedávajú pozor a jazdia v tesnom závese za autami alebo medzi nimi nebezpečne kľučkujú. Podľa polície vlani zahynulo na cestách až 27 motocyklistov a vo väčšine prípadov išlo o ich vlastné pochybenie.

O tom, či sa rozšírenie vodičských na osobné autá stane skutočnosťou, má rozhodnúť parlament na schôdzi, ktorá sa začína dnes. Tvorcovia novely však avizujú, že v prípade jej schválenia to pre vodičov neprinesie žiadne dodatočné vybavovanie na úradoch. Kým nové vodičské preukazy by boli vydávané automaticky aj s oprávnením na skupinu A1, staršie doklady by dopravní policajti rešpektovali pri kontrolách vodičov na skútroch aj bez ich výmeny.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba