Škola takto plní rozsudok prešovského krajského súdu, ktorý vlani potvrdil, že konala nezákonne, keď vytvorila oddelené triedy pre rómskych žiakov.
Učitelia v Šarišských Michaľanoch počas vyučovania sledujú rómskych žiakov a tých, ktorí sa na to cítia, začlenia do zmiešaných tried. Podmienkou je súhlas ich rodičov. „Niektoré rómske deti z toho majú traumu, že v zmiešanej triede nestíhajú, nemajú tam kamarátov a zrazu sú v inom prostredí. Iné to zvládajú celkom dobre,“ rozpráva nový riaditeľ školy Jaroslav Valaštiak. Aj tu dosiahli pokrok, kým na polroku súhlasili s preradením detí traja rómski rodičia, teraz štrnásti. Pomohlo aj to, že riaditeľ začal pravidelne chodievať do osady v Ostrovanoch, čo doteraz nik zo školy nerobil. Podľa neho sa segregácia nedá zrušiť okamžite, triedy treba zmiešavať nenásilne a postupne. Kvôli celodennému vzdelávaniu sa obec snaží vyriešiť autobusovú dopravu medzi Ostrovanmi a Šarišskými Michaľanmi tak, aby spoj premával aj popoludní.
Zlučovaniu tried neboli pôvodne naklonení rodičia zo Šarišských Michalian. Tvrdili, že ak sa tak stane, svoje deti vezmú zo školy preč. „V tomto roku odišli tuším dve alebo tri deti, ale jedno sa vzápätí vrátilo,“ spresnil starosta obce Vincent Leššo.
Ľuboš Bernát, ktorého dcéra chodí v miestnej škole do piatej triedy, potvrdil, že hromadný odchod detí nenastal. „Tiež viem o dvoch či troch a musím priznať, že zatiaľ som ako rodič žiadne negatíva postupného zmiešavania tried nepocítil. Aj do triedy, kde chodí moja dcéra, pribudol jeden rómsky žiak, problémy s ním zatiaľ nie sú,“ hovorí Bernát. Podľa neho vyhral zdravý kompromis. „Ak by malo byť v jednej triede štrnásť rómskych a sedem nerómskych detí, nemalo by to význam,“ dodal Bernát.
Vznik oddelených tried na základných školách je podľa Valaštiaka dôsledkom výpadku materských škôl, kde by deti pripravili na ďalšiu fázu života. „Teraz tu máme tri triedy nultých ročníkov, kde sa rómske deti učia základom potrebným do života. Evidentne chýba predškolské vzdelávanie, ktoré musí nakoniec suplovať základná škola,“ dodal riaditeľ. Podľa neho by sa do riešenia tejto problematiky mal viac zapojiť štát.
Mimovládna organizácia Amnesty International pripomína, že segregácia rómskych detí sa úplne neodstránila zo vzdelávania. Skritizovala ministerstvo školstva, že zostalo pasívne a nevytvorilo model inkluzívneho vzdelávania. Upozornila na problém ďalšej základnej školy na Francisciho ulici v Levoči. Primátor Levoče Miroslav Vilkovský tvrdí, že u nich rómske deti neoddeľujú od ostatných na základe etnicity. Poukazuje na ten istý problém ako v Šarišských Michaľanoch – chýbajúce materské školy. Tvrdí, že škola vytvorila rómskym deťom individuálne podmienky práve preto, že nechodili do škôlky. Podľa neho sú v porovnaní s ostatnými rovesníkmi znevýhodnené a v štandardných triedach by dosahovali horšie výsledky. Segregáciu v Levoči podľa ministerstva školstva nepotvrdila školská inšpekcia počas päťdňovej kontroly.
Ministerstvo školstva odmieta, že by bolo pasívne. Tvrdí, že vydalo rezortný predpis, ktorý segregáciu zakazuje. Podľa hovorcu rezortu Michala Kaliňáka takisto vypísalo výzvy a sumou 110-tisíc eur podporuje projekty v oblasti zlepšovania sociálnej klímy a práce so žiakmi zo znevýhodnených sociálnych prostredí.