Palčák: Treba preskúmať aj iné riešenia ako kruhové objazdy

Kruhové objazdy do miest často prinášajú nákupné centrá. Aj keď nie vždy ide o ideálne riešenie, samosprávy sú rady, že dopravnú infraštruktúru nemusia riešiť. Myslí si to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

06.08.2013 12:00
Kruhový objazd Foto:
Ilustračná fotografia
debata (13)

Ako je na tom Slovensko z hľadiska počtu kruhových objazdov? Nezačínajú sa používať aj tam, kde by nemuseli byť?
Riešenie infraštruktúry formou kruhového objazdu, je vždy špecifikum, ktoré sa nedá paušalizovať. Pozitívom kruhového objazdu je, že zvyšuje bezpečnosť a znižuje rýchlosť. Mal by sa nasadzovať s odbornou znalosťou dopravy a tam, kde vyrieši nejaký problém, keďže ide o najjednoduchšie riešenie, ktoré je investične nenáročné a ak sa použije správne, splní účel. Aj u nás by sa našli prípady, kde je už kruhových objazdov priveľa a kde kompromis medzi bezpečnosťou a plynulosťou dopravy ide v neprospech plynulosti.

Ide najmä o centrá miest?
Určite sú to lokality v mestských častiach, niekedy aj v prímestských. Problémom je, že dnes je tlak dostať do centier veľké obchodné strediská. Pri nich je vždy povinnosť riešiť aj dopravu. Toto sa javí ako najvhodnejší a najlacnejší spôsob. Keď však máme mestá prehustené nákupnými centrami, máme ich prehustené aj kruhovými objazdmi.

Stavajú sa však u nás tieto objazdy správne? V niektorých mestách sú pri sebe príliš blízko, pričom len pár metrov za objazdom je často ešte aj priechod pre chodcov…
To sa väčšinou stáva tam, kde sú kruhové objazdy prehustené. Aj v Žiline sú asi štyri na približne štyristo metroch. Dookola sú pritom samé obchodné centrá a veľký pohyb ľudí, ktorí chodia z jedného obchodu do druhého. Vždy preto treba posudzovať konkrétnu situáciu a preskúmať, či tam naozaj neexistuje iné riešenie. Je však pravda, že pri takýchto centrách sú chodci veľmi zraniteľní a kruhové objazdy aj ochraňujú.

Nepovoľujú mestá výstavbu kruhových objazdov často len preto, že mnohé postavia súkromníci?
Povoľovanie nákupných centier je jeden obrovský problém. V západných krajinách je trend tlačiť ich na perifériu, my však akosi pozeráme len na biznis a dávame ich do centra. Všetky mestá dnes zápasia s nedostatkom financií a nemajú ani na základný chod, nie to ešte aj na riešenie dopravnej infraštruktúry. Využívajú teda čiastočne aj takúto možnosť.

Vedia vodiči v „kruháčoch“ správne jazdiť?
Kruháč spomaľuje dopravu, preto sa aj dáva. Ak dôjde k nejakej kolízii, je to len v malej rýchlosti a následky sú menšie. Aj jazda v nich však chce isté skúsenosti. Stáva sa, že začiatočníci sa zastavia a majú problém do objazdu vojsť, a brzdia všetkých za sebou. Na druhej strane sa niektorí natlačia dnu až bezohľadne. To ešte viac spomaľuje premávku, hoci už samotný kruháč má ten istý efekt.

Platia rovnaké pravidla pri výstavbe objazdov aj v zahraničí?
Áno aj nie. Nedávno napríklad v Liptovskom Mikuláši dopravný inšpektorát nepovolil postaviť do kruhového objazdu sochu Jánošíka. V zahraničí je však niečo také časté. U nás s tým býva problém, lebo sa to berie ako pevná prekážka. Je to pritom hlúposť, lebo keby som išiel po ceste a videl tam Jánošíka, tak ma upozorní, že je tam riešenie prostredníctvom kruhového objazdu. Do neho nikdy nevchádzam veľkou rýchlosťou, a teda ani nevrazím do sochy. Skôr keď je prehliadnuteľný kruháč, tak sa mi môže stať, že si ho niekto všimne až v poslednej chvíli a preletí cezeň. Keď si zoberieme ako príklad Paríž, aj tam je víťazný oblúk umiestnený priamo v kruhovom objazde.

Objazdy sú ako hodinky. Treba ich správne nastaviť

Nitra by možno nevyhrala súťaž o mesto s najväčším počtom kruhových objazdov, no je tu viacero jedinečných dopravných situácii. Ešte pred pár rokmi pod Zoborom napríklad fungoval kruhový objazd riadený semaformi, čo bol možno európsky unikát.

Semafory zrušili, veľký kruhový objazd sa zachoval, no v jeho tesnej blízkosti na uliciach Napervillská a Mostná vyrástli dva menšie objazdy. Vodič sa môže cítiť ako na kolotoči, no podľa odborníkov toto súkolie funguje plynulo ako dobre natiahnuté hodinky. Je dobré, ak sú v tesnej blízkosti dva rovnaké systémy. Idú možno pomaly, ale hýbe sa to. „Kombinovanie okružnej križovatky a priesečnej križovatky riadenej svetelnou signalizáciou na krátkej vzdialenosti by bolo najmä z dôvodu rozdielnych priepustností a problematickej koordinácie dopravy nevhodné,“ vysvetlil dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Objazdy sú lepšie aj podľa nitrianskeho taxikára Petra Štibrániho. Dobre si pamätá, aké to bolo predrať sa zápchami na Mostnej ulici, keď tu ešte všade boli normálne križovatky. „Takto je to oveľa lepšie. Podstatné je, že sa s autom nezaseknete, ako pred semaformi. Možno je to niekedy pomalšie, no kruhové objazdy by som dal aj inde.“

Čo však zlyháva, sú samotní šoféri. Máloktorí vedia správne prejsť cez objazd s dvomi pruhmi. Stačí pár minút pozorovať veľký „kruháč“ pod Zoborom alebo druhý ešte väčší pri hypermarkete TESCO. Je zrejmé, že mnohí vodiči netušia, že keď sú na kruhovom objazde v ľavom pruhu, musia dať pri vychádzaní z objazdu prednosť vozidlu v pravom pruhu. Nehovoriac o tom, ako sú niektorí leniví používať smerovky… Kolíznych situácií je dosť a kruhový objazd potom niekedy podľa taxikára Štibrániho vyzerá ako nebezpečné miesto…

Partia vodičov nitrianskej MHD sa po otázke na kruhové objazdy rozosmeje a nešetria iróniou. „Sú dobré, ale mohli by byť ešte menšie!“ Prejsť s kamiónom či autobusom cez drobný kruhový objazd dá zabrať aj profesionálovi. Ako príklad uvádzajú malý objazd pri Matici Slovenskej. Tam je to podľa autobusárov hra o milimetre. „Musím pozerať najprv na jednu dopravnú značku, potom na druhú, aby som ich nezvalil. Chce to cvik a novému vodičovi chvíľu trvá, kým nájde ten správny moment, kedy zalomiť kĺbový autobus, aby nevybehol na obrubník. Ale je to v norme.“

Mnohí odkázali na Francúzsko, krajinu s najväčším počtom objazdov v Európe. Má ich vyše 15-tísic. Stačí si pozrieť hocakú etapu Tour de France. Aj prezident Autoklubu SR Štefan Mihálik potvrdil, že Francúzi sú v kruháčoch jednotka. „U nich však slúžia najmä na spomalenie premávky pri vjazde do miest. V centrách ich zas toľko nie je. U nás vnímam objazdy ako prínos pre bezpečnosť, nie však plynulosť. No problém je vo vodičoch, ktorí nepoznajú zásady prejazdu kruhovým objazdom.“ (Andrej Barát)

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #kruhový objazd #kruhová križovatka #ľubomír palčák