Trať mládeže dostala novú šancu

Trať mládeže dostáva novú nádej do budúcnosti. Má ňou byť kompletná oprava železničného tunela, ktorá je nevyhnutná pre ďalšie fungovanie a zachovanie dopravy medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou. Ak sa navyše stane kultúrnou pamiatkou, jej vyhliadky môžu byť ešte lepšie.

17.06.2013 14:00
železnica, vlak, trať, koľajnice Foto:
Časť trate medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou.
debata (5)

Kompletnú rekonštrukciu tunela mesto vníma ako významný krok na zachovanie prevádzky na Trati mládeže. „Odstránenie jeho havarijného stavu a zabezpečenie bezpečnej železničnej dopravy istým spôsobom garantuje dlhodobé využívanie tejto trate,“ hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková.

Miestni sa však obávajú, že trať dovtedy môže doplatiť na nedostatok cestujúcich. Vlaky od decembra premávajú v obmedzenom režime a v nevyhovujúcich časoch, čo sa odrazilo na výraznom prepade počtu cestujúcich. Ministerstvo dopravy ubezpečuje, že v pripravovanom novom grafikone spoje rušiť neplánuje.

Železnice vyčlenili 600-tisíc eur

Na opravu tunela železnice pôvodne vyčlenili 30-tisíc eur. Táto suma podľa primátorky nepostačovala, pretože reálna potreba na kompletnú rekonštrukciu je podstatne vyššia. Požiadala preto o jej prehodnotenie. „Tunel je pre zachovanie a dobré fungovanie trate nevyhnutnou podmienkou, preto je jeho obnova nutná v krátkom čase a v celom rozsahu,“ zdôvodnila.

Železnice potvrdili, že komplexná rekonštrukcia tunela bola zaradená do investičného plánu na roky 2013 až 2015 s pridelenou sumou 30-tisíc eur na tento rok, čo stačilo iba na obnovu malej časti. Na kompletnú rekonštrukciu koncom mája napokon vyčlenili 600-tisíc eur.

Požiadavka na vyššiu sumu sa podľa hovorkyne Železníc SR Martiny Pavlikovej odvinula z marcovej obhliadky tunela. „Z nej vyplynulo, že čo sa týka prevádzkyschopnosti tunela, môže zostať v prevádzke, ale je nevyhnutné zrealizovať nutné rekonštrukčné práce na odstránenie jeho nevyhovujúceho technického stavu a zaistenia stability územia nad tunelom,“ spresnila. Rekonštrukcia sa má začať v treťom štvrťroku tohto roku.

Jana Kuzmová, jedna z iniciátoriek vlaňajšej petície za zachovanie vlakovej dopravy medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou, kompletnú obnovu tunela považuje za pozitívny krok. „Ak ho opravia, splní to jednu zo zásadných podmienok udržateľnosti dopravy na tejto trati do budúcnosti. Nie iba na rok, dva, ale dlhodobo, aby sa mohla rozvíjať a zlepšovať,“ hovorí s tým, že rovnako dôležitý je vhodne nastavený cestovný poriadok.

Ten by mohol podľa Zuzany Bodnárovej zo združenia Štokovec, ktoré má v prenájme banskoštiavnickú železničnú stanicu a predáva tu aj cestovné lístky, pomôcť štiavnickej Anči najviac. „Vlaky teraz chodia len skoro ráno a popoludní, dva najfrekventova­nejšie medzi šiestou ráno a druhou popoludní sú zrušené. V Hronskej Dúbrave nestoja rýchliky, ako to bolo predtým a ak majú ľudia niekoľkokrát prestupovať, čakať na prípoj vo Zvolene aj pol druha hodiny, vyberú si radšej autobus. A počas letnej turistickej sezóny to bude rovnako,“ opisuje situáciu.

Nový grafikon spoje neruší

Minulý rok bola trať určená z ekonomických dôvodov a nízkeho počtu cestujúcich na odpis. Nakoniec ju v obmedzenom režime ponechali. Jedným z dôvodov bol aj rozvoj turizmu v regióne. Minister dopravy Ján Počiatek vtedy vyhlásil, že využívanie vlakov budú monitorovať a situáciu znova prehodnotia.

„Od decembra, keď začal platiť aktuálny cestovný poriadok, došlo k zníženiu počtu cestujúcich o viac ako polovicu, pretože vlakové spoje a prípoje sú absolútne nevhodne nastavené. Ak nebudú cestujúci, trať to môže pochovať,“ dodáva Bodnárová.

Ministerstvo dopravy koncom mája predložilo pracovnú verziu nového grafikonu. „Keďže ide o pracovnú verziu, ktorá sa môže ešte upravovať, bolo by predčasné komentovať podrobne jednotlivé spoje. Už dnes môžeme potvrdiť, že v novom grafikone neplánujeme rušiť nijaké trate,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa s tým, že o konkrétnom počte vlakov v súčasnosti diskutujú s vyššími územnými celkami a odborníkmi.

Zachovaniu Trate mládeže by malo prispieť zavedenie autobusových spojov z mesta na banskoštiavnickú železničnú stanicu, s prvými sa ráta od začiatku júla. Mesto rokuje o zlepšení vlakových spojení a podalo návrhy na úpravu cestovného poriadku.

K trati sa treba správať ako k pamiatke

Minulý rok podalo mesto podnet na vyhlásenie Trate mládeže za národnú kultúrnu pamiatku. Očakáva, že zápis medzi chránené pamiatky pomôže k jej zviditeľneniu a môže ju dostať do širokého povedomia ako súčasť atraktívnej ponuky mesta UNESCO pre turistov. Podľa primátorky by sa tak otvorili aj nové možnosti na financovanie rôznych aktivít, ktoré by prispeli k jej udržiavaniu, ale aj k vyťaženiu vlakového spojenia medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou.

Riaditeľka banskobystrického krajského pamiatkového úradu Zuzana Klasová potvrdila, že na príprave návrhu pracujú. „Návrh je zložitejší, pretože nejde o jeden objekt, ale viacero a každý musí byť historicky aj architektonicky osobitne zhodnotený. Už aj v tomto čase príprav má však vlastník povinnosť nakladať s nimi ako s kultúrnou pamiatkou,“ spresnila.

Trať mládeže má podľa Klasovej svoju historickú hodnotu a možno ju charakterizovať ako technickú pamiatku. Podotkla tiež, že pamiatkovo chránené objekty majú väčšie šance na získavanie peňazí na ich zachovanie a obnovu z rôznych grantov a fondov.

Projektu sa zúčastnilo takmer 50-tisíc ľudí z celého sveta Banská Štiavnica patrila v minulosti pre ťažbu vzácnych kovov medzi najdôležitejšie mestá monarchie. Už v roku 1870 sa preto začala stavať úzkorozchodná železnica z Hronskej Dúbravy, ktorá napojila mesto na sieť železníc. Trať sprevádzkovali 10. augusta 1873. Výstavbu novej trate do Banskej Štiavnice začali počas druhej svetovej vojny, ktorej koniec pozastavil výstavbu väčšiny železničných úsekov. Štiavnická železnica bola rozostavaná len na časti, niektoré úseky neboli stále vôbec začaté. Hrozilo definitívne zastavenie výstavby, a preto vznikol projekt Trate mládeže, na ktorom sa vystriedalo 47 162 mladých ľudí z Československa, Albánska, Alžírska, Anglicka, Bulharska, Francúzska, Indie, Maďarska, Nórska, Poľska, Rakúska a Ukrajiny. Prevádzku na trati, spájajúcej Banskú Štiavnicu s Pohroním, otvorili 29. októbra 1949. (odu)

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba