RTVS miluje Slovensko alebo povrchnosť?

Vedenie RTVS sa dlhodobo chváli tým, že chce divákom ponúkať pridanú hodnotu a alternatívu k programom komerčných televízií.

12.04.2013 14:00
RTVS, Milujem Slovensko Foto:
RTVS sa projektom Milujem Slovensko snaží prilákať o obrazovkám aj mladších divákov.
debata (43)

V súčasnosti skôr dokazuje opak. Na piatkový večer verejnoprávne médium nasadilo zábavnú šou, kde proti sebe súťažia dva tímy mediálne známych osobností. Kapitánmi sú Adela Banášová a Daniel Dangl, známi predovšetkým zo zábavných projektov súkromných televízií.

Hoci má šou preskúšať aj vedomosti zo slovenskej histórie či prehľad o známych osobnostiach kultúry alebo športu, súťažiaci sa bez znalostí zo života „celebrít“ nezaobídu. Vedenie RTVS síce tvrdí, že sledovanosť nie je prvoradá, takýmto spôsobom chce však prilákať k obrazovkám aj mladších divákov.

„Spisovateľ, ktorý má priezvisko ako panovník. Žena a má na hlave korunu,“ opisuje známa moderátorka svojim spolubojovníkom známeho spisovateľa. Po tomto opise uhádnu, že ide o Janka Kráľa. Medzi súťažné disciplíny patrí napríklad identifikovať interpreta a názov slovenskej skladby, uhádnuť mená známych Slovákov či odpovedať na vedomostné otázky z rôznych oblastí života. Program moderuje známa tvár RTVS Martin Nikodým, šou spestruje aj hudobná skupina.

Vedenie verejnoprávneho média stavilo na licencovaný zábavný formát, ktorý ocenili diváci televízií na celom svete. Podľa sociologičky šou nevzbudí väčší záujem o históriu či reálie Slovenska, ale jej cieľom je prilákať divákov. „Netreba s tým spájať veľké nádeje, zmyslom je pobaviť a z informácií o krajine, kde žijeme, urobiť príťažlivú záležitosť. Štruktúra informácií je na pováženie. Ale omnoho horšie je, keď sa zábavnou formou robia politické správy,“ tvrdí Zuzana Kusá.

Podľa nej sa vedomosti, ktoré majú demonštrovať lásku k Slovensku týkajú povrchných oblastí. „Súťažiaci musia poznať Rytmusovu pesničku, celebritné oblasti. Akoby si na svoje mali prísť aj zástancovia klasických vedomostí aj takých, ktoré sa valia z rádia. No televízia, ktorá má Adelu, má šancu, že relácia sa bude tešiť diváckej pozornosti,“ povedala Kusá. Cena za všetkých 15 častí programu je vyše 840-tisíc eur, reláciu pre RTVS vyrába a dodáva spoločnosť goodtv.

Generálny riaditeľ RTVS Václav Mika nechcel konkretizovať, o akú sledovanosť vedeniu ide. „Máme nejaké vnútorné očakávania, ale primárne očakávania sú v tom, aby šou mala pokračovania,“ povedal Mika. Pilotnú časť šou si podľa informácií RTVS pozrelo 362– tisíc divákov a dosiahla trhový podiel v kategórii nad 12 rokov 14,2 percenta. Piatkové vydanie malo v cieľovej skupine nad 12 rokov trhový podiel 15,6 percenta, výrazne vyšší ako aktuálny priemer Jednotky a sledovalo ho 348-tisíc divákov.

Člen Rady RTVS Martin Kákoš si nemyslí, že podobný zábavný program je vhodnejší skôr pre komerčné televízie. Zároveň priznal, že šou nepatrí k vedomostným súťažiam, ktoré majú edukatívny charakter. „Nad snahou vzdelávať dominuje zábavnosť. Chvalabohu, ak sa tam podarí vtesnať aj nejaké zaujímavé informácie. Je však stále na vyššej úrovni ako reality show, takže aj verejnoprávna televízia môže mať takýto charakter a formát. Aj keď jeho pridaná hodnota nie je taká veľká, akoby si niekto predstavoval, určite je prítomná,“ tvrdí. Vytváranie pozitívneho vzťahu k vlastnej krajine podľa Zory Hudíkovej, psychologičky médií z Fakulty masmédií na Paneurópskej vysokej škole, patrí do verejnoprávnej televízie.

Diskutabilné sú tematické okruhy otázok „V prvej časti sa otázky často týkali našich celebrít, čím sa približujú bulvárnemu obsahu. Napríklad otázka, s kým žije Dara Rolinsová, nerozvinie lásku k vlasti. Relácia má veľký potenciál v oblasti naplnenia vzdelávacieho poslania, zatiaľ je tam viacero vecí zanedbaných,“ dodala psychologička.

Do relácie sú zaradené otázky týkajúce sa života na Slovensku, ale chýbajú otázky, ktoré by budovali poznanie Slovákov o význame a zaujímavostiach krajov a regiónov. „Takýchto otázok by mala byť v relácii väčšina. Aj tie sa dajú spracovať zaujímavou formou, cez dokrútky, animácie alebo rôzne formy hier. Chýbajú krátke vysvetlenia, ktoré by rozvíjali vedomosti o Slovensku a viazali by sa na fakty, na ktoré sa pýtajú,“ doplnila Hudíková.

Nehrá sa vlastne o nič, účinkujúci a publikum dostanú na konci parenicu. Medzi účinkujúcimi sa už objavili Andrej Bičan, Petra Polnišová, Kristína Farkašová či Richard Stanke. V dnešnnej časti budú súťažiť aj Matej Sajfa Cifra, Viktor Horján či Ady Hajdu. Šou sa predtáča, nejde naživo. Slovenská televízia ju bude vysielať až do 5. júla.

Licencovaný formát je z holanského originálu. Šou sa vysielala už v desiatkach krajín. Česká televízia Prima minulú nedeľu odvysielala prvý diel obdobného programu Máme radi Česko. Pozrelo si ho viac ako milión divákov starších ako 15 rokov.

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy