Koniec nekonečným vybavovaniam a chodeniam po rôznych úradoch. Vláda ľuďom od októbra sľubuje menej byrokracie a jednoduchý kontakt s úradníkmi. Všetky druhy dokladov vybavíme po novom na jednom mieste.
Ministerstvo vnútra na jeseň spúšťa druhú časť najväčšej reformy štátnej správy od 90. rokov, ktorú včera schválil parlament. Ruší tým usporiadanie štátnej správy, ktorú v roku 1996 prijala vláda Vladimíra Mečiara, jej usporiadanie zmenila v roku 2004 druhá vláda premiéra Mikuláša Dzurindu.
Prečítajte si komentár Petra Javůrka: ESO na stole
Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.
Podľa premiéra Roberta Fica ide o jednu z najväčších reforiem miestnej štátnej správy od deväťdesiatych rokov. „Štátna spáva bude podstatne bližšie k ľuďom. Úrady budú k dispozícii verejnosti,“ povedal Fico po schválení jej druhej etapy v parlamente.
V rámci nových zmien od októbra zanikne všetkých 50 obvodných úradov, namiesto nich začne fungovať 72 nových okresných úradov. Podstatou zmeny je to, že ľudia na okresnom úrade vybavia všetky veci naraz. Ak si chce dnes podnikateľ otvoriť penzión, musí obehať vyše 10 úradov a predložiť im asi 20 dokladov. Od októbra pôjde len na jedno miesto. Ako tvrdí minister vnútra Robert Kaliňák, ľudia si budú môcť veci vybaviť aj cestou na nákup.
Pod okresný úrad sa po novom zlúčia všetky činnosti, ktoré sú dnes rozdelené medzi obvodnými úradmi. Občan teda na ňom vybaví živnostenské oprávnenie, list vlastníctva, stavebné povolenie, ale aj poľovný lístok. Okresné úrady sa dostanú aj do 22 miest, kde doteraz obvodné úrady nesídlili. Najviac ich pribudne v Banskobystrickom kraji v okresoch Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Poltár, Revúca a Žarnovica. Naopak, v Bratislave a Košiciach sa počet úradov z pôvodných piatich a štyroch zníži len na jeden. Väčšina ostatných okresných úradov zostane zatiaľ v mestách, kde dnes pôsobia obvodné úrady.
Reforma zabezpečí aj to, že dokumenty bude možné vybaviť aj mimo miesta trvalého pobytu, napríklad v meste, kam občan cez týždeň dochádza za prácou. Úrady budú totiž prepojené jednotnou elektronickou databázou.
Zrušia sa obvodné úrady životného prostredia, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodné lesné úrady, obvodné pozemkové úrady a správy katastra. Ich zamestnancov štát presunie na novozriadené okresné úrady. Uvoľnené budovy si ponechá rezort vnútra pre svoje potreby alebo ich v prípade nevyužiteľnosti odpredá ako prebytočný majetok. Skončí aj ďalších vyše 240 inštitúcií.
Od januára 2014 budú úrady k ľuďom ešte bližšie. Štát chce otvoriť 15 klientskych centier s tým, že do konca roku 2014 by takéto centrá mali vzniknúť vo všetkých 72 mestách, kde budú sídliť okresné úrady. „Ku koncu roku 2014 aj v roku 2015 chceme otvoriť ďalšie úradovne v niektorých excentricky lokalizovaných mestách a obciach, aby človek nemusel precestovať a prevybavovať na úradoch dve svoje dovolenky,“ vyhlásil Kaliňák. Do budúcnosti by malo byť takýchto klientskych centier viac ako sto a občan by v nich mal vybaviť všetky doklady, ktoré od úradov potrebuje.
Treba skvalitniť aj úradníkov
Bývalý šéf Úradu pre štátnu správu Ľubomír Plai upozorňuje, že zoštíhlenie štátnej správy bolo nevyhnutné, ide však len o jednu časť reformy. „Ak sa chcú občania dožiť kvalitnejších verejných služieb, musí sa riešiť nielen formálna stránka, ale aj obsahová. Treba sa sústrediť aj na pracovníkov, ktorí administratívne činnosti na úradoch zabezpečujú,“ hovorí. Podľa neho teda nestačí zoskupiť kamenné úrady do jednej budovy, ale poskytnúť aj kvalitnejšie podmienky na odborný rast pre pracovníkov verejnej správy. Vďaka tomu sa môžu vypracovať na rešpektovaných odborníkov, ktorí sa nebudú každé štyri roky obávať, že prídu o miesto. Reforma bez zamerania sa na skvalitnenie práce s ľuďmi podľa neho očakávaný účinok neprinesie.
Samosprávy podľa hovorkyne ZMOS-u Marty Bujňákovej vznik nových okresných úradov vítajú. „Podporujeme, aby boli služby čo najbližšie k občanom a reforma štátnej správy sa práve o to snaží. Dopomôcť k jej úspešnosti môžu aj moderné technológie, ktoré občana odbremenia od únavného obiehania úradov napríklad pri vybavovaní dokladov,“ vysvetľuje. Jednotná elektronická databáza podľa nej môže uľahčiť život nielen im, ale aj vyťaženým úradníkom.
Reforma ušetrí peniaze
Reforma by mala podľa Kaliňáka priniesť aj väčšie úspory, ako pôvodne vláda rátala. Kým ešte v apríli predpokladal rezort vnútra, že rušenie úradov prinesie úspory vo výške 173 miliónov eur, dnes už hovorí, že druhá fáza prinesie pre štát úsporu až 220 miliónov eur. V tomto roku by mala reforma ušetriť štátnej kase výdavky vo výške 127 miliónov eur. Šetrenie by malo byť najmä na strane miestnej štátnej správy a zvyšok by mali ušetriť na ministerstvách dopravy, ekorezortu, agrorezortu či Úrade geodézie a kartografie katastra.
Druhá fáza reformy nepočíta s plošným prepúšťaním štátnych úradníkov. Zruší sa len okolo 100 neobsadených tabuľkových miest na 50 obvodných úradoch. Od októbra sa začlenia všetci zamestnanci zrušených obvodných úradov pod nové okresné úrady a správy katastra. Zrušením sto tabuľkových miest by mal štát ušetriť ročne milión eur.
Vznik nových okresných úradov prinesie ministerstvu vnútra aj väčšie kompetencie. Ministerstvo bude pre okresné úrady nakupovať tovar alebo služby a robiť personálnu politiku. Pod vnútro sa po reforme presunie rôznorodá agenda od školstva, stavebného, katastrálneho či živnostenského konania.
Prvá časť reformy sa spustila od januára, keď zaniklo všetkých 64 úradov špecializovanej krajskej štátnej správy. Pokračovaním je rušenie obvodných úradov. Ministerstvo vnútra napriek chýbajúcim analýzam tvrdí, že do konca roku 2016 by mal štát vďaka reforme ušetriť až 700 miliónov eur.
Opozícia reformu kritizuje a tvrdí, že Ficova vláda zavádza model, ktorý už v 90. rokoch neúspešne skúšala Mečiarova vláda. Usporiadanie štátnej miestnej správy prijala Mečiarova vláda v roku 1996. V roku 2004 Dzurindova vláda rozdelila štátnu správu na osem krajských úradov a vyše 50 úradov špecializovanej štátnej správy, ktoré fungujú dodnes. Osem krajských úradov zrušila v roku 2007 prvá Ficova vláda a ich pôsobnosť presunula na obvodné úrady v sídle kraja, orgány samosprávnych krajov a na obce.
Ktoré úrady prestanú existovať k 1. októbru 2014
Pôsobnosť 50 existujúcich obvodných úradov prejde na 72 okresných úradov
- pod okresné úrady prejdú všetky obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie
- obvodné lesné úrady
- obvodné pozemkové úrady
- obvodné úrady životného prostredia
- všetky správy katastra
- 72 okresných úradov bude riadiť ministerstvo vnútra cez prednostov, ktorých navrhuje vláde minister vnútra
Kompetencie okresných úradov
- záležitosti súvisiace s prevodom nehnuteľností na katastroch nehnuteľností
- starostlivosť o životné prostredie
- vydávanie živnostenských oprávnení
- územné plánovanie, výstavba a bytová politika
- záležitosti školskej správy – rušenie či zriaďovanie materských škôl, špeciálnych základných či stredných škôl, odborných učilíšť, bilingválnych škôl
- záležitosti poľovníctva, hospodárenia v lesoch, pozemkových úprav, obrany štátu
- Od januára 2014 začnú fungovať asi v 15 mestách klientske centrá, kde občan vybaví, čo potrebuje od úradov, na jednom mieste
- Tam, kde nebudú centrá, budú tieto činnosti vykonávať až do ich zriadenia okresné úrady, centier by malo byť v budúcnosti asi sto
(vv)