Vládna letka dosluhuje, politikov môže zradiť

Vládny špeciál, ktorý majú k dispozícii ústavní činitelia, začína svojich cestujúcich zrádzať. Naposledy v stredu na kandahárskom letisku sa podarilo lietadlu vzlietnuť až na tretí pokus.

12.07.2013 14:00
vládny špeciál Foto: ,
Vládny špeciál, s ktorým leteli do Afganistanu premiér a minister obrany, pre technické problémy z Kandaháru odštartoval až na tretíkrát. Na snímke je po prílete do Bratislavy v stredu večer.
debata (32)

Dôvodom bola porucha palivového systému a následne prehriatie motora. Na palube lietadla boli vrcholoví politici, premiér a minister obrany, ktorí z misie v Afganistane prevážali telo vojaka Daniela Kavuliaka.

Lietadlá pre vládnych činiteľov patria do letky ministerstva vnútra. Nachádzajú sa v nej stroje staré od pätnásť takmer do štyridsať rokov, ktoré za modernými lietadlami ďaleko zaostávajú. Okrem dvoch menších lietadiel Jak-40 sú v letke aj dve väčšie lietadlá Tu-154M, ktoré používajú vládni činitelia najmä na stredné a dlhé trate. Jedno z nich letelo v stredu do Afganistanu.

Ministerstvo vnútra priznáva, že lietadlá sú zastarané a „morálne nezodpovedajú požiadavkám súčasnému komfortu cestovania v letectve“ a že aj ich ekonomická efektivita je vzhľadom na spotrebu nižšia. „V prípade, že dôjde pri tejto téme k spoločenskej dohode, rezort vnútra by rád zakúpil novšie a modernejšie lietadlá, ktoré majú nižšiu spotrebu, emisie aj hluk, vďaka ktorým sa platia aj nižšie poplatky na letiskách,“ uviedol Ivan Netík z komunikačného oddelenia rezortu vnútra.

Dodal však, že keďže ide o investíciu rádovo v miliónoch eur, rezort si takýto nákup nemôže dovoliť. To, že štátna reprezentácia potrebuje nové lietadlo, ktoré by sa mohlo využiť aj na humanitárne účely, si myslí aj premiér Robert Fico. „Nebudeme sa však touto otázkou zaoberať dovtedy, kým nedôjde k celospoločenskej dohode na tejto téme,“ dodal premiér.

Odborníci poukazujú na to, že pri takých starých strojoch nestačí ani modernizácia, akou letadlá prešli. V roku 2008 sa jedno z „tučiek“ vrátilo po šiestich rokoch z Ruska, kde ho v rámci deblokácie dlhu modernizovali za 6,9 milióna dolárov. Druhý z tupolevov čaká na modernizáciu už od minulého roka.

„Už pred dvadsiatimi rokmi mal byť vytvorený kompletne nový koncept, ktorý by sa začínal zrušením letky ministerstva vnútra. Sme s ňou totiž už posledná Afrika v Európe,“ hovorí bývalý vojenský pilot Peter Švec. Pripomína, že riešením nemusí byť len obnova existujúcich strojov.

Viacerí odborníci hovoria napríklad o prenájme lietadiel či využívaní komerčných liniek. V susednom Poľsku po tragédii pri Katyni úplne zrušili vládnu letku a využívajú predovšetkým civilné letectvo.

Bývalý minister obrany Martin Fedor (SDKÚ) presadzuje návrh zlúčenia letiek rezortov vnútra a obrany do jednej, ktorú by prevádzkovala armáda. „Taký malý štát ako je Slovensko, si nemôže dovoliť prevádzkovať dve letky. Ak má podľa zámerov oboch rezortov dôjsť k zmodernizovaniu týchto kapacít, určite by to malo byť pod jednou strechou,“ tvrdí.

Kritici tohto návrhu oponujú, že by nebolo vhodné, aby pri reprezentatívnych cestách vystupovala vládna delegácia z vojenských strojov. Fedor v tom problém nevidí. "Typy lietadiel, o ktorých sa uvažovalo, dokážu poskytovať absolútne štandardný alebo nadštandardný servis aj pre takzvaných VIP klientov.

Niektoré typy strojov zas hovoria o možnosti kontajnerového zariadenia, ktoré umožňuje pridanie tejto VIP zóny a podobne," dodáva exminister, podľa ktorého mnoho štátov NATO prevádzkuje lietadlá pre štátnych činiteľov práve pod vedením armády.

Ďalší exminister obrany Jaroslav Baška (Smer) si myslí, že každá suverénna krajina mala mať svoju vlastnú letku a nemala by sa spoliehať na rôzne nájmy. „Je tu tiež problém, že by bolo ťažšie vybaviť niektoré lety a povolenia, keď by sa jednalo o štátne lietadlo, ktoré je vojenské,“ oponuje.

Špeciál sa okrem ciest členov vlády využíva aj na výjazdové rokovania s obchodnými partnermi, na cesty do Bruselu či v prípade mimoriadnych udalostí. Nedávno musel napríklad neplánovane vyraziť po telá slovenských horolezcov, ktorí zahynuli pri teroristickom útoku. Pakistanské vojenské lietadlo, ktoré ich viezlo, totiž pre technickú poruchu muselo zostať na letisku v ukrajinskom Charkove.

Letka ministerstva vnútra

  • disponuje dvoma lietadlami Jak-40 (roky výroby 1974 a 1979) a dvoma Tu-154M, z ktorých je len jedno prevádzkyschopné (z roku 1989)
  • životnosť lietadiel Jak-40 je 45-tisíc letových hodín a 45 rokov
  • prvý Jak-40 nalietal 9¤749 letových hodín a má 39 rokov, druhý 7 271 hodín a slúži 34 rokov
  • lietadlá Jak-40 musia každoročne prejsť kontrolou servisného stavu, ktorá stojí 56-tisíc eur
  • cena ročnej prevádzky sa nedá presne vyčísliť, keďže závisí aj od počtu letov
  • životnosť lietadiel Tu-154M je stanovená na 60-tisíc letových hodín a 35 rokov
  • lietadlo Tu-154M sa z generálnej opravy vrátilo v roku 2008 a po piatich rokoch od nej by malo absolvovať servisnú kontrolu každý rok

Zdroj: MV SR

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba