Koľko lekár vyberie na poplatkoch, nemusí vedieť ani daňový úrad

Lekári, ktorí vyberajú vo svojich ambulanciách poplatky v hotovosti, nemusia používať registračné pokladnice. Koľko vyberú od svojich pacientov, nikto nevie spočítať. Závisí len od nich, čo uvedú v daňovom priznaní.

04.06.2013 20:00 , aktualizované: 05.06.2013 08:00
doktor, lekár, pacient, ambulancia, vyšetrenie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (104)

Ministerstvo zdravotníctva chce urobiť v poplatkoch poriadok a pripravuje presný zoznam tých, za ktoré budú môcť lekári inkasovať. Zavedením registračných pokladníc sa však rezort nezaoberá. Neuvažuje o tom ani ministerstvo financií.

Lekári vyberajú poplatky za rôzne administratívne úkony, prípadne vyšetrenia, ktoré im zdravotná poisťovňa neprepláca. Neexistuje nijaký predpis, ktorý by určoval, čo všetko môžu spoplatniť. Najväčšie sumy nechávajú pacienti u zubárov. Legislatíva dáva lekárom výnimku a elektronické pokladnice nemusia používať. Stačí, ak vypíšu príjmový doklad. Mnohí lekári to nerobia a veľakrát pacienti doklad ani nežiadajú. Skontrolovať skutočné príjmy lekárov nie je možné. Ak chýba doklad o platbe, je ťažko dokázateľné, že pacient platil aj v prípade, že sa sťažuje.

Podľa ministerstva financií lekári ako podnikateľské subjekty musia dodržiavať zákon o účtovníctve aj zákon o dani z príjmu. Kontrolu dodržiavania týchto predpisov vykonávajú daňové úrady, preto o zrušení výnimky pre pokladnice rezort neuvažuje. Na otázku, koľko lekárov a s akým výsledkom daňové úrady vlani preverili, hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíkova neodpovedala. Dodala, že kontrolujú všetkých daňovníkov bez rozdielu.

Lekári: Pokladnice netreba

Podľa Ladislava Pásztora, prezidenta Asociácie súkromných lekárov, sa nedá odhadnúť, koľko lekár vyberie vo svojej ambulancii na priamych platbách, pretože sú poplatky a náklady u poskytovateľov rozdielne v Bratislave a úplne iné na východe. Rovnako lekári nevyberajú poplatky za niektoré úkony jednotne. „Lekár na dedine vyberie možno jednu alebo dve platby v hotovosti za vystavenie potvrdenia na vedenie motorového vozidla a to je asi tak všetko," dodáva Pásztor. Ľudia na dedinách nemajú peniaze, a tak tieto poplatky podľa Pásztora lekári od nich nepýtajú. Z toho dôvodu zavedenie registračných pokladníc podľa Pásztora nemá zmysel. Myslí si, že to nevyrieši ani problém s možnými daňovými únikmi. Lekár, ktorý nevystavuje pokladničný doklad, podľa Pásztora nebude používať ani elektronickú pokladnicu.

Prezident Slovenskej komory zubných lekárov Ján Gašič tvrdí, že ak pacient platí v hotovosti v ambulancii, lekár je povinný vydať mu príjmový pokladničný blok. „Každý lekár je povinný viesť si účtovníctvo a na základe týchto účtovných dokladov sa dá zistiť, aké má lekár vo svojej ambulancii príjmy," uvádza Gašič. Sú tam podľa neho uvedené platby od zdravotných poisťovní aj platby od pacientov. Sumy môžu byť rôzne, závisí od ceny, ktoré má lekár vykalkulované.

Zavedenie elektronických pokladníc pre lekárov je podľa neho zbytočné. „Také snahy tu už boli, ide zas o snahu niekomu naháňať kšefty," dodáva. Lekár sa podľa neho má držať zákona o cenách. Koľko sa vyberie v ambulancii lekára, nie je možné odsledovať ani podľa analytika zo Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku Tomáša Szalaya, pretože je v týchto dátach neporiadok. „Nevieme, koľko sa v týchto ambulanciách vyberie, lebo sa k tomu nevedie žiadna evidencia, a ak istá časť lekárov nevydáva bločky svojim pacientom a pacient ho od svojho lekára ani nevyžaduje, tak taký údaj nemôže vedieť ani daňový úrad, pritom môže ísť o zaujímavé sumy," dodáva Szalay. Inštitút navrhuje zrušiť vyberanie priamych platieb od pacientov, s výnimkou takých, ktoré sú jasne definované predpisom.

Sťažnosti riešia župy

Elektronická pokladnica podľa Szalaya nemusí byť zavedená. Navrhuje zaviesť jasný zoznam poplatkov a zároveň aj limit, ktorý pacient za rok môže zaplatiť. Ak bude túto hranicu prekračovať, bude pacient podľa analytika sám motivovaný vypýtať si od lekára doklad, pretože bez neho nebude môcť dokazovať ani kontrolovať naplnenie či nenaplnenie limitu.

Prvýkrát sa o registračných pokladniciach pre lekárov uvažovalo v čase, keď rezortu zdravotníctva šéfoval Rudolf Zajac, ktorý zaviedol 20– a 50-korunové poplatky. Činnosti stomatológa aj lekára dostali vo vyhláške o registračných pokladniciach výnimku. Ak však lekár pacientom predáva doplnkový tovar, napríklad zubné pasty, kefky, vitamínové doplnky, doplnky výživy, ide už o predaj tovaru a elektronickú registračnú pokladnicu je povinný používať.

Pacienti sa na vystavené alebo chýbajúce doklady od lekárov môžu sťažovať na župe. Hlavná lekárka Banskobystrického samosprávneho kraja Ľudmila Lysinová tvrdí, že úrad v minulom roku riešil 131 podaní a sťažností, z toho asi 90 percent bolo na vyberanie poplatkov. „Ku koncu aprílu tohto roka evidujeme 18 takýchto podnetov, doklad o platbe nebol vydaný v jednom prípade," dodáva Lysinová. Ak sa dokáže, že lekár pýtal peniaze neoprávnene, župa ho požiada, aby peniaze vrátil. Keď však chýba doklad o platbe, je podľa hlavnej lekárky dokazovanie veľmi problematické.

Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková uvádza, že sa pacienti sťažujú hlavne za platenie poplatkov. „Pacienti nie sú stotožnení s platením za niektoré služby, hoci lekári o tom v zmysle zákona informujú," dodáva.

Bratislavský samosprávny kraj tento rok riešil tri podnety, keď lekár nevystavil príjmový doklad. „Lekárov sme vyzvali, aby svoje konanie odôvodnili, pokiaľ sa situácia stane prvýkrát, rieši sa dohovorom," tvrdí hovorkyňa úradu Iveta Tyšlerová.

© Autorské práva vyhradené

104 debata chyba